Til Folkeopprøret mot klimahysteriet:

Kjære Folkeopprøret mot klimahysteriet! Jeg har registrert at dere gjør opprør, men har egentlig ikke forstått hva dere egentlig gjør opprør mot. Kall meg gjerne dum altså, men jeg forstår det bare ikke. Gjør dere opprør mot at vi prøver å redusere klimagassutslipp og gjennom målrettede tiltak forsøker å gjøre kloden til et renere og bedre sted for oss selv og framtidige generasjoner? Gjør dere oppgjør mot at vi ikke ønsker at havet skal drukne i plast, gift og annet søppel? Gjør dere oppgjør mot at vi kanskje må tenke litt annerledes hva vi putter i kroppene våre for å bedre både klima og dyrs helse? Er dere rasende fordi noen sier at dagens bruk og kast-samfunn over hodet ikke er bærekraftig i lengden?

 

Hva ønsker dere egentlig å oppnå med dette “folkeopprøret”? Hva er målet? La bilen stå og bakke om natta bare fordi ingen skal komme å fortelle deg at det er skadelig for miljøet med forbrenningsmotorer? Spise rødt kjøtt sju dager i uken, selv om du vet fisk gjør godt for kroppen, bare fordi du protesterer mot noen fanatikere i MDG? Bestille deg enda en ekstra flytur bare fordi du nekter å la klimaendringene gå ut over ditt hverdagsliv?

 

Jeg stiller disse spørsmålene fordi jeg oppriktig lurer på hva dere egentlig vil oppnå. Skal vi bare peise på som før og håpe på det beste? Hva hvis dere tar feil. Hva gjør vi da?

39 kommentarer
    1. Morsomt spørsmål fra kokkejævelen. Det er altså klimahysteriet det gjøres opprør mot.
      Innenfor den gruppen er det helt sikkert mange forståelser av hva saken gjelder, men når barn og unge får psykiske problmer av det som fremføres av klimaaktivistser så reagerer jeg. Det bør kanskje også du opprøres over?
      Eller at barna har miljøaktivister på besøki klasserommet sm orienterer dem om at vi er på vei inn i den 6te masseutryddelsen. Synes du det er bra og riktig?
      At klimaendringeer skjer vet alle. At alt skyldes menneskelige aktiviteter er kanskje litt overdrevent? Selvom jeg som deg reagerer på plastforurensingen i havet osv. Men at bruken av dieselbiler vil skape den store utryddelsen er vel mer religiøst enn saklig?
      Spør du meg så suynes jeg det nærmest er morsomt at klimaaktivister etterlyser saklighet i debattene. Det er jo de som i første rekke bringer til torgs de mest usaklige påstandene.

    2. Jeg tror at for å skape en god framtid for alle trenger vi fram for alt kreativitet og pågangsmot. Hysteri gjør oppmerksom på problemet men fører nokk ikke nødvendigvis fram til gode løsninger… Da overser man f. eks. lett at å kjøre rundt en person og to handleposer med mat i en el-bil på 2,5 tonn kan umulig være det smarteste vi har å komme med. (I sær når man for 20/30 år tilbake i tid kanskje ikke en gang trengte bil for å handle mat fordi det fortstatt fantes nærbutikk.)

    3. Når eg no har lest ditt innlegg så skjønner eg at du har skjønt lima lite som miljø og klimaminister Rotevatn. Lika lite som MDG, lika lite som NRK journalister, lika lite som media generelt.
      Det som er med ei sånn gruppe og ein heil del av dei som er med der er at ein fornekter ikkje klima, ein trur ikkje jorda er flat som den arrogante Rotevatn seier i debatt på radio og TV.
      Fakta er at dei her menneska har skjønt langt meir enn kokkejaevel, MDG og klimaministeren.
      Om ein legg med Norge i morgon så har det null effekt globalt, eller kanskje det blir litt meir utslipp totalt då.
      Fakta er at om Kina som slipp ut mest får 0 utslipp imorgon så hjelper det ikkje ein tøddel.
      Fakta er at det er så mange som nå er møkklei dei rettruande religiøse fanatikarane som meinar at me fra dette litla landet med 1,2 promille utslipp skal redda verden med å pålegga oss sjølve nedleggelse av olje, gass og helst ha minst 2 elbiler sponset av fellesskapet sine midler.
      Sprenge vekk fjell og lage vegar i fjell og hei for å få opp vindturbinar for å få ”berga” europa samtidig som me øydelegg natur og miljø.
      Tenk litt på det her kokkejaevel.
      Det bør vel kanskje gi rom for å skjønna litt kvifor mange no er lei her til lands.
      Sjølvsagt er det og ein del forskjellige meiningar om mangt og intet i ei sånn gruppe

    4. Ser ut til at hovedpoenget gikk deg hus forbi..
      Sett deg gjerne inn i hva det dreier seg om, da blir din blogg mer troverdig med kunnskap på området.

    5. Jeg tror nok at mannen bak gruppen i utgangspunktet ønsker å sette fokus på at det finnes flere sider og svar ved klima”krisen” enn det som kommer frem i media og fra såkalte miljøvernere. Det er jo til å undres over hvorfor de andre stemmene ikke blir hørt i media? Hvorfor blir ikke klimaforskere – som har TYNGDE – intervjuet og gitt ordet på beste sendetid? Forskere med nobelspriser og mange tiår bak seg som forskere, som er UENIG med miljø,-og klimavernere. Når disse blir dysset ned og attpåtil blir stemplet som “gale”, kunnskapsløse og konspirasjonsfremmere, ja da blir en med et godt og sunt foklevett en smule skeptisk til hva som egentlig skjer. Så over til hva jeg personlig mener om klimakrisen: nei, jeg tror ikke at det er noen krise. Men at kloden er forurenset tror jeg så gjerne. Havene blir forgiftet, luften vi puster i blir forrurenset, naturen dør pga jordforsuring. Miljøskader er reelle og det er ikke det vi tviler på. Men klimaet blir styrt av andre og ytre ting, som vi IKKE har kontroll på. Det vi kan kontrollere er å ikke kaste søppel i naturen. Ikke dumpe oljen i havene, ikke spy ut ufiltrert kullgass rett opp i himmelen eller etterlate tonnevis av søppel flytende ute i det ytre rom. At de samme menneskene som skriker og roper (alarmister) opp om krise, er de samme som tjener MILLIARDER av kroner på at vi tror på de, er vel i seg selv noe å stoppe opp og fundere over? På hvilken måte blir det renere luft av å kaste penger på det? Noen tjener masse penger på avgifter. Vi ser jo hva eierne av bomselskaper har gjort med pengene de har fått inn: spandert millionlønninger, hatt luksusferier i Dubai, og kjøpt seg både hytte og båt. Skulle ikke bompengene gå til miljøforbedringer? Klima”forskere” tjener MILLIONER på å lage rapporter om klima”krise” som egentlig ikke finnes. bare spør forskere som faktisk vet hva de snakker om. Nei, om en bruktbilselger skryter av varene sine og på det sterkeste anbefaler at vi kjøper nettopp hans bruktbiler, ja da bør en med en smule intelligens spørre seg selv: “Han tjener jo på at jeg kjøper hans varer – men er han til å stole på?”

      1. 97,1% av verdens ledende forskere, inkludert Kristian Gislefoss, er enige. Klima-endringene er menneskeskapte.

        Om det skulle vise seg at de 2,9 prosentene har rett, hva har vi da oppnådd med det siste tiårets “Grønne skifte” ? Jo, akkurat det Kokkejævel klokt reflekter om i innlegget.. 😉

        1. Er Kristian Gislefoss klimaforsker? Han kan snaut spå været 3 dager fremover.. Men for å få sagt det, denne bloggen bruker klimagruppen til å samle inn epostadresser, godt tenkt for reklameutsendelse.

          1. Neida, ikke klimaforsker, men mener han vet mer om vær og klima en meg. Han lærte meg blant annet forskjellen på vær vs klima. Han tegnet en mann og hund på tur fra a til b. Der mannen var klima og hunden været. Mannen hadde strake veien opp mot det kritiske 3 graders målet. Hunden derimot var stadig langt bak, så langt forran.

            Så ja været har vært kaldere/varmere.. i fjor, året før og årene før der igjen. Men snittemperaturen på kloden øker ubarmhjertig. Har økt mer de siste 20 år, en de siste 300 år.

      2. Så sant det du skriver.

        Hele systemet vi er en del av er jo i stadig bevegelse også.
        Jordens magnetiske poler flytter seg, og jordens akse har også avvik.
        Faktisk, på et blunk kan polene ha byttet plass.

        Men alt skal man tre nedover våre hoder slik at vi skal skamme oss. Plutselig er alt man ikke er enig i, blitt til at vi er fornektere; “klimafornektere” kalles vi.

        Men ingen av de jeg leser noe fra eller kjenner, er klimafornektere. Vi er da ikke idioter heller, vi vet at klima er noe som finnes og at det stadig er i endring.
        Men akkurat nå er det ikke i tiden å påpeke at det har vært slik før også, for nå er det maktene på jorden som råder.
        Nå skal man håve inn penger på at klimaet ikke er slik de tror det skal være.
        Ja, jeg sier tror, for de som ikke har forsket på dette selv tror jo like mye som oss andre. Men vi som tror vår tro tjener ikke noe på det, vi er de som skal betale.

        Miliarder går nå ut fra Norge til stater og FN. Et FN som egentlig er blakk som en kirkerotte, så da passer det jo med noe det kan samles inn penger på. Deres forskere er ikke bedre forskere enn de som sier det motsatte av dem, men for de som lar seg besnære av disse er de jo rene gudene.

        Naturen vi er så stolte av, raseres nå av de som bygger vindturbiner. Hvorfor ikke heller bygge ut det vi allerede har: Vannkraft? Det er jo nok vann…

        Og så hauser man opp uvær som om det er noe nytt. For den som har levd gjennom mange ti-år er ikke dette noe nytt. En kan lese om uvær i Nord-Norge. Det har jeg hørt om på radio siden slutten på 50-tallet.
        Min egen barndom var vekslende, det var år med uvær, kjølige somre, varme somre, tørkesomre, våte og milde vintre, kalde vintre, snøvintre, snøstormer.
        Våren var også vekslende, det samme var høsten.
        Lavtrykk var like kraftige noen ganger som nå, og stormflo var også vanlig. Det var også det som heter springflo selv om det var pent vær.

        En stund var det snakk om bier og andre pollinerende insekter som minker. Er det rart da, når vindturbiner har tonnevis med døde insekter årlig?

        Og så har vi Rotevatn som mener “den menneskeskapte klimakrisen” er skyld i gresshoppesvermene som spiser opp avlinger…..Så mye vet han om gresshopper…..samtidig er han nedlatende og snakker til folk som om det å ikke være enig i grunnen til klimaendringer er det samme som å diskutere “flat jord”. Så vidt jeg vet er det vel ingen som har nevnt at jorden er flat i denne sammenhengen og det er det vel ingen med unntak av noen sekter som tror på.
        Men altså; Rotevatn er ikke i stand til å ta diskusjonen om klimaendringer, men avføyser folk som om de skulle være idioter. Det sier mer om Rotevatn enn om folk i folkeopprøret. Det minste en kan vente av et regjeringsmedlem er at han tar hele folket på alvor og ikke bare sine egne sektmedlemmer.

        At det ble et folkeopprør er ikke det minste merkelig, for på så kort tid har vi fått tredd ned over våre hoder ting regjeringen selv ikke en gang vet resultat og kastnader av. Kostnader som vil ramme de svakeste mest – som vanlig.
        Ikke alle sitter med stortings- eller statsrådlønn.

    6. Jeg tror (voksne) folk protesterer fordi de frykter at klimaplanene skal ramme dem personlig på et vis. En anbefaling mot å spise mindre kjøtt blir til en «befaling» om å ikke spise kjøtt. Ikke kom her å fortell meg hva jeg skal spise liksom. Det meste vris over i en frykt for å rammes personlig. Når det er sagt har jeg merket meg at de fleste av de jeg kjenner som bruker ord som «såkalt klimaforandring» og «naturlige forandringer» er de samme som er livredd innvandrere og de stemmer i stor grad FRP. Så ja jeg ser gjengangere her. Jeg får si det slik, nå har det blitt protestert mot bompenger, vindmøller, røykeloven og muligens er jeg nå en smule glad for at de protesterer mot klimaendringer for da syns de å glemme et øyeblikk at det også er innvandrere (såkalte nye landsmenn) her og også protestere mot. Og nei, jeg er IKKE en av de «venstrevridde» 😂

    7. Bland ikke klima og miljø. Så vidt jeg har lest så er de fleste i gruppen opptatt av miljøforurensning. Vårt matfat havet burde det satt mye større fokus på. Nå er det bare snakk om co2.

      1. Fordi det finnes utrolig mange som har en helt annen mening enn deg? Som er støttet av ekte klimaforskere som har vunnet priser for sitt arbeid og med lengre erfaring enn de som sitter i FNs klimapanel. (Som ikke har tatt hensyn til solens oppvarming av jordklodens overflate, evolusjonshistorien vi kjenner,støttet av arkeologer og geologer o.s.v…. Er alle virkelig da bare dummere enn deg?

    8. Jeg har vokst opp med klimabevisste foreldre og mener det er på høy tid å gjøre noe med overforbruket og bruk- og kastmentaliteten som bare er blitt verre så lenge jeg har levd. For meg har det å kaste mat alltid vært helligbrøde. Men jeg reagerer når noen vil den norske sauen til livs som beiter på steder som ellers bare ville grodd igjen, altså uutnyttede naturressurser. Dessuten syns jeg vi har skremmende lite matproduksjon i Norge som det er allerede. Vi kan ikke regne med å kunne importere alt vi trenger om det oppstår en global matkrise. Derfor reagerer jeg på veganere som vil skrote alt av norsk kjøttproduksjon, men ikke har skrupler mot å spise langreist avocado fra Sør-Amerika som attpåtil er med på å bruke opp vannressursene som er sårt tiltrengt hos lokalbefolkningen. Jeg ønsker diskusjonen hjertelig velkommen, men blir skremt når noen av de mest ekstreme ideene ser ut til å kunne bli implementert i praktisk politikk uten tanke for konsekvensene. Når det er sagt, er jeg ikke med i denne gruppen fordi jeg til sjuende og sist er for å ha en ansvarlig klimapolitikk. Jeg har heller aldri hatt bil, er en flittig bruker av kollektivtrafikken og mener at norsk jernbane har vært skammelig forsømt i altfor mange år. Men det går an å bruke hodet også og tenke flere tanker på en gang. Og jeg syns at noe av det første Norge kan gjøre, er å sørge for å gjøre noe med plastavfallet selv. Føler meg direkte lurt som kildesorterende forbruker når dette blir sendt ut av landet til en uviss skjebne.

    9. D er lett å forstå de økonomiske motiv for å fortsette som før. Feks i USA. 17% av bnp er olje feks. 20% nesten. Man er ikke klar til omstilling og hva d kan medføre av øk konsekv. Sier ikke at j er enig. Men forstår motstand mot miljøtenkningen sett utenfra.

    10. Jeg er med i gruppen da jeg ikke klarer å begripe hvordan våre politikere kan forsvare å bruke milliarder av landets penger for å redde klimaet i verden.
      Hvordan det å kjøpe en klimakvote skal kunne gi de rike god samvittighet til å bruke fly til miljøkonferanset. Hvordan regjeringen kan prioritere våre penger som de gjør når vi vet alt de neglisjerte i vårt eget land (helse/skole/veier/……..osv osv osv) og samtidig kaller meg “imbesil”, kunnskapsløs, hysterisk, rebell osv osv bare fordi jeg ber om en saklig oversikt over hva alle disse ideene koster oss og hva får vi igjen for den satsingen.
      Ikke i penger men i klimagevinst.
      Orker ikke skrive lenger akkurat nå men jeg er ingen klimafornekter! Jeg er en lydig borger som spiser minimalt med rødt kjøtt, masse grønnsaker, spiser mere fisk enn kjøtt for helses skyld og dessuten er fersk fisk utrolig godt.

      Jeg mener oppriktig at det er bedre at vi (noen) reiser til de land som virkelig sliter med forurensing og hjelper dem fysisk til å bygge anlegg som reduserer forurensingen til det minimale! Gå rett på sak. Handle! Ord hjelper ikke. Og det hjelper ikke at Norge spyr ut milliarder på milliarder til FN/EU. (Min påstand!)
      Og regjeringen ved vår statsminister aner ikke sluttprisen på galskapen. Hun aner ikke hvilken effekt det landets flotte 1200-siders plan får for klima.
      Derfor sier jeg: stopp galskapen!
      Ha en strålende helg!

      1. Når det gjelder forurensnig i form av co2 utslipp pr. innbygger sliter Norge (som de fleste industrinasjoner) faktisk langt mere en mange u-land… Og så får vi heller ikke glemme at “sluttprisen” på klimaendring og skadene det vil medføre kommer også til å bli veldig høy. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi skal kaste penger ut av vinduet for mengsløse tiltak.

    11. Jeg er med der, fordi jeg synes fokuset på ordet «klima» har blitt helt feil og ekstremt.

      Skal vi i Norge spise mindre rødt kjøtt for å redde verden, norske bønder, kulturlandskap osv driter vi i. Men å spise oppdrettslaks som ødelegger i fjordene og sendes til Kina for foredling er helt greit?
      Skal vi i kalde Norge bytte ut bilene våre til elbiler og være avhengig av strøm på bilen over kalde fjelloverganger osv, og at barn graver ut kobolt i Afrika til batteriene er helt greit? Det er forresten ikke bærekraftig, det finnes ikke nok mineraler til alle batteriene verden må ha hvis alle skal ha elbil (men det blåser vi i).
      Noe av plasten vi sorterer blir sendt til Tyskland. Tyskland sender noe plast videre til u-land som får penger til å ta imot den. Hvor dumpes plasten? I havet. Er der bedre siden det er langt vekk fra der vi bor?
      Også for ikke å snakke om vindmøller….

      Jeg tror vi alle er opptatt av miljøet, men vi er drittlei alle bakvendte og ekstreme måter å skulle løse det her på.

      1. Spot on.

        Gubben er blitt påtvunget en Tesla 3 i stedet for den rommelige og praktiske dieselbilen han hadde som firmabil. Begrunnelsen var å være miljøvennlig. Og når det gjelder partikkelutslipp – helt greit – elbil er bedre, men du kan kalle meg krakk, hvis ikke motivasjonen til arbeidsgiver er økonomi. Det tas ikke inn i beregningen at bilen produseres uetisk og miljøfarlig og ei heller er det gjennomsiktig hvordan strømmen til lading produseres. Og arbeidsgiver pusser glorien mens vi får ladestress på fjellet.

    12. Kanskje de opponerer mot nettopp fanatikere i MDG. Eller fanatikere i alle retninger. Tror vi alle må gjøre det vi kan for en renere og bedre verden. Og det skal vi gjøre uten å ødelegge for andre. E så dum at jeg tror det er mere ødeleggende at vi importerer en del som godt kunne dyrkes i eget land. Det er mindre farlig at vi har landbruk med både dyr og grønnsaker enn at dette må sendes med fly eller andre fraktemåter fra langtvekkistan. Trur æ. Tanker til ei gammel kjerring som gjør så godt ho kan i det daglige for å ta vare på verden og folket som bor her

    13. Jeg «følger» denne gruppa, ikke fordi jeg engasjerer meg mot hysteriet men fordi jeg syns det er utrolig morsomt å lese hva voksne , muligens oppegående folk kan ræle ut av seg. Jeg gjør mitt og driter en lang marsj i hvordan naboen gjør sitt «nødvendige» tiltak for å redde resten av verden. Skyt meg gjerne – men jeg er mektige lei av alle skammelige «gjøren og laten» noen påtvinger meg.

        1. Jeg er også med i gruppen, ikke fordi jeg ikke tenker på kloden og hva som er best for den. Eller hva vi mennesker bør gjøre for miljøet. Men jeg kan ikke fordra når noe skal poengteres ved å skremme oss. Det er mange barn og unge som sliter psykisk pga all den skremselstaktikken som er brukt i media (og på enkelte skoler) og dette er barn og unge som tror verden er i ferd med å gå under. Hva betyr dette? At dersom vi ikke investerer økonomisk, så kan vi bare legge oss ned å dø? Tror virkelig klimaforkjemperne at å kjøpe en elbil vil redde verden? Det er enda mer tragisk, at når store deler av befolkningen blir med på en slik runddans og det da kommer frem at noen rett og slett blir redd for livet, så kommer klimaforskere frem i lyset og beroliger med at “Nei, verden går ikke under. Verden kommer til å eksistere i fire-fem milliarder år til. Det er så lenge til at du ikke trenger å tenke på det.” (sitat: Hans Olav Hygen).

      1. Det vi ikke forstår er at CO2 er like rent og naturlig som rent vann, oksygen, nitrogen osv. CO2 har styrt vårt åndedrett fra vi ble født. CO2 er ikke mer “emission” i atmosfæren en rent vann i elva. Folk med politiske motiver har fått nordmenn til å tro at CO2 er giftig blårøyk. Geologiske data viser at CO2 nivået i atmosfæren ikke har noen effekt på temperatur. CO2 har positiv effekt på plantevekst som igjen har effekt på alt annet liv. Jura var klodens mest produktive periode. Under denne perioden var CO2 nivået i atmosfæren 1600-2400ppm (i dag har vi 420ppm) I Jura perioden var temperaturen den samme vi har i dag.

        1. Vet du, dette med Co2 skjønner jeg lite av. For å si det rett ut, har ikke peiling. Det jeg ikke har peiling på, søker jeg kunnskap der kunnskapen finnes. Hos ekspertisen. Dvs 97,1% av verdens ledende klimaforskere. Har hørt og lest om dine teorier. Spesielt i en nettavis som heter Reset. Det jeg lurer på er hvor finner jeg dokumentert fakta om din Co2 teori?

          Når legevitenskapen forteller meg at det er lurt å vaksinere meg, lytter jeg ikke på vaksinemotstandere.

          1. Hæh? Har du lest alle de utgivelsene?? Så du vet hvem alle de påstått 97 % ene er? Hadde dette vært sant, noe det aldeles ikke er, så akulle jeg ha snudd på flekken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg