Dette trodde jeg aldri jeg skulle gjøre!

De siste par ukene har kommentarfeltet mitt på bloggen blitt teppebombet med spam. Den samme teksten, men med stadig nye navn. Uansett hvilken blogg jeg legger ut er det et sextilbud som kommenterer først. Sletter jeg kommer det et nytt etter noen få minutter. Må faktisk inn å slette flere ganger i timen. Gjør meg egentlig ingenting hvis jeg skriver en blogg om tant og fjas, men det hender seg jo at jeg skriver om litt mer alvorlige temaer også, og da føles det ødeleggende med et kommentarfelt som er fylt opp av sextilbud. Kanskje til og med støtende.

 

Derfor gjør jeg nå noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre, nemlig å moderere kommentarfeltet. Det er trist, men tror det er nødvendig. Har alltid vært litt mistroiske til de bloggerne som forhåndsgodkjenner kommentarer, man kan liksom skape seg sin egen virkelighet og velge selv om man vil slippe fram kritiske stemmer. Jeg har alltid vært opptatt av at en hver som har noe så si, kritisk eller koselig, skal få si det på min blogg.

 

Det skal dere selvsagt fortsatt få gjøre, jeg kommer til å slippe alt gjennom som før, men jeg luker ut disse sextilbudene. Det blir veldig mye mer arbeid for meg, men er faktisk lei av sex, eh he.

 

Kommer jeg til bunns i problemet åpner jeg naturligvis opp kommentarfeltet igjen.

 

 

Ha en sexfri dag!

 

47 kommentarer
    1. Disse mld formlig tapeserer kommentarfeltene over hele blogg.no om dagen, virker det som. Hadde en utblåsning om det samme problemet for et par dgr siden, og tok rådet om å blokke kommentarer basert på ord (jeg nøyde meg med ‘sex’, men en kan ta flere ord), og det ser faktisk ut til å ha hjulpet 😉

        1. Enn om du velger å legge til to ord som må forekomme i samme kommentar, f.eks. sex+chatte, hjelper det da?

          1. Slik jeg har forstått det lukes alle kommentarer med de to ordene da ut, men nå har jeg ikke fått sex-kommentarer på mange timer, så tror dette grepet har hjulpet 🙂

    2. Samme her. Sletta og sletta men det bare poppet opp nye etter få minutter. Jeg også måtte modere kommentarfeltet. Utrolig irriterende ..

        1. Jeg og. Jeg sendte en mail til blogg support, men fikk bare beskjed om å moderere kommentarfeltet. Og disse som sender spam, sender vel bare fra en annen adresse. Jeg har fått utrolig mange av den samme som du har bilde av innlegget her og trodde først det var noe virus på pcen min, men det er det jo ikke..

          1. Samme her. Moderering fungerer i alle fall. Har stilt inn slik at jeg bare modererer samme personen EN gang, så slipper det å bli så voldsomt mye hver eneste dag

    3. Huff!! Ikke noe særlig artig! Men sånn er dessverre den digitale verden.
      Krysser fingrene for at du blir kvitt dette!
      Ha en strålende, spamfri søndag! 😄💐

    4. kisstok.com er et ord som gjentar seg, og kissiaclub. Prøv å skrive inn de. Hun finner nok på noe nytt, men da kvitter man seg med de for en stund 😀

    5. I følge rådet fra Hanne på blogg.no, så skal det ikke det. Du tar bare enkelt -ord som gjentar seg hos personen som skriver hos deg. Ikke vanlige ord da. Mulig du kan skrive ip-adressen eller noe. Hanne gjorde det for meg en gang, og borte ble denne spammen som du her får i alle fall. Se om det er andre ord, som ikke er sånne vanlige ord, som sex…som gjentar seg i denne kommentarens meldinger. Jeg skal ta en kjapp runde å se hva som gjentar seg og gi deg et tips 😀

      1. Topp, takk 🙂 De siste par ukene har jeg fått mange, mange hundre forkjellige ip-adresser. Tar tid å luke ut alle disse også. Ord som “sex” vil jeg ikke luke ut, for det er et vanlig ord

    6. Desverre så er dette tydeligvis eneste måten å få disse stoppet på! Ekstremt frustrerende. Jeg hadde mange av de, slettet og la de inn i lista for spam osv, men når jeg fikk kontroll på kommentarfeltet og alt må godkjennes forsvant de etter 1 dag! Desverre, men virker som eneste måten. Ha en knall fin dag🙂

    7. Hei, det er en annen løsning. Hvis du går inn i på INNSTILLINGER, og ned til “SVARTELISTE FOR KOMMENTARER” så kan du skrive inn ord som f eks SEX, (altså noen ord som befinner seg i den du vil blokkere sin kommentar) Mulig du kan skrive inn “kisstok” også, men vet ikke om det er noe “hun” skriver hver gang. Men det må være ord som gjentas i spammen. Hanne på blogg.no har lært meg dette. Det skal fjerne denne spammeren i alle fall 🙂

    8. Er spam både på fb og bloggersidene. Har funnet ut at noen som er venn av deg er blitt spammet og de vet det ikke selv dessverre. Få dine venner til å skifte passord. Er noe med at bloggen din er linket til fb. Ja,det er nå det jeg tror da..

    9. Eg lurer på om det kan være noen som med vilje prøver å ødelegge for deg,siden du har en så populær blogg med mange trofaste følgere? Har jo og sett at samme melding dukker opp med nytt (navn). Må være skikkelig irriterende for deg😣. Ha en flott søndag,her skinner solen😎. Nå e det ut på tur,langt mellom solskinn her nord🙂

    10. Mange som får de kommentarene, Du kan legge inn at innlegg som inneholder fraser som går igjen i innlegget ikke skal komme gjennom og bli publisert. Jeg gjorde det med noe annet spam for en tid tilbake og det virket.
      Husker ikke helt hvordan. Send en mail til suport.

    11. Du har jo bloggen din hos blogg.no. De må jo ha en eller annen funksjon som kan hindre slike innlegg. Et såkalt spamfilter, hvor du f.eks kan skrive inn ord eller setninger, som gjør at innlegget må modereres av deg. Så vil alle andre kommentarer bli vist med en gang. Et forslag ville være “klikk på linken”. WordPress har jo plugins du kan legge til, så blogg.no har garantert et eller annet sånt tenker jeg.

    12. Følger flere forskjellige bloggere, alle får denne kommentaren regelmessig. Så ikke bare du som er plaget med det.

    13. Gelt ok at du må godkjenne før, irriterende de “liksom” tilbudene…
      Du skriver mye viktig og bra da trenger ikke de komme opp.

    14. Ser ut som ‘leketøy’ annonsene er forsvunnet også etter at du begynte med dette. Det setter jeg pris på, en liten ting men godt å slippe å få det i fleisen etter å ha lest ett av dine hyggelige innlegg.

    15. Har undret meg over denne «kommentaren « noen ganger😜 Synd at spam skal lage så mye merarbeid for deg😉

    16. I alle dager.
      Har ikke vedkommende en mailadresse du kan kontakte den på?
      Trist at noen skal ødelegge slik.
      Ha en flott søndag og hils Christine fra hun i Bærum med de fineste sokkene 😉

    17. Hei. God ide å prøve å få bort de kommentarene! Ser at hos meg, når jeg leste bligginnlegget ditt nå, så har kommentaren « sneket seg med» likevel, og ligger på selve siden , under innlegget ditt😡. Ikke lett å stoppe, tydeligvis!

      1. Det er nok meningen at det skal ligge i hovedinnlegget.
        Ser ut til at Asbjørn bruker det som illustrasjon 🙂
        Ha en velsignet søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg