Er jeg flink nok til å svare dere?

I begynnelsen, de første årene, da jeg bare var på Facebook, så ikke bare svarte jeg absolutt alle uansett, både på veggen og i innboks. Min tanke var at hvis noen hadde brukt av sin tid til å skrive noe til meg, om så bare et lite “Hei”, så var det minste jeg kunne gjøre var å si hei tilbake. Det er jo helt normal høflighet.

 

Så begynte jeg å blogge i september 2019 og på bare et par-tre dager ble jeg ikke bare Norges mest leste blogg, jeg ble den bloggeren med det desidert største kommentarfeltet. Vi snakker flere hundre kommentarer om dagen, fordelt på Facebook og inne på selve bloggen. I tillegg kom alle som sendte meg meldinger på messenger, sms og mail. (Instagram hadde jeg heldigvis ennå ikke startet med…)

 

Da måtte jeg rett og slett prioritere. På Facebook, der det ofte kunne være et og to hundre kommentarer under hvert innlegg, (og jeg hadde gjerne både to og tre innlegg om dagen), prøvde jeg i alle fall å trykke “liker” på hver kommentar, for liksom å vise at jeg hadde fått med meg kommentaren, men det var vanskelig, for det var ikke alle kommentarer det passet med et “liker”. Heldigvis kom “emoji-liker” ikke lenge etterpå, og da kunne man “like” med både hjerte, wow, latter, tommel opp og sint.

 

Inne i kommentarfeltet på bloggen er det ingen “likerknapp”, så der følte jeg at jeg MÅTTE svare. Heldigvis har det ikke vært der de fleste har kommentert, men det kunne være mange nok der inne, for det er helt håpløst tidkrevende å svare. For hver hang jeg svarer noen “hopper” jeg liksom bort fra der jeg var og må scrolle meg oppover igjen. Tar veldig lang tid, og fikk til slutt ikke tid til å svare skikkelig på alle disse kommentarene.

 

Det gnagde skikkelig i meg, for jeg hadde jo ALLTID tatt meg tid til å svare folk, og jeg følte meg skikkelig arrogant de gangene jeg nesten måtte la et helt kommentarfelt stå ubesvart fordi jeg eksempelvis måtte på jobb. Jeg hadde jo full jobb på Hoftepluss på denne tiden, og som dere vet var det ikke alltid jeg var ferdig klokka fire for å si det sånn…

 

På messenger svarte jeg, da som nå, absolutt alle. Eller, også der er det men, for det hente seg, (igjen da som nå), at jeg leste en melding og bestemte meg for å svare på den når jeg var ferdig på jobb, men i mellomtiden gikk det jo mange timer, og mange flere meldinger hadde kommet inn, så når jeg endelig husket på at jeg måtte svare på den, så fant jeg den ikke igjen. Og plutselig sovnet jeg, for batteriet var tomt.

 

(Dette skjer i dag også, så jeg vil oppfordre dere som sender meg en melding som jeg ikke har svart på i løpet av et par dager om å rett og slett sende den på nytt. Jeg svarer dere med den største glede altså, det er bare det at jeg har “mistet” akkurat din melding.)

 

Samme gjelder mail. Der er det til tider fullstendig texas, ikke nødvendigvis fra dere, men jobb, henvendelser og reklame etc., så det hender mail jeg har planlagt besvart “forsvinner”. Igjen, send på nytt etter et par-tre dager.

 

Nå, to år etter at jeg stanga i taket på Blogg.no, har nyhetens interesse lagt seg, samtidig som jeg har spredd meg på flere kanaler. Malt meg i et tynnere strøk kan du si. Det har jeg gjort helt bevisst. Fortsatt har jeg mellom 150-200 000 reaksjoner, (liker, kommentarer og delinger), i uka på Facebook, men det er langt mindre enn det var på sitt “verste”. Nå føler jeg at jeg stort sett at jeg har kontroll og kan puste forholdsvis rolig. Jeg har fortatt ikke sjans til å besvare absolutt alt, da må jeg legge ned livet, men jeg besvarer så mye som jeg kan og jeg er “selektiv”, dvs. hvis noen har et direkte spørsmål, så prioriterer jeg det foran noe som er mer generelt.

 

En ting skal du i alle fall være helt sikker på, jeg leser absolutt alle kommenterer og setter lie stor pris på dem nå som jeg alltid har gjort!

 

Hva mener du? Syns du jeg er flink nok til å respondere på det du eller andre skriver? Og hva syns du når jeg lager slike “felles takkeinnlegg”? altså der jeg lager EN post der jeg takker for et eller annet, i stedet for å takke hver enkelt av dere.

 

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg syntes du er veldig flink til å svare!
      Dette tror jeg faktisk fremkommer av sidevisningsantallet ditt, i det jeg vil anta at tilgjengeligheten din er en av grunnene til at du har lykkes slik du har gjort. Det er heller tvilsomt at en så stor, og ikke minst trofast gjeng av lesere du har oppnådd ville latt seg gjøre dersom du ikke hadde vært tilgjengelig for de..
      Nå skal det sies at jeg er særdeles opptatt av dette med svar på kommentarer, og derav kan vise meg å være en anelse farget i min oppfatning, for å si det sånn, men allikevel.. En utilgjengelig og ditto fjern figur bak en personlig blogg, skurrer unektelig såpass at jeg ikke kan se for meg at jeg er langt unna sannheten her, iallfall.. 😉 🙂

    2. Synes det er rett at du ikke svarer ut alt. Men noen ting tenker jeg du absolutt bør prioritere. Når du for eksempel har skrevet om lille vakre som dro for tidlig og noen kommenterer og forteller deg om sitt eget tap, ja da tenker jeg du er forpliktet til å svare. Du vet smerten og sorgen i det. Men dagligdagse svar er jo ikke en nødvendighet å svare ut. Har selv fått svar kanskje 15-20% av gangene jeg har kommentert. Et par ganger har jeg kanskje vært skuffet. Andre ganger er det helt ok. Men dette er DIN blogg. Om alle vi som kommenterer ønsker å bli sett eller få respons så kanskje vi må finne en annen arena å uttrykke oss på. Din jobb er ikke å tilfredsstille lesernes egoistiske behov for at du skal se eller høre oss ut. Jeg har egen blogg i retning hobby. Svarer ut det som er relevant.

    3. Det er din blogg så det synes jeg du kan bestemme selv. Jeg tipper de fleste ikke blir så fornærmet om de ikke blir svart 🙂 Kanskje ikke alle engang får det med seg om du svarer?

    4. Jeg mener at du ikke trenger svare alle. Det tar for lang tid. 🤗 Mitt spørsmål til deg, for noen dager siden var, om hvorfor jeg må betale dobbel porto når jeg skal bestille 2 bøker. 🤔 Vi har ikke bokhandel her. 🤗 Ha en fin dag. 🤗

      1. Hei! Jeg svarer nå, som jeg gjorde sist, at det må du ikke. Du kan velge mellom to forskjellige typer porto, med eller uten sporing, den ene koster 99,- den andre 199,-

        1. Haha.. et mere typisk Kokkejævel svar når det er en promille kritisk, finnest ikke. Det heter på godt norsk .. god dag man økseskaft 😂

          1. Digger når de som venter hele dagen på å skrive noe kritisk/kritikk/sarkastisk eller ironisk på en random blogg – så feiler de på grammatikken.

    5. Synes du svarer helt greit jeg, skulle du ha svart på alt så hadde du vel blitt sittende hele dagen. Sier som LenaB her, det tar jo en evighet å svare på bursdagshilsninger, skulle jeg ha hatt det slik hver dag hadde jeg endt opp med å slette hele facebook. Tror nok at de fleste forstår dette, fin dag til deg 🙂

    6. Helt enig i at du ikke trenger å svare/kommentere alt. En annen ting er at (ihvertfall jeg) ikke får opp noe «varsel» om at du har svart hvis jeg har kommentert noe på bloggen. Det gjør at jeg (mulig det er noen innstillinger jeg mangler) må gå inn på nytt for å sjekke om du har svart. Og hvis det ikke er noe jeg absolutt håper på et svar på så gjør jeg ikke alltid det. Å så er det jo også sånn at noen ganger leser jeg ikke bloggen (og kommenterer) samme dag den skrives (banna æ i kirka no? – he, he, hender jo at jeg også har det travelt). Det er det sikkert flere som gjør, skal du da gå gjennom alle «gamle» innlegg for å sjekke om det er en etternøler som har kommentert? Da trur jeg du snart får for få timer i døgnet igjen. Nei slapp av og svar på det du har lyst, tid og føler for. Det er jo det du skriver i bloggen som er det viktige! 😄

      1. Henger meg på og er helt enig med Rannveig.
        De fleste av oss forventer heller ikke at du svarer på alt av kommentarer. Om det var tilfelle hadde de jo sluttet å følge deg, tenker jeg..

    7. Det er jo din blogg, din mail, osv. Du gjør hva du føler for, og har tid til. Tenk kvalitet og ikke kvantitet. Takk for dagens respons på blokken, men no er det kveld. Eller noe slikt.
      Ha en strålende høstdag i vakreste Finnmark, Alta, Tollevika. Sammen med alle dine kjære.
      Hilsen fra Tromsø.

    8. Svar der du tenker det er nødvendig, trenger ikke svare på alt🦋.
      Ha en flott dag og nyt dagen, den kommer ikke i reprise🌹🌹🌹.

    9. Helt enig med LeneB her. 😊
      Ta livet med ro, svar på det du har lyst til. 😊
      Det er jo umenneskelig å klare å svare alle. Du har jo snart to barn og kone, de er viktigere. 😍
      Artig å følge deg uansett.

    10. Når du får så mange kommentarer som du får så er det jo nesten umulig å skulle svare på alle. Man har jo et liv utenom tastaturet også som skal ivaretas. Det er veldig hyggelig å få tilbakemelding på en kommentar, men det er jo ikke derfor man skriver den. Så jeg tror du gjør lurt i å prioritere kommentarer med evt spørsmål. 😊

      Ha en fin dag 😊

    11. Jeg forventer at du takker meg hver gang jeg kommenterer bloggen din 😙 Neida – du gjør nok ditt beste hver gang. Du er jo travelt opptatt jævel så det går helt fint 👍🏻

    12. Jeg tenker at om du prioriterer å svare alle så vil kvaliteten og nerven i det du gjør spises opp. Jeg merker hvor krevende det er å ha bursdag på Facebook å passe på å ha “liket” alle. Hver dag sånn ganger med 20 ville ha drevet meg til vannvidd. Jeg synes du svarer nok, innimellom tenker jeg “at han gidder”. Jeg tror du har mye å gå på og strekker deg lengere enn du trenger. You do you, det er det vi følger og leser, og så er det å kommunisere en del av deg og en del av sjarmen med det du skriver. Vi veit du setter pris på trafikken så jeg håper du passer på deg selv og skrivegleden og svarer på det du har lyst til og ikke bruker energi på “høfligflinkgutt” svaring.

    13. en er jo ikke forpliktet til å svare alle,da må du jo nesten ansette en person bare til det. Og da er jo vitsen nesten borte. Selv om alle mener “mitt” innlegg er viktigste og det er stas når en ser at du har brukt tid til å svare “meg” Det går jo ikke. Det blir ikke mat på bordet av å bare svare på alle komentarer du får. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg