Samrealisering vs. selvrealisering

Vi har blitt en gjeng med egosentriske banditter hele gjengen! Vi skal “selvrealisere” oss, koste hva det koste vil. Skal du leve et godt liv må du “ta vare på deg selv”. Du er ingenting hvis du ikke “lever ut dine drømmer”. Det er ekstremt viktig å “sette helsa først”, hva nå det enn måtte bety. Du må “tenke på deg selv” og glem for guds skyld ikke å “nyte maks”. Herregud, du har glemt å “gripe dagen”,selv om “du fortjener det”! Heldigvis har du ikke glemt at “du har krav på det”.

 

Jeg vet ikke når alt dette fokuset på oss selv skjedde, men jeg tror ikke det er sunt. Av og til må egne behov vike for andres uten at det er noen krise. Da ungene var små for eksempel kunne det ikke falle meg inn å reise på ferie uten dem. At jeg skulle dra ut i verden og oppleve, eller selvrealisere meg, mens de var hjemme på skolen. Vise bilder eller ringe og fortelle alt det “spennende” jeg gjorde. Hvor egoistisk er ikke det egentlig? Det er ikke meningen å tråkke på tær altså, men jeg forstår rett og slett ikke hvordan man kan reise på ferie uten ungene sine. Og hvorfor.

 

Du er sliten og trenger noen dager fri fra jobb for å slappe av. Du skriver egenmelding. Full lønn. Det er deilig og du får sovet litt og selvrealisert deg litt mer enn vanlig . Det du ikke tenker på er at i ditt fravær må andre jobbe dobbelt for å få hjulene til å gå rundt på arbeidsplassen. Stresse litt ekstra for at du “setter helsen først”. Ikke så nøye med andres helse bare din blir ivaretatt. Du fortjener det kanskje, men det gjør de andre også. “Skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg er syk?” Ja, det syns jeg faktisk. Hvis din sykdom går ut over andre tror jeg ikke det er usunt at man tenker over det. Alt henger sammen med alt.

 

Samrealisering. Smak på det ordet. Høres ikke det mye bedre ut enn det mer egoistiske selvrealisering? Jeg syns det. Handler om å gi og ta. Av og til må man ofre noe for at de rundt deg skal få det litt bedre. Er det en så høy pris å betale? Nei, du kan ikke feste hver helg lenger hvis du får barn, kanskje nesten aldri, men er det egentlig et så stort offer? Barnet ditt trenger deg hjemme, ikke flaksende rundt. Kjedelig? Javel, men for hvem? Og hvorfor?

 

Vi har blitt en gjeng egosentriske banditter hele gjengen! Alt skal gå vår vei, hele tiden. Får vi det “vi har krav på” ønsker vi oss bare mer. Vi blir aldri mette. Aldri fornøyde. Velferdsstaten som skulle være et sikkerhetsnett hvis vi snublet og falt har blitt til en selvfølge vi ikke kan få nok av. Vi blir rasende hvis bestemor står på venteliste til hjemmehjelp i stedet for å stikke innom å vaske litt selv. Hjelpe til. Vi har jo ikke tid. Vi skal selvrealisere oss. Har nok med vårt. Vi må jo “nyte maks”.

 

Slapp av, jeg er en egosentrisk banditt jeg også. Jeg ønsker også det beste for meg og mitt, hele tiden, men jeg liker ikke utviklingen. Blir skremt av tanken over at vi egentlig har det så godt at ingenting egentlig er godt nok lenger. Vi tjener for dårlig, jobber for mye, har for lite fri. Egentlig burde vi hatt full lønn for å kunne selvrealisere oss. Det er jo tross alt blitt en fulltidsstilling bare det.

 

Vi kan ikke ta være på alle, men vi kan ta vare på våre. De som er rundt oss. De som betaler prisen for våre valg. Hvor mye skal vi egentlig ta vare på oss selv hvis det går ut over andre? Jeg sitter ikke inne med svaret, men jeg er ganske sikker på at det ikke er skadelig å stille selg selv spørsmålet fra tid til annen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 kommentarer
    1. Du har et par gode poenger her, men jeg er redd for at budskapet gjerne treffer dem som kanskje heller trenger å høre det motsatte, samtidig som det preller av på dem du prøver å nå. En predikant jeg kjenner, fortalte om en gang han hadde holdt en tordentale på bedehuset der han hadde prøvd å formane dem som aldri bidro til fellesskapet til å bidra mer. Men hvem var det som skyldbevisst hadde oppsøkt ham etterpå og lurt på om han hadde ment dem? Jo, dem som allerede bidro mest.

    2. Såå enig! Jeg er ei relativt ung mor på 25 år, dritt lei av alt mas om helse og sunnhet, oppleve verden, prestere på jobb og prestere som mor. Dette går ikke opp! Jeg føler at jeg er gammeldags når jeg vil ha en «helt vanlig» hverdag. Ha en «helt vanlig» jobb, ikke noe som er så krevende at jeg ikke har noe til overs når jeg kommer hjem til de som fortjener det mest, lage middag, og gjøre det som interesserer oss før leggetid. Og ikke minst spare opp penger for å dra på ferie når man har fri. Må enten være sykt god lønn i alle disse fancy yrkene, eller lån opp til himmelen og tilbake. For ikke å snakke om alle fridagene.

      Alt var bedre før 😂👵🏻

      1. Anbefaler deg å lese Svend Brinkmanns bok: ” Stå imot – si nei til selvutviklingen” 😉

    3. Tja, skjønner tilnærmingen din. Men skriver du dette som egen frustasjon som arbeidsgiver, hvor du tenker på tapte penger når ansatte er syke? Arbeidslivet er vel sånn at noen er syke, og at andre da må yte ekstra i den perioden …

      1. Ser at noen, naturlig nok, henger seg opp i den lille delen som handler om sykefravær. Verdens høyeste for øvrig. Jeg brukte arbeidslivet som en slags metafor som de fleste kan forstå. Innlegget handler ikke om sykepenger.

    4. Enig i mye av det du skriver. Stikkordet er vel “balanse” – mellom å gi og å motta! Jeg tenker at det må være “lov” å ta en miniferie uten unger en sjelden gang, men at ungene stort sett er med når det skal ferieres. Ungene har det best om foreldrene har det bra, enten foreldrene trenger en aleneferie, eller har det best om unga er med. Er jeg skikkelig dårlig (hvilket jeg MÅ være dersom jeg skal være borte fra jobb) så prøver jeg å tenke at ingen er uunnværlige. “Alt” skal ikke ordnes av det offentlige. En hjelpende hånd kan vi alle gi i blant, uten at det bør føles som et stort offer. Men alt i alt: Du er virkelig inne på noe her!

    5. Lite selvrealisering her på berget 😅
      Liker meg definitivt best sammen med mine 😍
      Da mine barn var yngre tok jeg dem med overalt der det var mulig. “Aldri” fri fra dem!
      Det var heller ikke målet mitt. Trodde det skulle bli tøft å slippe dem løs når de ble eldre, men overgangen gikk knirkefritt 😀
      Fortsatt ikke selvrealisering tiltak. Er jeg doven sa du? Neida. Synes bare samrealisering er koseligere!
      Takk for et herlig nytt ord til mitt stadig voksende vokabular.

      Ha en strålende helg i samrealiseringens tegn til deg og Kjærest 😍
      Ta godt vare på hverandre ❤️

    6. Så sant så sant, bra skrevet. Barna våre trenger ferie like mye ferie som oss, og sammen med foreldrene sine, å da kan ikke foreldre dra på ferie uten barn.
      Arbeidsmoral e viktig, e sjøl på jobb no med smerter og krykke, i vente på full hofteprotese, e og jobner som frisør, går det også, ikke i 100% det klarer ikke skuldrene når krykke må brukes.
      Ha en superfin fredagskveld.

    7. Jeg er enig med deg i mye her, bortsett fra det med at når man ER syk synes jeg ikke man skal slite med å ha dårlig samvittighet også. Jeg har vært av typen som ALDRI er syk nok, har sitte på jobb og undervistt med over 40 i feber og hjernehinnebetennelse, fordi jeg ikke trodde jeg var syk nok. Jeg går ALLTID på jobb, arbeidsmoralen og skuldrene oppunder ørene. Det er HELLER ikke sunt. I høst ble jeg skikkelig dårlig, ribbeinsbrist etc, fort dårlig samvittighet selv om jeg knapt kunne sove, sitte eller gå. Var sykmeldt med masse dårlig samvittihet, selv om jeg umulig kunne undervist i tegnspråk når jeg ikke kunne løfte armene. Dro meg likevel fort tilbake på jobb. Nye sykdommer, den ene etter den andre, i perioden etter mamma døde. Sorg gjorde nedsatt immunforsvar, og fikk både influensa, spysyke og annet uten opphold mellom nesten. Prøvde meg flere ganger på jobb. Jeg tror hvis man er en egosentrisk en, så bør man tenke over det så absolutt. Men er man en som ofte tenker motsatt, så synes jeg ikke man skal ha dårlig samvittighet om man er hjemme om man er syk. Så det så! Det tror jeg 😀

      1. Som jeg skulle sakt det selv Frodith!
        Så måtte blitt mere egoist, prøve å bry meg litt mindre..
        Blitt varig syk å slit med det for er en som setter alltid andre først.
        Å det må jeg prøve å ikke ha dårlig samvittighet for…

      2. Dårlig samvittighet var kanskje et dårlig ordvalg, men tror ikke det skader at man reflekterer over at alt vi foretar oss, også uforskyldt sykdom, får konsekvenser for noen. God helg 🙂

      3. Tenkte det samme som deg..er man syk på ordentlig, skal man IKKE ha dårlig samvittighet. Det er jo ikke noe man kan gjøre med.

    8. Så sant som det er sagt,vi lever i en egoistisk verden som sier bare jeg har det bra får det være det samme😥Go Hælg te dåkker alle,og hjelp hverandre goe😍

    9. Som æ sku ha skrev det sjøl❣️E så enig😊
      Ha ei god samrealiseringshælg i heimen dokker tre👍🌹😘

    10. Så sant, så sant. Har prøvd berneburgen.den var kjempe god. God helg til dere i nord.🌞😊🤗🤗

    11. Litt mer ja, litt mindre nei.
      Litt mer vi, litt mindre meg.

      Så enkelt, og så vanskelig. Men du har helt rett. Samrealisering er en fantastisk ord, mens selvrealisering hadde vi fint klart oss uten. Mener ikke at man skal utslette seg sjøl, og ikke gjøre noe etter eget forgodtbefinnende, men mange av oss hadde hatt godt av litt mindre fokus på vår egen navle 🤗

      Du er egentlig en veldig klok mann. Fin familie 💕

    12. Der traff du virkelig midt i blinken av beskrivelsen av hvordan verden er blitt. Det er sjelden vi besøker naboen, venner og familie. Er dessverre der selv også.
      Alle bør se verden litt utenfor vår egen lille sirkel.
      Takk for at du prøver å åpne våre synsfelt fra tunellsyn til litt videre syn.

      1. Kjære kokkejævel

        Det er noe jeg er enig med deg i, samtidig er det noe som stritter i mot. Jeg mener ikke at vi skal være egoister, selvsentrert og kyniske. Men i min verden tar jeg vare på andre, i mitt yrke og ellers venner og familie. Det føles rett og godt for meg, det er sånn jeg er skapt. Men i løpet av livet har jeg måttet være sykemeldt, en gang ett helt år. Grunnen til det var at min psyke sa stopp, du klarer ikke mer. Årsaken var depresjon og angst. Det er mitt svake punkt, ellers er jeg frisk sol en fisk. Så noen må lære seg og ta vare på seg selv. Jeg forstår at det ikke er denne typen egoisme du tenker på, men jeg går nok i forsvar for alle som sliter med det samme, noen klarer ikke annet enn å stå i det, ta vare på andre og glemmer seg selv.
        Jeg følger bloggen din med glede, og jeg blir ikke såret av dette, vil bare stå opp for meg selv og deler min erfaring med fra livet. 💖 Ha en god helg💐

    13. Ikke ofte æ e enig med dæ… Æ tuille bare 🤣
      E helt enig i det du skriv her. Vi må være der for hverandre så godt som vi kan. Kanskje vi blir godt realisert da.
      God helg t dæ og dine👍😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg