Det er noe jeg ikke har fortalt dere

Jeg har liksom ikke turt. Ikke en gang til Kjærest. Vært redd for at det skulle bli for mye elendighet, for mye smerte fra en enkelt mann. Dessuten kom coronaen og lammet hele Norge. Hva betyr vel da en ussel tå?

 

Det startet for noen uker siden. Kjente det gjorde litt vondt, men trodde det bare var et lite sår som ville gro etter hvert. Brydde meg ikke. Hadde egentlig nok. Sjekket derfor ikke hva det egentlig var. Smertene ble gradvis verre, men utviklet  teknikker for hvordan jeg skulle gå uten at det gjorde alt for vondt. Presset stortåa og lilletåa ekstra ned og “løftet” opp de tre i midten slik at belastningen skulle bli mindre.

 

I går gikk det ikke lenger. Jeg la alle kortene på bordet og fortale Kjærest at det hadde dukket opp enda en lidelse. Om hun bare kunne sjekke og se hva det var der nede. Hun hadde jo lagt merke til at jeg hadde gått rart noen uker, men hun trodde det var pga den prolapsen i ryggen, eller skulderen, eller depresjonen eller gud vet hva. Jeg må nesten le og flirer faktisk for meg selv når jeg skriver dette. Smiler skjevt i alle fall, siden jeg har litt vondt i visdommstanna, ha ha 😉

 

Så går hun drastisk til verks! Ser på tåa, men ser ingenting siden høynene hennes blir blodrøde og svir med en gang jeg tar av meg sokken. Hun beordrer meg, uten et ord, men kroppsspråket er ikke til å ta feil av, rett i dusjen før videre undersøkelser. Etter dusjing går hun drastisk til verks.

 

Hun putter tåa ned i et eller annet middel og det begynner umiddelbart å koke rundt den klumpen som gjør vondt. Hun sier det er betent og tar fram en nål og en pinsett. Herregud!

 

Hun “skjærer” meg opp med nåla, men er faktisk så betent at det ikke gjør vondt i det hele tatt. Blir noget værre når hun begynner å rote der inne med pinsetten, men jeg er da en moderne mann og kan gråte hvis jeg vil. Jeg gjorde ikke det, men jeg hadde veldig lyst. Skrek litt kanskje. Sorry, naboer!

 

Det viste seg å være et digert skår av et eller annet slag der inne. Så ut som noe porselen. Ikke så digert, kanskje litt under en halv cm, men med skarpe kanter på alle sider. Hun satte tåa mi ned i det middelet igjen og kokte ut resten av verket.

 

Er mye bedre i dag. Fortsatt vondt, men nå som det skåret er ute kommer det sikkert til gro seg til og jeg slipper å tenke på den tåa i tillegg til alt annet. Har jo egentlig nok å tenke på for tiden for å si det litt forsiktig.

 

Nå skal jeg ned på jobb nå og forberede morgendagen. Jeg har bestemt meg, og i morgen selger vi absolutt alt vi har til 40%. Så mye som mulig skal vekk. Da tåler vi en nedstengning til over påske i alle fall. Det må jo være over til da.

 

Ønsker dere alle en frisk dag!

 

 

15 kommentarer
    1. Herre min hatt. En ting er sikkert, jeg kommer ikke til å dø av koronavirus, men av latterkrampe. Ikke fordi du har vondt i tåa, men måten du skriver på. Ler meg ihjel hver gang jeg leser den bloggen din 🙂

      Synd du må stenge, men må man, så må man. Jeg er veldig glad for at jeg bor ute i fjorden nå hvor det er lite folk, nesten ingen folk.

    2. Kjærest er altså gull verdt =)
      Grønnsåpebad til såret anbefales minst 1-2 ganger daglig – det gjør faktisk underverker, lufttørking før sokken tas på er også lurt 🙂
      Masse god bedring, og lykke til med alt annet som skjer rundt deg og dine =)

    3. Flink kjærest du har som fikset tåa. 👌😀

      Men når d gjelder corona leste jeg følgende dystre melding i dag:

      Folkhelseinstituttet regner med at epidemien er økende og at det blir en fase med full epidemi gjennom sommeren. I siste fase, fra august til desember, er toppen nådd og det blir færre tilfeller. Dette kan med andre ord bli langvarig.

      Jeg er i risikogruppen og isolert meg inne. Ser ut som vinterklærne kan bli ligge de i skapet om d blir så ille. Skrekk og gru 😱 La oss håpe d gir seg på kortere tid, men d kommer selvsagt an på om folk overholder reglene som blir satt. Gjør de ikke d så blir d jo værende lenger enn nødvendig . Akk.

      Hilsen Synnøve

    4. Huff, det er godt med praktisk Kjærest da som tok tak i Kokkejæveln og ordna tåa på hjemmebane.

      Håpe at Altas befolkning støtte opp om dæ og den øvrige handelsstanden.

      Dessverre trur æ at pandemien blir langvarig, kanskje flere mnd, fordi vi ikke har immunitet mot viruset. Krysse bare fingra og tær for at vi kommer oss relativt helskinna gjennom det. Og at æ får besøkt familien nordpå i løpet av sommern/høsten.

      Klem fra 😔 Maja i Oslo

    5. Så bra at det ble orden på tåa👍🏻men det er jo typisk at det kommer flere ting når det først begynner🤪Husk å forandre prisen på miniburritos og kyllingnuggets, for der har du gitt 60%, dumt å tape for mye😥

    6. Snakk om hardhaus … Bra du tok til vettet , og ba om hjelp … En tåfin dag fra Trøndelag .. Har forresten besøk fra Alta … Ikke verst det ❤️

    7. Befriende med en vond tå i disse krisetider 😷😜
      Du er heldig som har en så omsorgsfull og dyktig Kjærest som passer på deg og kan få uhumskheten bort fra tåen din.
      Betennelser skal man uansett ikke spøke med!
      Ha en legende søndag! Stå på! Hold motet oppe!
      Du har sikkert hørt om at “nøden lærer naken kvinne å spinne” 💕
      Eneste trøsten er at hva corona-krisen angår, er vi mange i samme båt! 😔

      Hold ut! Hold sammen! Slå ring om det vakre som fins! 💝

    8. Måtte no trekke litt smilebåndet,prøvde å se for meg kroppsspråket til kjærest når du tok av sokken😁😆. Kan tenke meg det var en stor lettelse å få ut den glassbiten👍. Et godt råd ved betennelse,om det er i ei tå eller finger er å ha den i et godt grønnsåpebad. Det rådet fikk eg av en lege,grønnsåpe hjelper til å trekke ut betennelsen som eventuelt måtte være igjen !!. Ha en god søndag,håper du får solgt unna varene dine🤗😉

    9. Oj, ikke godt med glass i tåa, fikk glass bit under foten i mellombels,som fikk god hjort seg noen dager, dær før æ fant ut hva det var, utrolig godt å få den ut iallefall.
      Håper folk i Alta går mann av huse no å kjøper av lageret ditt, du har jo så mye godt,blir frista av bildene.
      Ha en superfin dag, uten tå vondt.

    10. Må le litt også, hehe, men ei vond tå e jaggu ikke nåt å tulle med ! 😂 ha en fin søndag😄 🙋‍♀️🌹

    11. Må le litt også, hehe, men ei vond tå e jaggu ikke nåt å tulle med ! 😂 ha en fin søndag😄 🙋‍♀️🌹

    12. 👍🤞Lykke til – med alle ondtene også, men aller mest med å berge livsgrunnlaget for de neste ukene og kanskje månedene👍❤️👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg