Det siste måltid

Jeg er ingen prest, men jeg vet at på denne dag for riktig lenge siden spiste Jesus sitt siste måltid sammen med disiplene. Jeg vet ikke hva de spiste, men det som er helt sikkert er at en av disiplene var skikkelig misfornøyd med enten maten eller bordplasseringen og gikk til romerne for å sutre og klage sin nød. Liker ikke å henge ut folk offentlig på blogg, men siden det verste jeg vet er folk som sitter og klager over hva som blir servert når de blir invitert på middag, så velger jeg likevel å gjøre et unntak denne gangen. Folk som klager på maten fortjener både spott og spe. Mannen het Judas.

 

Det gikk litt over styr kan du si, for romerne tok denne klagen fra Judas skikkelig seriøst. For dem var det helt uhørt at man bare skulle få servert noen tørre brødskalker og kanskje noe lunken vin når man ble invitert på middag og kanskje hadde gledet seg i dagevis til gjestebudet, så de bestemte seg for å lære Jesus en skikkelig lekse slik at han aldri kom til servere dårlig mat noen sinne igjen.

 

Det ene tok det andre, og det som først bare var planlagt som litt bølling og stygge rop for å statuere et eksempel, endte opp med både slag, spark og pisking ut over natten. Til slutt var det en av dem som trakk fram et kors og vi vet alle hvordan det endte.

 

I Norge har det blitt vanlig å servere lammelår på skjærtorsdag. Sikkert i andre land også, men siden mine blogger er preget av dårlig resørtsj  og generelt grunt innhold, så velger jeg å fokusere på lammelåret jeg selv har i ovnen. Det satte jeg inn i går kveld på 65 grader og det skal få stå i ca 12 timer. Siden skal jeg pakke det inn i folie og avispapir og legge det på bålet i ettermiddag. Det blir godt, men håper det ikke blir mitt siste måltid, for så godt er det jo ikke.

 

Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville valgt som et siste måltid, om noe, hvis jeg hadde visst at det var det aller siste. Vet ikke om jeg hadde vært spesielt sulten hvis jeg hadde visst at jeg skulle spikres opp på et kors i morgen ettermiddag. Trolig hadde jeg heller bedt om noen øl og kanskje peanøtter. Potetgull spiser jeg jo ikke og det hadde vært skikkelig nedtur hvis det siste jeg spiste var noe jeg har prøvd å holde meg unna i flere år. Da hadde jo all min forsakelse vært bortkastet så og si. Ikke for at det spilte noen rolle uansett. Folk hadde vel neppe hvisket i begravelsen “Tenk at han satt der og trøkte i seg potetgull, han som prøvde å få kontroll på vekten. Han burde mye heller tatt seg noen skiver med Norvegia. Da hadde jeg fått respekten for ham tilbake! Det er tross alt ikke fettet som gjør deg tjukk, det er sukkeret”

 

Hva ville du spist som ditt aller siste måltid?

28 kommentarer
    1. Jesus var jøde og feiret pesach/påske med sine venner slik jødene har gjort siden de gikk ut av Egypt og forlot sin slavetilværelse ca år 1250 f.Kr. Historien kan leses i 2.mosebok, kap 11-13. For jødene er dette et minnemåltid med lam, bitre urter, salt osv. Det er et rituale som skal minne dem om det som skjedde.
      For oss kristne er Jesus symbolet på et lam som måtte dø for at vi skulle få leve, se f.eks Johannes ev. kap 1, vers 29 og 36.

    2. Ler så jeg griner😂Du skriver Sååå bra.Mitt siste måltid,tror ikke jeg hadde orka mat. Tror jeg hadde kolva i meg rød vin.🤪😂

    3. Hehe, hadde ikke orket mat. En som stod meg nær ønsket vafler da det gikk mot slutten. Vedkommende fikk ønske seg hva h* n ville. Vafler ble stekt og halvveis spist. Tenker på det hver gang jeg lager vafler😍

    4. Må nu bare le 😅😅😅
      Her blir det nyskava finnbiff i dag og lammelår i morgen. Når været ikke frister for uteliv … bålkos…så ble det rundstykkebaking i dag. Har brukt Ingrid Espeli sin oppskrift siden jeg kjøpte kokeboka hennes på 80-tallet. Nydelig er dem 😊

    5. Lammeskank, kokt i øl, gode rotgrønnsaker, laurbærblad og timian. Saus basert på krafta, sellerirotmos og ovnsbakte småmandel. Og Pepsi max… 😂

    6. Mitt siste måltid måtte bli ett brett med nystekte kanelsnurrer 😋 god påske 🐥🐣🐥

    7. Mitt siste måltid vil være, først forretten: smørdampet sjøkreps el snøkrabbe, med et nydelig brød til, hovedretten blir baconsurret breiflabb med masse fløtesurret sopp (aroma, østerssopp) cripsy potetbåter, brokkoli, desserten ville vært daimiskake

    8. Takk! Takk for at du dag etter dag gir av dæj sjøl,at du gjør den veske maskinkaffen samboern min elske(å æ ikke har samvittighet til å si at æ ikke kan fordra) litt mer drikkelig! Æ vet aldri ka æ står opp til! Nån daga får du mæj til å flire så æ skrik,å nån daga må æ felle nån tåra av værdens urett,nån daga blir æ så provosert på dine vegne at æ omtrent grin! Så i bunn å grunn så bælje æ mye når æ læs bloggen din! Men takk for at du har en blogg som man kan kjenne dæj igjen i! Go påske til dæj å dine!

      1. Tror jeg ville fulgt Jesus og spist lammekjøtt med rødvin. Litt mer i tvil om det usyrete brødet. Så får man ta det som kommer etterpå. 🍸😥🌃

    9. God dag.Du får det sagt.
      Skal også ha langstekt lammelår i dag.
      Siste måltid vet ikke ,kanskje heimelaga kjøttsuppe.

      Ha en fin skjærtorsdag.

    10. “Legger det på bålet”? Den ble æ nysgjerrig på! Antar at du ikke brenner den opp… Vi svir den på grillen etter langstekinga.

      1. Vårrullar, fläskfilè, räkor, ris, sprödbakad torsk, kycklingspett… Skål med bearnaise på sidan. Hade kunnat…. Äta ihjäl mig och på så vis slippa spika det!

        Glad påsk till dig och dina!
        //hondjuret

    11. Det ble for vanskelig, det er så mye godt, så måtte bli en buffé med, varmrøkt pepperkake, marinert grilla ribbe, reker, pinnekjøtt, go salat,nei dette ble å ramse opp,umulig 😋
      Ha en super fin dag.

    12. Du har klart det igjen😅🤣😄. Dagens latterkule,skjønner ikke at det går an å skrive så fantastisk underholdende som du gjør🤗. Ha en fantastisk fin påske! Nyt lammelåret,eller nammelåret😋🐣🐥

    13. Herreminhatt,kaffen blei kald for æ flire enda🤣😂🤣Her bli d heimlaga fiskesuppe idag og ska prøve nammelåret ditt på lør.🐑Ha en fortsatt fin påske🐣💐🐥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg