Slik registreres antall sidevisninger på Blogg.no

Bildet er kanskje fra en annen tid, men måten tellingen gjennomføres på er den samme. Tallet i parentes er antall sidevisninger,  populært også kalt “klikk”, siste døgn. Hvor mange unike lesere  som skjuler seg i parentesen vet bare plattformen og den enkelte blogger. Maksimalt kan EN enkelt IP-adresse, (mobil, nettbrett, pc/mac etc.), generere maksimalt 48 sidevisninger/klikk på en og samme bloggpost i løpet av et døgn, (2 klikk per time). 92 sidevisninger fordelt på to bloggposter. 184 på tre osv.

 

For å si det enkelt kan jeg gå inn på min egen blogg, (eller andres selvfølgelig), å klikke meg inn og lese et eller annet hyperinteressant om eksempelvis vektnedgang. Hvis jeg lar det gå min. 30 min mellom hver gang, så kan jeg maksimalt oppnå 48 sidevisninger på ett og samme innlegg i løpet av et døgn. Vanskelig selvsagt å makse i praksis, gitt at de fleste av oss sover noen timer i løpet av et døgn, men dere forstår poenget.

 

Det er heller ikke ubetydelig _hvordan_ man leser en blogg. Klikker man seg inn og leser innlegg etter innlegg mens man skroller nedover kan man maksimalt lese 10 innlegg på ett “klikk”, (før man må klikke seg videre til “side 2”).  Klikker man derimot på de ulike overskriftene vil dette gi 1 sidevisning pr klikk. Fortsatt bare én leser, men potensielt hundrevis av sidevisninger. Det er selvsagt også derfor vi bloggere har minst en blå link i hvert innlegg som skal lokke deg til å lese enda et innlegg vi har skrevet.

 

For de av oss som har flere titalls tusen lesere om dagen, og, som meg selv, får 99,5% av disse leserne via Facebook, ikke via Blogg.no-plattformen, har jo dette ingenting å si, men sliter du med synlighet, kanskje spesielt hvis du befinner deg akkurat under topp 100, kan det være en god ide å tenke litt over hvor lite som egentlig skal til før du bikker over “linja”.

 

På “Topplisten” vises kun sidevisninger, ikke antall lesere. Det er derfor helt irrelevant for din plassering hvor mange enkeltpersoner som faktisk har klikket seg inn sist døgn. Det eneste som betyr noe er at de som faktisk har klikket seg inn lar det gå min. 30 minutter mellom hver gang de går inn og sjekker om et eller annet kokketroll har skrevet noe nytt i kommentarfeltet. Det blir fort sidevisninger av slikt.

 

PS! En annen metode for økt synlighet på selve plattformen er å redigere tidspunktet for publisering. Har aldri tidligere sett noen gjøre det, men i det siste har jeg registrert det flere ganger daglig. Endrer du klokkeslett i løpet av dagen kommer du øverst i “feeden” hele tiden. Vil anta denne muligheten blir luket ut av Blogg.no etter hvert hvis “alle” begynner å gjøre det, men inn til videre kan det sikkert lønne seg hvis leserne dine primært kommer fra bloggplattformen.

 

For å illustrere hvordan dette “publiseringsjukset” foregår, så ble dette innlegget opprinnelig postet 19. april kl. 07:45. under overskriften “Slik makser du antall sidevisninger på Blogg.no”. Nå har jeg redigert både overskriften og bildet, (det er ikke nødvendig), samt  publiseringstidspunkt, og innlegget dukker plutselig opp i feeden på nytt 21. april 08:07.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
      1. Hei! Bloggen min vises ikke lenger på lista fordi jeg rett og slett til slutt ble syk av å se navnet mitt sammen med enkelte andre på den listen. Det var et helvetes kjør, konstant og så lenge, at jeg til slutt ville slette hele bloggen. Blogg.no foreslo at de heller kunne fjerne meg fra lista, men fortsatt blogge når jeg følte for det. Det var en god ide, og det har jeg ikke angret på.

      1. Kan ikke tenke meg at noen sitter slik fra morgen til kveld, men hvis man ligger å vaker «under sperregrensen» kan det lønne seg å sette av et par minutter i døgnet for å komme seg over 100 sidevisninger og inn på lista.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg