Blackout

Reklame | Hoftepluss

Jeg nekter å selge maten min på billigsalg! Mat, som små, lokale produsenter har lagt all sin tid og hele sin sjel i å produsere. Folk som har viet livet sitt for at vi skal kunne nyte produkter av ypperste kvalitet. Ofte av håndsankede og lokaldyrkede råvarer. Jeg har ikke hjerte til det. Det er rett og slett respektløst.

 

Jeg nekter å selge dyr, levde liv, for priser langt under produksjonspris for at vi skal spare en femtilapp eller to. For meg har dyr en egenverdi. De skal ikke stå på en bås hele sitt liv bare for å ende opp som en simpel kilopris på tilbud. For de er verdt så mye mer enn det. Dyr skal vi både behandle, selge og spise med den største respekt. De ofret seg for oss. Det burde vi sannelig betale for!

 

På et eller annet tidspunkt må vi snart stoppe opp og tenke. Trenger jeg egentlig en lysestake til? Hvor mange nisser i plast skal til før jeg er lykkelig? Hvor mange bukser klarer jeg egentlig å bruke i løpet av en uke?

Temperaturen stiger og jorden flommer snart over av tant og fjas og søppel og skrot. Havet fylles opp av plast, samtidig som vi kjøper stadig flere ting vi ikke trenger, bare det er billig nok. Kjøp tre for to, kast den siste!

 

Selvfølgelig skal vi handle! Vi må jo ha klær og mat og nips og kos. Poenget mitt er ikke at vi skal legge ned alle kjøpesentrene i Norge. Jeg  holder selv til midt i et kjøpesenter og er fullstendig avhengig av at folk kommer og handler, både hos meg og de andre butikkene, men vi trenger vel ikke handle ting som aldri blir brukt?

 

På fredag er det Black Friday. Jeg ønsker deg hjertelig velkommen til å handle god, EKTE og lokal mat hos meg, fra klokka 07:00-21:00, men jeg kommer ikke til å ha et eneste tilbud på lokalprodusert mat. Den koster det den koster. Den holder liv i mine produsenter, meg selv og mine ansatte. Dessuten trenger vi pengene. Så ærlig skal jeg være.

 

Selvfølgelig kommer jeg også til å kjøre et og annet godt tilbud. Jeg er jo ikke fanatiker heller, men ikke på lokalprodusert mat, og ikke med tap. Butikkdøden har rammet mange nok allerede. Jeg syns vi burde betale det en vare faktisk er verdt. Det tror jeg lønner seg på sikt.

Jada, vet jeg kjemper mot vindmøller og at jeg sikkert blir tatt for dobbeltmoral på et eller annet tidspunkt, men jeg sier som Petter Stordalen: “Det er bedre med dobbeltmoral enn ingen moral i det hele tatt”.

 

Jeg vet ikke om det er godt sagt eller ikke, men det er i alle fall sagt.

 

Fortsatt god “Black week”!

51 kommentarer
    1. Spiser gjerne vegetar – men ikke bare. Hvis vi slutter å spise dyr vil landet vårt gro helt igjen! Men vi må tilbake til småskala-landbruket! Å betale det maten koster! Da vil dyra få det bedre også. Blir mer og mer glad i deg, Asbjørn.

    2. Så enig, men biten om at dyra ofrer seg??? Vi dreper og spiser er sannheten. Har satt meg inn i hva vi trenger og hvor vi får dekket dette behovet. Konklusjon…vi trenger ikke kjøtt. Spiser derfor ikke flere dyr. Går helt fint og gleder meg over god kjøttfri mat. Håper flere kjente og flinke kokker viser oss gode retter uten kjøtt 😉

    3. Dyrene ofret seg ikke for oss, vi ofret dyrene for oss selv. Ingen dyr vil dø for at vi skal spise dem.

    4. Hear hear! Stiller meg heller bak nisjebutikkens dag, enn Black Friday. Jeg skal handle på lørdag hos mine favoritter i Tønsberg by.

    5. Så sant, vi skal ha respekt for produsenter både på kjøtt og grønt, maten skal foredles, å vi vill ha god mat ,da må vi betale, mat i Norge et billig i forhold til andre land og vår lønn, ja noen sliter for å få endene til å møtes, å det et synd. Vi må ikke miste kvalitet til fordel til varer fylt opp med salt,vann og fyllstoff. Vær stolt av det du og dine lager, håndtverk og kvalitet skal ikke prisdumpes❤

    6. Er så hjertens enig med deg👏. Kan ikke fatte å begripe at ikke folk skjønner ka som vil skje med butikkene i nærmiljøet om alle skal henge med på alt av billigsalg. Det resultere bare i enda færre butikker. Eg for min del prøver å støtte de lokale forretningene vi har. Handler ikke på nett heller. Stå på videre,vi e veldig mange som heie på deg. Ha ei flott førjulstid

    7. Støtter den 👏👏👏 Fjaset Black Friday sklei jo fort ut til å bli Black Week; snart innføres vel Black Month og deretter Black Year 😎

      1. Det er jo egentlig “Black year”. Det er mye av det som er på “tilbud” nå, som hadde samme “tilbudsprisen” for noen uker siden. Og om ikke, så er samme vare til samme tilbudspris flere ganger i året.
        Lureri hele greia. Og “vi” går på!

    8. Liker det du skriver og jeg sammenligner det med å strikke, sy, hekle, nupereller eller annet håndarbeide som folk legger sjela si i at det skal bli et fint produkt . Og så klager noen på at det blir for dyrt. Jeg gir heller ting til familie,venner , noen som trenger dette, enn å selge på billigsalg.

    9. Kunne ikke vært mer enig.. Jeg boikotter black friday i år og gir prosenter av salget fra butikken den dagen til kreftomsorgen lokalt. Er spent men det kjennes riktig!

      1. Endelig!!! Endelig en fra innaførr butikkdøran som tør å si det!! Æ e så enig med dæ. Nettopp fordi det e den måten æ og min kjære har valgt å handle på. Det vi treng, når vi må ha det og til den prisen det faktisk er. Nærbutikken min skal leve, derfor handle æ der. Arbeidsplassa skal fortsatt være, så nei til selvbetjente kasser. Og lokale produsentar skal få fortsette, derfor betale æ. Hurra for dæ, kokkejævel🌷.

    10. Jeg er fullstendig i mot Black Friday (burde egentlig kalles «blakk fredag», samme gjelder Halloween, ingen av disse to har noe med det norske trua og norsk handel å gjøre. At folk velger å kneble handelstanden for å spare – som du sier, en femtilapp, da bør de sannelig holde kjeft når butikkdøden banke på døra.

    11. Dyrene har ikke ofret seg for oss, å ofre seg er noe man gjør frivillig, og d har ikke dyrene gjort. Jeg er av den oppfatnig at dyrene ønsker å leve akkurat som oss. De har også bare fått utdelt dette ene livet.
      Jeg er sikker på at hadde det vært glassvegger på slakteriene så hadde nok andelen vegetarianere skutt i været.
      Jaja, var bare et hjertesukk fra en vegetarianer 😀

      1. Ser du at Kokkejævel er inne hos noen veganere og klager? Hvis ikke så burde kanskje ikke du heller gjøre det. Hva tror du dyrene er til for? Pynt og kos? Nei, mesteparten av de er skapt for å være mat for mennesker, og hverandre. Les litt i bibelen du så skjønner du tegningen

        1. I bibelen står det jo at man ikke skal spise dyr. Så det argumentet syns jeg var tåpelig av deg Gro M.

          1. Fra 1 Mosebok.Frykt og redsel for dere skal være over alle jordens dyr og alle himmelens fugler, over alt som kryper på marken, og over alle fiskene i havet. De er gitt i deres hånd. Alt som rører seg og lever, skal være til føde for dere. Likesom jeg ga dere de grønne plantene, gir jeg dere

        2. Klager ikke heller jeg, syns kokkejævel har gode holdninger når man først skal spise kjøtt, respekt for dyret og levemåte. Det syns jeg mangler i vårt samfunn og det er det han påpeker.

      2. Enig. reagerte også på den formuleringen, men er nok ikke slik ment. Tilegner han å mene at ci har ofret dem for oss. Tatt og friheten, frekkheten og styggheten.
        ;O

    12. Veldig bra. Æ forventer lokale butikker med lokale varer og da må en også betale for gode varer . Æ beundre din holdning og respektere din tanke . Heldige er di som har muligheten til å kjøpe dine varer . Her har vi kun frossenfisk og vakumpakket .

    13. Enig. Vi har mer enn nok og det er på tide å stoppe opp litt. Kortreist mat skal selges for den verdien den faktisk har. Godt salg👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg