Det var en gang et lite menneske

Jeg er ingen troende mann, men jeg tror på historien om Jesusbarnet. Dette lille vesenet som ble sendt ned til jorden for å til slutt bære hele verdens synder på sine skuldre. Født i armod. Død i skam. Verdens vakreste og mest dramatiske historie. En historie som har formet en hel klode. På godt og på vondt. Man kan tro hva man vil, men uten Jesusbarnet blir julen bare en enste stor fråtsefest. Trivelig nok, men kanskje litt hult og meningsløst. Jeg er ingen troende mann, men jeg velger å tro på Jesusbarnet.

 

I mitt gamle liv hadde jeg en julekrybbe som for meg ble symbolet på selve julen. Den var storslått i all sin enkelhet. Lagd i ekte tre, med halm og strå og alle figurene fra juleevangeliet. Den fylte huset med hele julens budskap da den ble satt fram på lille julaften hvert eneste år. Denne reiste jeg fra da mitt nye liv startet. I fjor hadde jeg bare nisser. Det ble en trivelig jul på mange måter, men det var noe som manglet. Julestemningen. Den som ingen presanger kan skape. Den som ingen julemat kan gi. Jeg manglet Jesusbarnet.

 

Det har vært en voldsom dag på jobb. Ekstremt mye folk. God omsetning. Sliten i kroppen. Glad. God omsetning gjør meg alltid glad. Uten en god julehandel overlever ikke butikken min i sin nåværende form, så jeg har absolutt ikke noe i mot at folk bruker penger i julen, men da jeg så denne julekrybben i en butikk da jeg gikk hjem fra jobb måtte jeg stoppe opp. Sto og så på den lenge. Hele kroppen ble fylt med en ro som det er lenge siden jeg har følt. Jesusbarnet som ligger der så fredfylt og sover. Uvitende om hva livet kommer til å bringe av redsel og gru. Et øyeblikk av total lykke. Fanget i keramikk.

 

Jeg skal ikke bli sentimental, men ser kanskje mine egne gutter i det lille barnet, og håper naturligvis at det skal være noe i den gamle historien. Da vet jeg at de er trygge. Har det godt. Og at vi skal møtes igjen. I julen velger jeg å ikke bare håpe, men også tro på at historien om Jesusbarnet er sann. At det finnes noe større enn oss selv. Noe som kan skape mening. Til slutt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Hei:)
      Visste du at Jesus kan bevises? Ikke bare arkeologisk, men også historisk?

      Jeg har vokst opp med en kristen mamma. Men havnet bort fra menighet og levde i «verden» helt til jeg begynte å søke Jesus fordi jeg ville bare vite sannheten og ikke noe annet.

      Visst du leser i det gamle testamentet så er det titalls profetier om Jesus. Jesaja i gamle testamentet sa at Jesus skulle fødes av en jomfru, at han skulle fødes i betlehem, dø på et kors osv. Alt som ble talt før det skjedde, Skjedde.

      Gud sier ting før det skjer for at når det skjer så skal vi vite at han allerede har sagt det på forhånd. Da skal vi kjenne og vite at han er den sanne Gud.

      Om du ønsker at jeg skal finne konkrete bevis så kan jeg det. Bare mail meg 🙂

      Jeg var ikke klar over dette tidligere.
      Jesus er faktisk veien, sannheten og livet. Ingen kommer til faderen uten gjennom ham. En utrolig kjærlighet til oss mennesker er gitt fra himlen

      Bibelen er utrolig spennende. wooow 🙂

      Ønsker deg en fredelig jul 🙂

      Blessings fra Therese 🙂

    2. Så flott du beskriver historien, både din egen og andres. Julen handler om håp, tro og kjærlighet, det må vi ikke glemme. Ønsker deg, kjærest og datter en fin og god helg..😇

    3. 🌟🌟🌟Klart han finnes, det er han som gir framtid og håp, og gjør livet verdt å leve🌟🌟🌟 👼🙏💞💞

    4. Da er du ikke den eneste😊 Det er ofte fint å kunne ta timeout og reflektere over saker i fred og ro. Hva skulle vi gjort uten et fast holdepunkt. Ha en god helg🤶

    5. Dette var sterkt, personlig og godt ❤
      Håper mange kjenner som deg, vi må verken miste håpet eller troen 😇
      God adventstid 🎄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg