Desemberblod

Det er ingen hemmelighet at å drive for seg selv kan være en nokså nervepirrende øvelse, især når store deler av det jeg  kaller et levebrød er å selge nisjeprodukter som ofte ikke har stort annen markedsføring enn mine egne rosende ord. Julen er naturligvis høysesong for slike varer og en god julehandel han fort stå for 2/3 av hele årsomsetningen.

 

Fjorårets suksess fungerer aldri to år på rad. I dette markedet må man hele tiden evne å fornye seg, både sortiment og markedsføringsmessig, samtidig som man også naturligvis må være en tradisjonsbærer for folks folks positive førjulstradisjoner. Du må evne å holde deg relevant. År etter år etter år.

 

Om du lykkes eller ikke vet du egentlig ikke før butikken stenger lille julaften. Det er så mye som må klaffe, samtidig. Du må våge å gamble på et tilstrekkelig stort varelager, men samtidig må du holde litt igjen så du ikke går på ræv hvis du blir sittende inne med for mye etter julesalget.

 

Hvert eneste år på denne tiden begynner jeg å blø neseblod. Årsaken er åpenbar og kjent. Blødningene varer til midten av desember. Da ser jeg gjerne hvilken vei det bærer og det er for sent  å eventuelt bestille opp nye varer, og ikke mer jeg kan gjøre fra eller til.

 

Normalt trenger jeg bare å sette meg ned en halvtimes tid med nesa opp og puste rolig, men i dag ville det pokker ikke stoppe. Blodet dryppet taktfast ut av nesen i halvannen time før det koagulerte til og fra, men fortsatte med smådrypp i mange timer. Først og fremst jævlig irriterende! “Heldigvis” har det vært ganske rolig i butikken i dag, for jeg er jo alene og må ut og betjene kunder når de kommer, og det tar seg dårlig ut når innehaveren ser ut som en skrekkfilm.

 

Nei, det går seg nok til i år også, men er jo litt ekstra nervepirrende med ikke bare et nytt levebrød, men også forsøke å redefinere seg selv som menneske etter alt som har skjedd.  At man plutselig etablerer seg med småunger igjen er jo også en risikofaktor.

 

Nå er klokka seks og jeg skal kjøre hjem. I morgen tidlig er det veiing. Det blir veldig spennende! Jeg har ikke sprukket denne uken heller, men det virker som om vektnedgangen har stabilisert seg litt, men jeg vet ikke. Vi får se i morgen tidlig.

 

Ha en nydelig kveld!

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Pass på at huden i nesen din ikke blir tørr, hold den myk og fin.Ellers vil jeg takke for oppskrifter og veiledning i mat- laging. Kor fint at vi kan handle på nett.Ønsker deg god handel hver dag i fremtiden.🎄💲💖

    2. Gjør som meg og motta lånet ditt på bankkontoen din på mindre enn 72 timer og begynn å betale tilbake lånet, 3 måneder etter at du har mottatt det.
      m.me/urgenteprestamoonline

    3. Har et veldig godt råd mot å stoppe neseblod; putt isbiter i munnen og ha dem der ei lita stund. Dette kjøler ned ganen og gjør at blodårene i «nesegangen» trekker seg sammen. Jeg opererte nesen en gang og blødde så fy når de tok ut støtteplatene. Jeg blødde som fy og det viste ingen tegn til å avta. Jeg ba tilslutt om en kopp med isbiter og hun som passet på meg på sykehuset kunne ikke skjønne at jeg ikke ville ha vann i glasset også. Jeg forklarte hva jeg skulle bruke de til og hun ble helt sjokkert over at det virket. Ble forøvrig tipset selv om dette av en ansatt på legevakten i Oslo for flere år siden. De gjorde dette når de fikk inn ishockeyspillere med munnskader 🤭😇😇

    4. Eneste kommentaren som ramlet ned i hodet mitt var: «Du gir virkelig ALT!!» Så håper jeg kjerringrådenevirker, om du prøver de. Jeg har hørtom de som for svidd av enden på blodårer i nesa slik d ikke skal blø så lett. Men d hørte ut som du var godt vant med slike perioder.ja ja, lykke til med salget i nettbutikk, vekta og livet ellers.

      Så fanget jeg opp inn bisetning i et annet innlegg at d er ei jente dere venter på denne gangen. Det blir koselig, du har no mye å se frem til når julekaoset har gitt seg. Jeg har bestilt rikelig med julegaver fra nettbutikken din, og så koselig melding fra kjære kona di på Mail. Så ho er ikke bare flink med kundene i butikken , men på nett og. 👌👌Du har funnet deg en diamant, men d vet du. 😉🌹 Og ho har no vært heldig også da. Ønsker dere ei god jul når vi kommer så langt. 🎅🧑‍🎄Husk ta vare på hverandre når dere blir slitne. ❤️❤️ Klem til dere fra Synnøve

    5. Du må selvfølgelig klemme på nesa, er ikke for ingenting vi holder på armen etter blodprøver, blør og lett i nesa

    6. Den kalde lufta gir neseblod hos mange, sykt irriterende. Kan nesten tenke meg at vaselintrikset kan hjelpe 🤔

    7. Hei. Jeg var også plaget med blø neseblod. Så kom fruen over et kjærringråd; smør godt med hvit vaselin (fås på apotek) i hvert nesebor. Etter noen få dager sluttet jeg å blø! Prøv det, og god bedring! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg