Hold den jævla bikkja di i bånd!

 

Da jeg var liten, 9-10 år tror jeg, ble jeg, bokstavelig talt, spist på av en golden retriever. Han glefset i seg store stykker kjøtt fra foten min og jeg har ennå arr på brystet etter tennene når han hoppet opp og prøvde å bite meg over strupen. Han mislyktes med drapsforsøket og endte opp med leggen min. Jeg sparket han i hodet som besatt, men han bare fortsatte og fortsatte. Til slutt fikk eieren av hunden revet han løs med tvang, men han var helt fullstendig rabiat. Dette var familiehunden til bestekompisen min og jeg hadde kjent hunden siden den var en liten valp.

 

Slikt setter spor. Jeg er redd for hunder. Til og med de små. Kan ikke for det. Jeg vet at en puddel ikke kan drepe meg, men likevel sitter angsten fra det galskapsangrepet i barndommen fortsatt så hardt i at jeg kan bli helt lammet. Det oser sikkert frykt ut av hver en eneste pore og det har jeg hørt ikke er den lureste lukten å utsondre hvis du møter på en aggressiv hund.

 

Ironisk nok så elsker jeg hunder. På bildet ser dere Zico, hunden til svigerfar. Mitt favorittvesen i hele verden. Snillere hund finnes ikke og vi har blitt skikkelige bestiser. Det samme sier sikkert de eierne som ikke evner å forstå at det er båndtvang. “Han er så snill atte. Dessuten er han jo (nesten) lydig”

 

Det spiller faktisk ingen rolle! Jeg vet ikke om hunden er snill. Det ødelegger turen min. Da ungene var små ødela det turen deres da det plutselig dukket opp fremmede hunder med eierne kanskje både femti og flere hundre meter bak. Det er ikke lov! Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hvorfor gjør dere dette i tettbygde strøk?

 

Jeg skrev et lite avsnitt om dette i en bloggpost i morges og har fått enormt med tilbakemeldinger fra folk. Dette er et stort problem for veldig mange. Om ikke alle er livredde så er det svært ubehagelig å vandre i fred og ingen fare og det plutselig dukker opp en løs hun rett foran deg. Det er ikke greit. Slutt med det!

 

Hold hunden din i bånd!

 

Til slutt vil jeg sende en stor takk til de aller, aller fleste hundeeiere som faktisk respekterer båndtvangen. Dere bryr dere! For det er faktisk bare et lite mindretall av hundeeiere som gir seg jamt faen, men det skal bare EN hund til for å ødelegge turen min. Resten av tiden går jeg rundt og er nervøs foran hver bakketopp og hver en sving. Selv om jeg er 116,4 kg og egentlig bare kan sette meg på puddelen så er den død.

 

Del gjerne innlegget hvis du er enig

 

29 kommentarer
    1. Det er ikke den jævla bikkja men den jævla eieren. I samme kategori som de jævla foreldrene som lar ungene gjøre hva de vil. Slå og mobbe andre. Det er jo de voksne skulle oppdra både hund og barn.
      Hvorfor skrive så negativt. Synes fokus bør være på de fantastiske hundeeierene som respekterer andre og oppdrar hunden sin. Det er folk som bruker 2-3 år på å utdanne narkohund, eller blindehund som er til utrolig stor hjelp for de som trenger dette
      Det er hunder som brukes til kos for nervøse ungdommer som skal ta eksamen slik at de roer nervene (dette er frivillige hundeeiere som låner bort hunden og det er forsket på at det virker). Så stå på alle dere som gjør en god jobb

    2. Jeg hater å møte løse hunder når jeg er ute å går tur med hund, særlig om jeg går med en aggressiv ulv på 40kg. Altså, bikkja du har løs mener kanskje godt, men det gjør ikke alltid denne surmoen. Går jeg med min egen Yorkie på 4kg så liker jeg det fortsatt ikke, for når jeg må plukke opp bikkja for å holde en uoppdragen faen fra å spise Yorkie til kvelds så er det fingra mine som blir forrett. Som student får jeg heller ikke sykepenger om jeg misser jobb og den detaljen er nok til at jeg sparker hardt om en løshund hopper på meg. Kunne ikke fallt meg inn å ha bikkja løs utenfor egen hage, veterinær er jo ikke akkurat gratis, og hva om noen bare tar hunden? Hunden min kan helt fint gå fot uten bånd, men det betyr jo ikke at jeg frister skjebnen. Er alt for mange variabler til at det føles greit.

    3. Det jeg bor har vi flere ganger stått og sett på at en løs bikkje flyr etter rådyr igjennom skauen. De bryr seg ikke. Bryr seg ikke om at folk reagerer heller. Helt sykt.

      Liker heller ikke at fremmende bikkjer kommer opp til meg. Jeg hilser gjerne, men det er jeg som avgjør. Ingen andre.

    4. Kvær gang æ møte på lause bikje der eiarn kjæm ropanes “den e snill!”, så rope æ bare tilbake “men d e fan ikje æ!” Du kan tru dæm e kjapp me å få bikja si i band da. Får ofte sure spørsmål om æ meine å skade bikja, “ikje så lenge den e i band så æ veit at den ikje angrip mæ.” mange gang blir æ kalt idiot, men da svare æ bare så fint at “ja d e mange idiota som spring laus her kor d e båndtvang”

      Bor forrestn på ei øy der d e båndtvang heile året pga at d e helårsbeite for rein.

    5. Jeg er forsåvidt enig med deg. Men du kunne spart deg for “den jævla bikkja”. Jeg har hunden min i bånd. Ble også litt satt ut at du skrev hvilken rase som bet deg. Som om det har noe å si?! Det kunne like gjerne vært en border collie som golden retriever?

      1. Hvis hunden din er i bånd har den ingen grunn til å føle seg støtt. Det har faktisk litt i å hvilken rase det er. Golden retriever er regnet som snille og gode hunder, derfor er poenget er at ingen kan vite, uansett rase, om hunden kan bite. Den kan ha vondt i hoften for alt vi vet.

    6. Jeg falt nesten av hesten forrige uke pga en løs hund på ridestien… Eieren tok den i bånd og beklaget veldig meg en gang jeg ropte på henne, så det gikk heldigvis fint, men hesten var stressa resten av turen😫

    7. Godt skrevet og gode poeng, men den jævla bikkja?? Kjenner litt på den altså… Si gjerne jævla hundeeier, som ikke klarer å ha bikkja i bånd, men legg nå ikke det på hunden. Like sårende på meg den, som at du hadde bedt meg om å få den jævla ungen min til å holde kjeft🙈

    8. 🌷 Supert at du og Svogerhunden, eller Svigerinnehunden? – er blitt godvenner. Den opplevelsen du hadde med en Golden må være helt grusom. Jeg deler innlegget ditt, du setter gode, kloke ord på prent. Tusen takk.

    9. Dette er nå som alle hundeeiere burde lese,lære seg å overholde BÅNDTVANGEN!!! Vi har en i familien som elsket hunder,helt til det kom en idiot med en diger schæferhund løs. Hunden hoppa rett i brystet på ungen,som selvfølgelig ble livredd alle hunder etter den skrekkopplevelsen. Har selv opplevd hunder i vill fart i lysløyper flere ganger,det e jo livsfarlig🤤. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å respektere båndtvangen🤔. Det har jo skjedd stygge ting i møte mellom folk å løse hunder da e jo spesielt små unger utsatt. Så hundeeiere,ta til vett😮.

    10. Enig i at man skal overholde båndtvangen, og alltid/hele året ta hensyn til folk og dyr.

      Vil bare kommentere at båndtvangen ikke er av hensyn til mennesker, men hekkende fugler og vilt med nyfødte/små avkom. Så mange drar litt utafor allfarvei og slipper hundene løs, siden ” det ikke er folk der”, som om det er folk som er ekstra sårbare om våren og sommeren.

    11. Så enig me deg! Har heldigvis aldri blidd angrepet av hund, men min hund e blitt angrepet av løs hund, å ved etpar andre anledninger kunne d blidd stygt når min hund e nervøs, å har blitt overrumplet av andre løse hunder. Nei hold hunden i bånd! Så kan de som ønske å hilse få hilse, å vi som ikke vil kan få slippe!

    12. Har hund selv og har han alltid fast når jeg går tur. Blir jævlig forbanna på hundeeiere som ikke klarer og ha hunden i bånd. De ødelegger vår tur, ikke mye morsomt og få en fremmed hund som flekker tenner til min hund og er klar til kamp. Er dere hundeeiere som ikke gidder og ha hunden i bånd klar over at det er dere som er ansvarlig om din hund skader andres hunder og at det er alltid deres som får skyld når den ikke er i bånd. Jeg har en kraftig Rottweiler som sikkert tar de fleste i en slåsskamp men jeg har han i bånd, derfor er det du som har din løs som må punge ut til veterinæren om min får et lite rift fra din under en slåsskamp. Tenk på det når dere har hunden løs!

    13. Å herregud, jeg skjønner du er livredd!!. Jeg liker heller ikke hunder, spesielt ikke de som går løse. Forstår heller ikke hvorfor maaange hundeeiere er sååå fryktelig egoistiske og tror dette er greit. Jeg sier ofte ifra og får da et surt blikk tilbake.

    14. Jeg har aldri blir skremt eller angrepet av en hund, og er overhode ikke redd hunder. Men jeg liker heller ikke når det kommer en løs hund gående, da stopper jeg opp og venter til den har passert meg eller snur og går andre veien om jeg blir alt for usikker, for selv om hunden er lydig til vanlig, så vet man aldri når instinkene slår inn og de går til angrep. Kreds til alle de som bruker bånd!

    15. Det er derfor æ har min hund i bpnd til enhver tid man vet ALDRI om det dukker opp folk som er redde for hund eller en rabiat hund rennende eller det er barn rundt neste sving

    16. Jeg skjønner absolutt hva du snakker om! Ble selv hardt skadet! Ikke av en løs hund men like fullt en hund. Er livredd hunder i dag. Bare å se tennene til en hund……. GRØSS!! 😥

    17. Veldig bra skrevet. Og ikke minst viktig å poengtere at det ikke hjelper en som er redd at hundeeieren mener at familiens koseklump er både snill og veloppdragen. Er man redd, ja så er man redd. Ferdig snakka.

    18. Kunne ikke vært mer enig!!!!
      Ble angrepet av 2 hunder da æ va liten. Den ene hadde æ kjent hele livet. Har hund sjøl, men en liten en. Alle andre, spesielt store, skremmer vannet av meg.

      En hund e et dyr, og man kan aldri være 100% sikker uansett kor snill den e.

    19. Så enig, har alltid hatt hund(er) og respekterer alltid båndtvang som her jeg bor er fra 1/4-20/8 .. og tar de ellers i bånd om jeg møter folk uansett tid på året. Har flere nære som er redd hunder… Men jeg har ikke tall på hvor mange hundeeiere som jeg har snakket til oppigjennom.. hvor de sier nettopp at hunden er så snill og at de har full kontroll..
      Min værste opplevelse kunne godt riktig ille, var ute på ridetur og en løs hund gikk i beina på hesten jeg red, kunne gått riktig ille.. det var ihvertfall ikke hunde eieren sin skyld at hunden ikke ble alvorlig skadet/drept….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg