“Beklager, men vi leier ikke ut til homofile!”

Min sønn er på leilighetsjakt i et regionsenter. Det er mange om beinet. Ofte kan det være 50-60 stykker som viser interesse for en og samme leilighet. Det er definitivt utleiers marked og kan velge og vrake i desperate studenter og andre som er på jakt etter et krypinn, et hjem med ok standard.

 

 

§ 1-8.Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.

Reagerte du på overskriften? Bra, for det er jo ikke bare absurd i dag å diskriminere homofile, mørkhudede eller andre grupper, men det er faktisk forbudt ved lov!

Min sønn er ikke homofil, jeg brukte bare ordet “homofil” for å vise hvor absurd dette er. Min sønn er, (som alles sønner er), en flott ung herremann. Høflig og pen i tøyet. Ofte får han dette svaret når han ringer og viser interesse for en leilighet:

Beklager, men vi leier kun ut til jenter.

Det er ikke lov! Det er kjønnsdiskriminering av aller verste sort! Til og med Huseiernes landsforbund er meget klar på dette med kjønnsdiskriminering. På deres hjemmeside står det, sitat:

Når man leier ut en bolig er man naturlig nok opptatt av å finne «riktig» leieboer – det vil si en som holder sin del av avtalen. Tidligere kunne man innimellom se utleiere som søkte etter «kristne jenter» eller lignende, som om det var en slags garanti for et uproblematisk leieforhold. Slik diskriminering er forbudt i dag. Det skal ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder.

Det er gode måter å finne en god leieboer på uten å diskriminere: Spør for eksempel etter referanser fra tidligere leieforhold. Det kan imidlertid være mange grunner til at en person ikke har referanser – det kan for eksempel være personens første leieforhold. Husk at da er det jo lov å spørre om nettopp dette.

 

Min sønn vil ikke ha min hjelp til å finne bolig, han vil klare dette selv. Jeg både forstår og respekterer det, samtidig som det irriterer meg grenseløst, for trolig hadde han fått boplass på dagen hvis jeg hadde fått lov til å hjelpe til litt på Facebook. I stedet må han kjempe mot ulovlige fordommer mot å leie ut til enslige unge menn. Antageligvis fordi de tror det er mye bråk med unge menn, men det er intet annet enn en fordom uten rot i virkeligheten. Det er jo ikke slik at bare fordi du er gutt, så inviterer du til fest og faenskap hver helg.

Hva mener dere, er det bedre med kjønnsdiskriminering enn for eksempel å nekte å leie ut til jøder, muslimer, svarte, homofile etc

 

19 kommentarer
    1. Da jeg som ung student flyttet til Oslo og var på jakt etter hybel var det i Aftenpostens ettermiddagsutgave man leita… Veldig ofte sto det “Bill.mrk ikke nordlendinger”. Ser ut til at utleiere har fått nye (og farligere) grupper å frykte. Verden har ikke forandret seg mye gitt….

    2. WHAAAT!? Det går jo ikke an å gå ut med noe sånt som at de kun leier ut til damer! Dette kunne man jo, med loven i hånd, ha anmeldt!

      Men når det er sagt, så koker det jo i realiteten allikevel ned til at det er huseier som velger den de ønsker å ha boende, liksom en arbeidsgiver velger blant søkerne, hvilket unektelig gjøres ut i fra deres egne kriterier. – Og de kriterier en har å velge ut i fra, er jo stort sett de som loven faktisk forbyr! Ergo, så er det i realiteten en lov som fungerer som et forbud mot å informere om hvilke kriterier en legger til grunn for ens valg..
      Personlig, så har jeg et ganske så ambivalent forhold til den bestemmelsen; For på den ene siden, så er jo diskriminering en uting, med behov for et forbud. Men på den annen side, så kommer jeg bare ikke utenom at det også er både huseier- og bedriftseiers gudegitte rett til å få velge hvem de vil ha boende/hvem de anser for å være det beste tilskuddet til bedriften sin..
      For meg personlig, må jeg også ærlig innrømme at den/de som troppet opp i Niqab og IS-skjegg mens de snakket seg imellom på urdu på en leilighetsvisning eller jobbintervju med meg, så ville kandidaturet vært kassert i utgangspunktet.. Jeg sier ikke at det hverken er riktig eller spesielt sjarmerende, men loike fullt så er det sannheten.. For det dreier seg tross alt om forvaltning av store verdier, liksom personkjemien med den vi velger vil ha betydelig innvirkning på både trivsel og trygghet..
      Nå skal det sies at folk med en betydelig religiøs tilhørighet/tro like fullt vil være best tjent med å bli forskånet fra å ha med meg å gjøre, men never the less.. Det er som det er, om det er aldri så usjarmerende 😉

    3. Tja. Går ut fra at i prinsippet velger man hvem man vil leie ut til, uansett.

      Man bestemmer seg for å leie ut til f.eks en gutt, det kommer en jente og spør på denne hybelen – nei, den er dessverre lovet utleid.
      Se for deg at dere skal leie ut en hybel for å spe på inntekten. Du vil vise at du tar inn den første og den beste som spør, for å vise at her diskrimineres ingen. Hybelen ligger i nær tilknytning til boligen. Dere vil møte på dette mennesket i hverdagen.
      Den første som dukker opp er en usedvanlig kjekk ung mann. 10 år yngre og 50 kg lettere enn deg. Du ser din kone får rødmende kinn og stjerner i øynene mens hun sier “Han er vel ok?”
      Fra spøk til alvor, unge menn blir dessverre diskriminert på utleiemarkedet. Personlig kan jeg forstå det på en måte, som enslig kvinne. Samtidig har jeg selv to sønner, og det finnes vel ikke snillere og roligere gutter enn dem. Men historie og statistikk sier sitt dessverre, og folk er mer skeptiske.

    4. Diskriminering er ikke bra, det skal være sikkert. Jeg har opplevd det, men tenke at det er ikke noe galt med meg, men de andres holdning. Det finnes likevel mange gode mennesker. Lykke til med sønnen din. Håper han finner et sted å leie.

    5. Å sette seg på sin høyest til moralsk vokter å samtidig nå markedet for en kokebok. Tenk litt på de en komma syv milioner flotte je forent nter du har definert som kloakkrottene på Norges største nettsted. Bomma litt der, mange av de kloakkrottene jobber på bokhandlere, Anbefaler en annen kokebok. I tillegg går du ut og proklamerer om diskriminering. Tøft med kontroversielle meninger . Ett godt råd .. hold kjeft, kle på deg, og du kan kanskje leve av neste bok.

      1. Har du tungt for det? Litt av greia med meg er at jeg ikke er kalkulert og kynisk, og derfor heller ikke tenker kjøp og salg når jeg uttaler meg. Har forresten aldri kalt brukerne av Kvinneguiden for kloakkrotter, men de som kravler, kryper og kommenterer i trådene på “Rampelys” i Kvinneguiden, og det står jeg for. Gå inn i hvilken som helst tråd, kanskje bortsett fra Linnea Myhre sin, og se. Kommentarene der du kalte meg, min sønn eller hvem du nå enn ønsket å sette dette stempelet på, for pedofile slettes. Hvor lavt og ynkelig er det egentlig mulig å komme?

      1. Jeg har lett for det, så er ikke stressende i det hele tatt. Dette er en svært reel problemstilling, så underlig at ikke du, som normalt er langt mer enn gjennomsnittlig opptatt av lover og regler, ikke reagerer kraftig på diskriminering.

        1. Diskriminering er noe herk, absolutt enig med deg. Så er det med denne saken som med så mye annet. Den frie vilje og ikke tankepoliti. Som privat huseier bør vi få lov til å bestemme selv hvem vi vil ha boende i underetasjen/hybelen. Det vil jeg påstå er en menneskerett nedfelt i FN konvensjonen (ikke sikker på om akkurat det står spesifikk der).
          Det som ikke er lov er å tilføye offentlig i annonser i avisa eller hos Finn.no , er diskriminerende, ekskluderende utsagn som f.eks. “Nordlendinger uønsket” Det var en vanlig P.S i rubrikkannonser i Aftenposten på syttitallet fra utleiere i Oslo og deromkring. Har pr. d.d ikke skjønt hvorfor .

          1. Så lenge de som bor hos deg bor gratis, så kan du diskriminere så mye du vil, men tar du betalt for husværet har du plutselig blitt del av en bransje, og må derfor forholde deg til helt andre regler. På samme måte som jeg ikke kan utelate folk jeg av ulike private grunner ikke vil ha i min butikk

              1. Meina du seriøst at jeg som genuinttrisrrt i barns oppvekst skal bli tvunget til å leie ut kjellerleiligheter min til en ikke dømt, men mistenkt pedofil?

    6. Hvis jeg som enslig dame skulle leid ut kjelleren, vet jeg ikke om jeg hadde tort å leie ut til menn🤔 verden er blitt litt for skummel til at jeg hadde tort å stole blindt på noen. Men vet jo at det ikke er situasjonen får alle.

      1. Jeg forstår det, men da har du ikke lov til å leie ut kjelleren. Bytt ut ordet “menn” til “muslimer” eller “jøder” eller “svarte folk”, så ser du hvor hårreisende diskriminerende det er.

    7. Diskriminering er like ille uansett. Det er derfor det er nevnt i loven.

      Lykke til med jakten på bolig til sønnen din, håper han snart kommer i kontakt med et vettugt menneske med en ledig utleieleilighet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg