Jeg skal faktisk bli pappa igjen…

Datter var et såkalt “hjerteplaster” da hun kom med Lyset  en midtsommerdag i 2008. Aldri noensinne har jeg trengt en liten skapning mer enn jeg gjorde da hun kom. Hun reddet, bare med sitt vakre lille vesen, en hel familie som tumlet rundt i kulden og mørket. Hun vil for alltid ha en helt spesiell plass i pappa sitt hjerte <3

 

Likevel gikk familien etter hvert i oppløsning. Folk som mister, mister også ofte hverandre, og vi lot det bare skje. Ingen av oss hadde verktøyet som skulle til for å komme oss gjennom et slikt tap, sammen. Vi ble hverandres verste fiender. Vi imploderte, ble ødelagt. Innenfra. Napalm. Brann. Ødeleggelse. Destruksjon.

 

Etter å ha møttes på Tinder etter påske, så tok Kjærest og jeg et valg 13. mai 2018 og bestemte oss for at vi ikke bare skulle bli kjærester, men også skape oss en felles framtid sammen. Selv om jeg hadde gjort det klinkende klart for henne at Datter var mitt aller siste barn, så forsto jeg ganske fort at det er umulig å beholde en vakker, barnløs 30-års gammel kvinne i lengden hvis jeg ikke skjenkte henne et barn.

 

40 år og ferdig med unger for lenge siden. Ja, særlig! Siste pinsedag, 09. juni 2019 sendte Vår Herre ned den aller vakreste skapningen han hadde ned til oss. En intenst ønsket og elsket unge. For meg ble han i tillegg også et slags symbol på starten av resten av mitt liv. En ny sjanse. En velsignelse i voksen alder.

 

14 dager senere ombestemte Vår Herre seg og tok ham, helt uten forvarsel, tilbake.

 

Stummende mørke.

 

Lenge.

 

Nytt liv!

 

Vår Herre ombestemmer seg, IGJEN!

 

Et voldsomt knyttneveslag. Igjen ble vi liggende og gispe etter luft. Etter den episoden måtte vi begge virkelig nullstille oss selv. Skulle vi virkelig tørre å utsette oss for dette en gang til? Hvordan i all verden skulle vi klare å komme oss på beina enda en gang hvis det verste skulle skje, for tredje gang?

 

 

Så kom Lillebror! 

 

På bildet er han en dag, men i morgen er han faktisk blitt hele 3 måneder. Stor gutt! Jeg har naturligvis vært glad i ham hele tiden, men det er først de siste 3-4 ukene at jeg virkelig har turt å elske ham. Jeg har, for å beskytte meg selv, distansert meg litt gjennom hele svangerskapet og de første ukene. Jeg var så glad, men samtidig så inderlig redd for at det skulle skje igjen. Jeg, av alle, visste at det kunne skje absolutt når som helst.

 

Litt etter litt slipper angsten taket og omdannes til litt mer “sunnere” bekymring. Pustealarmen virker og kurset i hjerte- og lungeredning for spedbarn like etter fødselen har gjort meg trygg på at vi i alle fall skal klare å puste oksygen til hjernen fram til hjelpepersonell ankommer. Jeg går ikke rundt og er redd, men samtidig vet jeg at jo faren slett ikke er over. Faren er aldri over. Michael rakk å bli hele 4 måneder da han dro i forveien. Sterkeste ungen du kan tenke deg. Klatret selv over fra sprinkelsenga til dobbeltsenga der jeg lå. Vi hadde det ganske artig før vi sovnet. Du vet, sang litt og kittet litt og lagde grimaser. Slik man jo gjør når de er så små. Dagen etterpå skulle vi på sommerferie til Finland. Vi ble hjemme.

 

(Hvorfor i helvete GJØR jeg dette mot meg selv?)

 

Kjærest har alltid ønsket seg to barn. Det har jeg sagt nei til helt fra starten. I begynnelsen fordi jeg mente jeg var for gammel og tjukk, og livredd for at jeg skulle dø fra ungene mine før de rakk å bli konfirmerte. Etter hvert som livet bare skjedde mer og mer, så ble jeg ,naturligvis og med rette, livredd for at de skulle dø fra meg før de ble konfirmerte.

 

Likevel har jeg ombestemt meg. Jeg skal bli pappa igjen! Det er ingenting jeg heller vil enn å bruke den siste halvparten av mitt liv til å skape en familie med min kommende kone, Christine Emilie Pedersen Sandøy. Jeg elsker deg! Livet med deg er ikke bare fint, det er alt jeg noensinne har drømt om. Du fortjener alt godt, men fikk meg. Likevel er du fornøyd. Det er nesten ikke til å tro, men kynisk jævel som jeg er, så borer jeg meg inn i deg og skaper en felles framtid. Jeg klarer meg ikke uten dere. EWWG

 

(For ordens skyld: Min kommende hustru, Kjærest, er altså ikke gravid, men jeg gir grønt lys når tiden er inne 🙂 )

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Pappa, kjærest, kokk og forfatter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Synes mest synd i dine barn fra ex forhold. Du skriver som dem ikke er verd en dritt. Skjønner datter så veldig godt og dine sønner. Du har hvist ikke hatt det godt i forholdet etter ditt utsagn. Det beste som har skjedd deg er det nye forholdet. Du har aldri hatt det så godt som nu. Det har du skrevet mange ganger. Skjønner godt dem kutter deg ut, du har sikkert ikke vært der i oppveksten demmes allikevel. Du har jo skrevet at du har jobbet døgne rundt. Siden du skriver at du har fått alt du har drømt om, håper jeg det varer. Håper du er der da for ditt nye barn, siden du ikke klarer det med dine andre barn. Så du kan få være den perfekte, mest ærlige mannen som alle her inne skryter av og gir deg opp til flere ❤ hver dag. Ikke bare litt kvalmt. Nu er nettrollet her igjen, kommer dem til å skrive. Men dem kjenner deg ikke, trur på alt du skriver.

      1. Er overhode ikke i tvil om at både voksne sønner og datter har en stor plass i kokkejævelhjertet.
        Forholdet til datter har han skrevet om og de voksne sønnene er voksen og lever egne liv og er ikke en del av den aktive hverdagen.
        Å tillegge en person slik karakteristikk som du her gjør er unødvendig!

      2. Ka i alle daga er vits med å si det du gjør? Du vet vel ikke alt om resten av familien hans
        Synes du er slem og usaklig, virker som du er ute etter å såre. Karma slå tilbake

      3. Du anonym dersom du kjenner så godt til han så kanskje du skulle ta kontakt med han privat . Det er mere realt enn å sitte å skrive her. Så lenge du skriver anonymt og slenger ut av deg ting så er du og blir du nett troll. Skriv under med rett navn og sdnd det privat til han.

    2. Vi har omtrent samme aldersforskjell i vårt ekteskap. Side unge kom da gubben var 45. Ingen problem. Nu er ungene store og trur det er mange fordeler med godt voksne fedre.

    3. Genialt 👏👏 Dette blir bra når tiden kommer. Hvis, nei når, det kommer en til blir det såpass travelt at kiloene renner av deg 😁 Da er du kvitt vektproblemet helt til de er kommet i ungdomsskolealder. Snakker av erfaring. Fikk 3 stk. i full fart. I -93, -94 og -96. Strevsomt, men veldig morro. Nå er jeg blitt en rund bestemor 😂😂

    4. Gleder meg til boka! Oppskrifter på restemat er jo genialt 😀
      (tror det var du som skulle komme med den, eller tar jeg feil nu?)

    5. Jeg leser alltid det du skriver, men har aldri kommentert før.
      Du burde skrive for de store avisene! Du er så god med ord.
      Jeg ønsker dere alt godt og håper at dere får et fantastisk liv sammen.

      Klem fra mamma til 2.

    6. Jeg måtte legge fra meg boka di, da jeg kom til det kapittelet. Klarte det bare ikke. Den smerten du formidlet, fikk meg til å gråte så kun skygger glimtet gjennom øynene. Det samme skjedde nå, mn nå gråter og smiler jeg samtidig. Det er så godt å se at dere klarer å omfavne lykken. Ingen gud kommer til å tørre å hente han denne gangen! Lykke til med lillegull og planleggingen framover. Nå skal jeg hente frem boka,, og se om jeg klarer å fullføre jeg også. 🥰❤️

      1. Dine ord kunne skrives av meg. Kokkejævel skriver om levd liv, vi leser og gråter. Nå må jeg lese ferdig boka før han gir ut nummer to,.bok , altså. 😉

    7. Og jeg applauderer siden jeg samler på barn😁😍. Vil gjerne ha flere søte små barnebarn å elske, så her er det bare å stå på😂.

    8. For en fantastisk måte å oppsummere på❤ Du, kjæreste, datter og Lillebror fortjener virkeli de beste💙❤❤💙 Å tusen takk for at du deler alt dette me meg, ja oss alle❤ Ønsker dokker alle en fantastisk fin dag 🥰

    9. Du vil gjøre det så perfekt som bare du kan💙 I sammen med din hjertes utkårede og fantastisk flotte barn og familie❤💙😍🥰

    10. Fantastisk konklusjon❤ Må være helt umilig å se på nydelige lillebror og ikkje ønske sæ flere som han😍 Her bakes d på nr 3, så æ ser dn😅 Øsnke dæ å kjærest, lillebror og datter alt godt å håpe ønsket om en til liten fullkommen skatt blir oppfylt ❤ Tusen takk for en blogg full av relevant innhold, refleksjona, sykt bra teksta å at du dele så generøst av livet ditt/dåkkers. E helt sikker på at du både hjelpe, trøste og motivere enormt mange rundt i Norges land😊 Å ikkje minst sprer mye latter og humør🤓 Ha en nydelig dag🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg