Brudgommens tale

Kjære Christine! Når jeg ser på deg i dag er det vanskelig å opprettholde mitt image som trist og deprimert tjukkas med vondt i ryggen, for akkurat nå føler jeg meg som verdens største sutrekopp. Hva i all verden skal jeg egentlig med antidepressiva når jeg ser på deg og Lillebror? Det må jo være et eller annet jeg har misforstått!

 

Nei, kan ikke begynne å trekke inn depresjonen min i brudgommens tale også! Hvor selvsentrert er det egentlig mulig å komme? Jeg prøver igjen, denne gangen litt mer romantisk!

 

Kjære Christine! Når jeg ikke trodde du kunne bli vakrere enn du ble etter fødselen, når du formelig har glødet i din nye rolle som mor, så tar du på deg denne hvite kjolen og forvandles til det vakreste vesen som noensinne har vandret på jordens overflate. Når jeg ser på deg får jeg tilbake troen på Gud. Det er rett og slett ikke mulig å skape noe så perfekt uten å være allmektig.

 

 Nei, nå tok jeg jo helt av her! Finnes det flere klisjeer igjen liksom? Jeg må kanskje heller prøve å være litt mer jordnær, mer som jeg er, samtidig som jeg vekker romantiske følelser inne i henne.

 

Fader, det er vanskelig å skrive brudgommens tale! Har normalt ikke spesielt problemer med å formulere meg, men dette er vanskelig. Det er ikke vanskelig å finne fine ting å skrive om henne, men vil jo gjerne at talen skal være helt perfekt; hva nå enn det måtte bety. Jeg er kanskje ikke helt håpløs med ord, men jeg er ikke en stor taler. Varier veldig på dagsformen, men enkelte dager er jeg veldig sjenert og hater at folk vender seg mot meg, ser på meg. Det er derfor jeg ikke har feiret bursdagen min på 25 år. Jeg vil ikke være i fokus. Derfor var det også viktig for meg å slå sammen dåpen og bryllupet slik at Lillebror kunne avlede oppmerksomheten bort fra meg selv. Ja, jeg vet det høres helt teit ut, med tanke på at jeg er et offentlig menneske som deler så raust av meg selv, men slik er det.

 

Heldigvis har jeg ennå et par uker på meg til å formulere fram noen velvalgte ord. Det er jo ingen som husker hva jeg sier likevel, kanskje aller minst bruden som sitter der og gråter av lykke når hun ser sin vakre brudgom, så egentlig kan jeg si hva som helst, bare jeg husker å smette inn ord som “pen”, “vakker”, “komplett”, “sammen for alltid”, “gjør meg lykkelig”, “ventet hele livet”, “even when we’re ghosts” osv. 😉 .

 

Husker du talen du holdt til din hjertes utkårede, ev. talen du fikk?

 

 

18 kommentarer
    1. Min mann starta med: “I dag skulle eg ynskje eg var i Sverige” – vi gifta oss i Norge altså… og det ble litt flau latter i salen. Og han fortsatte: “for der holder ikke brudgommen tale”… og alle pusta letta ut. Snart 29 år siden dette og vi holder sammen i tykt og tynt. Fant forresten talen da vi bura oss inne og begynte å rydde for et års tid siden, så husk at den må holde vann i mange mange år når du skriver din.

    2. Prøv å flette inn en slags “næringsinnholdsbeskrivelse” av henne 😉
      Det får du garantert til !
      (Apropos morgengaven… hvis du ikke var helt i mål med den.. Pakk inn deg selv og fest nye gyllent en “lur” plass på kroppen).

    3. Jeg sa vel et el flere ord til min mann for 3.5 år siden, men disse ordene «Natta, sove godt, gla i dæ» har like stor verdi da som nå. Er så trygt og godt å si dette hver kveld for da vet vi begge to at dagen har vært god.

    4. Synes du hadde masse bra jeg i det siste du skrev, er det en som får dette til er det deg, nei, fikk ikke tale jeg, er maaange år siden, men vi holder iallefall sammen, og, hadde krydderet ditt på carbonara i dag, kjempegodt

    5. Fikk ingen tale🙈 giftet oss i tinghuset og rømte til Danmark😅

      Talen din blir nok fantastisk🥰

    6. Ja, for han holdt ikke tale. Det va æ🤪 Vi gifta oss 29.februar for 5 år sia foran dommer i Harstad, fordi æ ville det, og for at æ sku huske det😝 Har datoen tatovert.
      Ser nu at æ får viljen min veldig mye🙄
      Men talen din e perfekt om du e deg sjøl. Ikke trekk masse tull og klisj inn. Da blir det ikke ekte. La den ekte kjærligheta si ordan. Lykke til❤

    7. Min kjære lovte meg i sin tale på tro og ære å fortsatt kalle meg Kjærringhælvet om jeg lovte å fortsatt kalle ham Gubbjævel <3 Det skapte en lett usikker summing blant spesielt festens eldste deltagere, og veldig mange blikk var rettet mot meg mens de ventet på svaret mitt.

      15 år seinere er vi fortsatt lykkelige som Kjærringhælvet og Gubbjævel.

      Masse lykke til med talen din!

    8. Husker godt talen eg gav til min brudgom. Jeg takket foreldrene hans for at eg fikk låne han og sa at jeg sku gjør mitt beste for å passe på han videre, takket vennene hans for at de tok meg så godt imot, og jeg var ærlig på at jeg slet med depresjon og ikke var det enkleste mennesket å leve med men at jeg var takknemlig for at han ville prøve. Talen kom på sparket så den kunne vert bedre, men den var ærlig

    9. Jepp det gjør jeg nå 20 år senere. For den står i bryllupsalbumet vårt og ser på den med jevne mellomrom. Veldig koselig og personlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg