Aldri mer 10. april!

Vi ventet til alt håp var ute før vi rolig og fullstendig utmattet vekket de guttene som fortsatt var i live. De hadde heldigvis sovet seg gjennom alt. Den desperate gjenopplivingen. Helikopterlandingen. Helsepersonell som endelig kom til unnsetning og marsjerte inn i stua som en gjeng alver, eller engler om du vil. Håpet som blomstret opp inni meg da de tok fram hjertestarteren. Den enorme skuffelsen da også alvene måtte gi opp og forlate oss.

Nå satt guttene på rekke i sofaen. Vekket opp til det verste marerittet de noen gang hadde hatt. De fikk holde ham etter tur. Han var fortsatt litt varm. Han lå der helt stille i armene deres som om han sov, men han sov ikke. Han var borte. Han hadde dratt i forveien.

 

Arkivfoto

I dag er det 17 år siden jeg første gang jeg mistet en unge. Han ble 4 måneder gammel og døde helt plutselig sammen med meg i senga mens jeg trodde vi begge sov. Vi skulle på ferie dagen etter og mora dreiv å pakket til turen da hun fant han livløs i fotenden av senga. Obduksjonen viste plutselig organsvikt grunnet bakterieoppblomstring i indre organer. Ingen tegn til sykdom. Min sterkeste unge. Muskler som på en okse. Plutselig var han bare borte. Michael <3

 

Da Vebjørn plutselig døde fra oss siste pinsedag i 2019 var jeg faktisk ikke forberedt i det hele tatt. Jeg hadde selvsagt tenkt tanken, men ikke i min villeste fantasi hadde jeg forestilt meg at jeg skulle oppleve det samme en gang til. Statistisk sett er det jo tilnærmet umulig, men bare 14 dager etter at Vår Herre sendte ned det aller vakreste han hadde til oss,  ombestemte han seg og tok han tilbake.

 

Jeg har skrevet om dette mange ganger og kommer sikkert til å skrive om det helt til det blir min egen tur. Disse to dødsfallene har mer enn noe annet formet meg som menneske. Jeg sier ikke at jeg har blitt en bedre variant av meg selv, kanskje snarere tvert i mot på mange måter. Savnet og sorgen er jeg ferdig med. Har opplevd så mye annen elendighet opp gjennom at dveling med fortiden hadde tatt livet av meg lenge før disse dødsfallene hvis jeg ikke hadde lært meg teknikker for å leve videre.

 

I dag, på dødsdagen, velger jeg likevel å tenke litt ekstra på denne gutten som hadde vært 17 år i dag. Noe som får meg til å tenke på at det faktisk ikke _er_ dødsdagen i det hele tatt, men fødselsdagen! Jeg vet ikke hva jeg surrer med. Riktignok har det gått 17 år, men jeg har ikke mistet _så_ mange unger at jeg ikke burde klare å skille de to eneste merkedagene de fikk oppleve på jorda.

 

Jeg publiserer likevel. Det er dette som er meg. Dysfunksjonell, skadeskutt og så proppfull av så mange feil og mangler at jeg har mistet tellinga. Om ikke alltid like oppvakt og oppegående, så er jeg i alle fall levende. Det siste anser jeg stort sett som positivt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Hei… Jeg er en dame på 72 år, og jeg har heldigvis ikke opplevd det som du og flere andre her har opplevd – nemlig det å miste et barn. Det har alltid vært det største spøkelset for meg, så jeg har masse masse sympati for det som blir skrevet her. Jeg tror det er fint å ha en “sluse” der man kan gi uttrykk for alle inneklemte følelser. Vi har venner som har mistet barn og barnebarn og ser at det er stor forskjell på hvordan man takler dette i ettertid.

      Av en eller annen grunn så leser jeg denne bloggen av og til – det er vel den eneste bloggen jeg bryr meg om. Det er fin lesing, men veldig trist selvfølgelig. Flere burde lese den.

    2. Takk for du setter ned disse ord. Er alltid vond tid før merknadsdagen i mai for meg/oss og. selvom tiden har blekna det såreste etter snart 33 år. Mista, 5 dager etter fødsel trilling 3. Det var vondt å fremdeles er det vondt da folk sier du har jo dei to friske. Ta vel vare på dem, ja men ingen å miste. <3 Takk for orda dine.

    3. På samme dato for 28 år siden mister vi vår lille engel ❤️
      10.04 vil alltid huskes 💕

    4. ❤️ varme tanka til den mest ekte av mange bloggere. Alle har skulle vært som deg som tør å kalle spade for en spade i alt du sier. Fortsett sånn.

    5. dagen kommer hvert år like sårt selvom tid går.
      vit du ikke er alene vi er mange som har et” hjerte/stjerne” barn

    6. ❤️❤️ Fortsett å skrive om det når du føler for det. Jeg vet ikke om det er «vitenskapelig bevist», men det er veldig mange mennesker som opplever at det å skrive når sorgen rammer er det som hjelper dem videre. Disse to guttene dine vil alltid være en del av deg, av livet ditt og som foreldre så har man behov for å snakke om ungene sine. Selvsagt gjelder det også de to som fikk så altfor korte liv. Klem til deg

    7. Jeg skjønner det så godt. Man blir aldri ferdig, men må finne en måte å leve videre på. Vi mistet vårt barnebarn, Liv, 12 timer etter fødsel for et drøyt år siden. Født fullbåren, frisk og velskapt. Et fullstendig meningsløst og uforståelig dødsfall. Min sorg og fortvilelse som mormor er uendelig, og hvordan det har vært og er for min datter er umulig å forstå fullt ut. Tårene kommer når jeg skriver dette. Det er godt å lese dine refleksjoner. Du er en klok og flott person. Alt godt til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg