Respekter båndtvangen for faen!

Fra 1. april til 20. august er det lovbestemt båndtvang i Norge! Eneste unntak er hunder i reindrift, bufehund og hunder brukt i aktiv tjeneste i politi-, toll-, militær- og redningsarbeid. Dette betyr ikke at din reindriftshund er fullstendig hevet over loven. Nytter ikke trekke med seg hunden opp Komsalaia å hevde det er en reindriftshund. Det er ikke slik båndtvangen fungerer!

 

Det er heller ikke slik at du kan sette hunden din i bånd hvis jeg roper til deg, fra toppen av treet jeg har klatret opp i, at jeg er redd for hunder. “Men han er jo så snill” sier du. Det er ikke slik båndtvangen fungerer! Det er ikke bare de “slemme” hundene som skal være i bånd. Fra 1. april til 20. august. skal alle hunder være i bånd, og i tettbygde strøk, eller der mye folk ferdes, er det båndtvang hele året!

 

 

Hvor vanskelig er dette egentlig å forstå?

 

Les HER hvis du trenger en oppfriskning.

 

PS! Jeg er ikke sur, jeg er bare jævlig forbanna!

 

Nei da, men tenkte det var greit med en liten oppfriskning siden det tross alt er en del som har litt tungt for det 🙂

Vi smattes!

 

Husk livesending i dag klokka 16:00. Tema: Blant annet båndtvang 😉

 

 

32 kommentarer
    1. Eni m dæ. Mn syns faktisk d samme sku gjelde katta. Ser hele tia folk som etterlyse katta si, eller katta som har gått lenge ute fordi eieran har tatt “ferie”. I tillegg e d heller ikke spesielt populært i boligbyggelag kor d e bare få meters avstand imella døran å den plutselig bare kan smette inn. Eller forsyne sæ av mat når man grille ute å går ut å inn, evt. legge sæ i hagemøbler å evt jør ifra sæ+mange e allergisk mot katta. Får sikkert mange negative kommentarer nu, men det e faktisk realiteten..

      1. Ja, dette med katter er faktisk et stort problem. Alle katteeiere burde i alle fall ha DO inne, slik at det ikke blir så mye kattebæsj overalt, men båndtvang på katter vil nok grense mot dyremishandling. Dog et artig tema som jeg GARANTERT vil ta opp i neste ukes podkast 😀

    2. Der det er mye mennesker og trafikk, har jeg bikkja mi i bånd. Men går jeg langt oppi skogen eller et sted der det er lite sannsynlig å treffe på noen er ene bikkja mi løs. Dette er dog en servicehund som passer på meg, og skulle jeg få et av mine kraftigere epilepsianfall alene på tur er jeg avhengig av at hunden min kan sitte ved meg og varsle og sørge for at jeg har frie luftveier, og om noen ikke kommer at han løper hjem for å hente far. Hunden min er på jobb og er trent i sånne situasjoner og hilser ikke på folk eller dyr uten å ha fått lov av meg først eller om de han møter på om jeg har fått anfall inviterer han bort. Da leder han dem til meg.

      Tispa mi er alltid i bånd, (bortsett fra i Hagen) hun er ikke service hund og er snill som dagen er lang men ikke trent til å holde fokus kun på meg og være på jobb. Så kommer det ett ekorn eller rådyr, andre hunder blir hun ivrig og båndet er veldig kjekt!

      Så har litt motstridende følelser rundt båndtvang. Men nå er jo loven sånn som den er og da må den følges.

      Og før alle trollene hakker løs på meg 😂
      Så har jeg sjekket opp at jeg har lov til å ha servicehunden min uten bånd når han er på jobb med meg! Det betyr ikke at jeg har han løs overalt heller.

      Er faktisk også mange mennesker som ikke er klar over at man ikke skal «forstyrre» (bare begynne klappe uten å ha spurt osv) en servicehund enten det er politihund, blindehund eller andre servicehunder så lenge de er på jobb med vest på seg.
      Heldigvis er disse hundene i tjeneste godt trent på å holde fokus på jobb uten å la seg forstyrre.

    3. Båndtvangen i fredningstida er for å beskytte vilt som hekker og yngler, samt bufe og tamfe som beiter. Der er lovteksten klar. Så kommer diverse lokale bestemmelser rundt om i landet, oftest en helårs båndtvang der det ferdes mange mennesker. Men ingen båndtvang er opprettet for å beskytte folk som er redd hunder; angst for hunder, eller krakilske unger for den del, må man ta grep om ilag med fagfolk. Dessverre er det noen som ødelegger for andre og lar bikkja gå løs der den ikke burde gått løs. I mitt område kryr det av pandemi-huskyer som nybakte eiere slipper hvor som helst, og andre dyr må bøte med livet. Men jeg er nesten like lei av båndtvang-innlegg og diskusjoner som kun bidrar til et stadig økt hundehat. De fleste hundeeiere er ansvarlige folk der hundeholdet bidrar positivt til fysisk og psykisk helse. Hva med litt mer fokus på de gode tingene hunder bidrar med, og litt mindre felles kjefting om noe som kun angår et lite mindretall av den gemene hundeeier-hop. Et mindretall som vi alle burde æreskjelle på det groveste hvis de lar hunden plage folk og dyr. Ikke i kommentarfelt, men live – på stedet! Eneste som kanskje ville gjøre noen forskjelli lengden. Og nei, kun synet av en løs hund som rusler sammen med eieren og ikke bryr seg om verken folk eller fe, kvalifiserer ikke til hysterisk båndtvang- reprimande.

    4. Jeg tenker at hundeiere er like forskjellig som folk flest. Nå holder vel stort sett folk bikkja si i bånd, selv om det høres ut i mange kommentarfelt som at alle med hund slipper dem løs hele året, og nærmest pusser dem på folk og fe. Skal du snakke om kommentarfelt og voksne folk, så er det mye å hente i forum med hundediskusjoner! Her florer det av bilder av rådyrkalver og beskrivelser av bikkjer som morderiske maskiner med minst like fæle eiere. De færreste hundeeiere ønsker overraskende nok ikke at hundene skal spise/skremme/drepe rådyrkalver eller andre dyr. Men argumentet med å slippe løs bikkja i hagen holder derimot ikke helt mål… Det gir liksom ikke helt den samme mosjonen som en times tur i skogen, eller to timer i sommerhalvåret, da, siden det tar minst dobbelt så lang tid å slite ut en hund i bånd. Man slipper ikke løs bikkja fordi man synes det er så gøy at den er løs, men fordi det gir bedre mosjon og mer stimulering. Så kan man selvfølgelig trene bikka si litt ekstra i sommerhalvåret, i egen hage eller stue, for den saks skyld, det gir god stimulering. Hvis man ser prosentvis på hvor mange hunder som årlig spiser folk eller rådyrkalver, så tror jeg man vil se at de aller, aller fleste hunder ikke gjør det. Ja, det finnes mange uoppdragne bikkjer som er alt for hoppende glade i folk, men min opplevelse er at folk biter mer enn hunder flest!

      1. Ja, tror ikke hundeeiere skiller seg særlig fra røkla slik sett. Hva mosjon angår, så er det vel nesten en SELVFØLGE at hunder, (i alle fall av en viss størrelse?), trenger å “springe fra seg” opp til flere ganger i uka, men det trengs ikke å gjøres på typiske naturstier, eller der folk ofte ferdes.

    5. Jeg har hatt hund stort sett hele tiden i snart 25 år som voksen, og det er en ting som forundrer meg om hundeeiere, og det er at de stoler på hunden i 100% Nei, hunder ( og andre mennesker enn seg selv) kan man ikke stole på helt og holdent på. Verken ift til dyr og mennesker. Jeg har hundene mine i bånd, men klart, de har klart å komme seg løs. Veldig for båndtvang, av alle grunner!

    6. Vil også trekke inn folk som tror at de overholder båndtvangen når hunden går i langline som sleper etter.. Ref influensere som legger ut video og bilde av hunden sin løs i langline på tur ukentlig for tiden.. Ikke bare bryter de loven, men de viser andre at dette er ok atferd.. Hva tenker du om det?

      1. Det har jeg ikke sett, så har ingen sterke meninger om det, men hvis lina blir for lang så er det jo samme takka. Fordelen med line er at man i alle fall kan trekke i den hvis det aller verste skulle skje.

    7. Skjønner ikje at d e vanskelig å holde hunden i bånd uansett årstid. Har selv hunder (små) og kunne ikje tenkt mæ å ha dæm løs rundt fremmede. D e d verste æ oppleve når hunder kommer løpende uten at man ser eier. Synes d e respektløst å ikje holde bikja unna folk, men ser jo mye av d i dagens samfunn. Både respekt og folkeskikk mangler dessverre hos mange.

    8. Jeg har en halvannen kilo chihuahua som er så redd for alt, at hun går aldri fra meg. Jeg kan godt finne på å ta ho med i skogen uten bånd. Møter vi noen så er det ingen problem å holde ho nær meg, å hun får ikke hilse på noen uten at denne noen gir tydelig signal om at han vil hilse på hunden. Men der det ferdes mye folk og andre hunder, der bruker vi bånd. Skal jeg skytes fordi jeg går i skogen uten bånd på hunden min? 😉

      Ha en flott dag

      1. Så vidt æ ser e d ingen som har snakka om å skyte noen…
        Men en lov e nå engang en lov, den e ikke noe man kan vri på alt etter eget behov. Loven gjelder alle hunder, ikke hunder som eieren har vurdert som så små, så snill, så lydig osv. En hund har instinkter, og man kan aldri vite om ikke instinktet tar over i en gitt situasjon og tar ut for å jakte.

        Og nei, båndtvangen er ikke i utgangspunktet for de som er redde for hunder, men i de månedene så kan de slappe litt mer av fordi hunder da skal være i bånd. Og folk som er redd for hund er ofte like redd små hunder.
        Jeg jobber med å gi tjenester til mennesker med utviklingshemning og har mange ganger hatt et livredd menneske som har forsøkt å klatre opp i armene mine fordi det kommer en løs hund, både store og små, mot oss. Hvis de er i bånd er det mye lettere å kunne fortelle vedkommende at den hunden kan ikke komme bort til oss fordi den er i bånd.
        Har du behov for å la hunden springe uten bånd, så gjør det i egen hage eller i hundrpark.
        Loven er lik for alle, og det gjelder vel alle lover, ikke bare de som det passer oss å overholde?

        1. Jeg går altså rett bak huset, i skogen, der der ikke ferdes anna folk, de gangene frøkna mi får gå løs. Og som æ sa, ho e redd alt så ho går i føttene på meg likevel.

    9. Jeg har sett og hørt hundeeiere ropt og hoia på sine “snille og lydige” hunder. Dette skjer ofte. De som forteller at de har full kontroll på sin hund, tror nok at de har det. Hvis en hund er løs, og det er dyre-/fugleliv og/eller redde barn og voksne , så nytter det ikke å rope og lokke og “vite” at man har verdens snilleste og mest lydige hund. Til alle hundeeiere: Ta hunden i bånd, plukk opp hundeskiten og prøv å forstå båndtvangen, dyrelivet og menneskene som også bruker naturen.

    10. Er så enig med deg! Jeg blir også forbanna når jeg møter løse hunder. «Den er så snill»???? Ja helt til den ikke er det….!🙃

    11. Enig med deg og monak. Jeg er livredd løse hunder. Ble bitt for noen år siden, etter det kom redselen for ALLE hunder, både små og store😨

        1. Spørs om det ikke er du som bør lese deg opp. 🥴
          Du referer til den generelle båndtvangen i teksten din.

          § 6.Sikring av hund ved båndtvang m.m.
          I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

    12. Jeg er også livredd hunder. Hjelper ikke at noen sier at hunden er så snill. Gjør deg ingenting.
      Jeg har veldig dårlig erfaring med hund. Noe som har fått store konsekvenser både fysisk og psykisk for meg. Elsker å gå i fjellet, men alltid på alerten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg