Dette er ikke greit!

Regionsavisene her oppe i kulden og mørkets rike, Nordlys og Finnmark Dagblad, kjører i dag et intervju med meg (bak betalingsmur) der jeg, nok en gang, tar et oppgjør med måten vi omhandler andre mennesker på nettet. Det er spesielt de anonyme nettforumene jeg omtaler, men også folk som i fullt navn av en eller annen grunn finner glede i å trampe på andre.

 

Det er ikke sikkert at hver enkelt kommentar, spesielt ikke de åpne, er direkte ondsinnet ment i utgangspunktet, men veldig mye er i alle fall ikke ment i beste mening. Den samlede belastningen over tid kan bidra til at man faktisk ikke kan bruke noe annet ord enn mobbing om fenomenet. Når jeg snakker tar jeg naturligvis utgangspunkt i meg selv og mine opplevelser, men saken er så uendelig mye større enn det jeg har opplevd av hets og mer eller mindre ondsinnede kommentarer. I bunn og grunn handler saken om hvilket samfunn vi egentlig ønsker og hvor mye våre barn og unge er nødt til å tåle hvis vi ikke snart tar grep, for vi kan rett og slett ikke fortsette på denne måten.

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg mottar enormt mye positive tilbakemeldinger fra hele landet. Det har jeg gjort i mange år, men det er klart at de siste tre månedene, der jeg har etablert meg som Norges desidert mest leste blogger, har gitt meg selvtillit og styrke nok til å ta opp kampen mot alle som vil andre vondt. Både på nettet og i det “virkelige” livet. Jeg tolererer det faktisk ikke!

 

Da jeg lå nede med brukket rygg i sommer fikk jeg faktisk ikke en eneste negativ kommentar eller melding på nesten fjorten dager. Ikke som jeg registrerte i alle fall. Det skal de ha, jeg fikk i alle fall et par uker med ro for å få sønnen min ned i jorda, men så var det over. Unnskyld, men husker feil mens jeg skriver. Var åpen på FB om det som hadde skjedd, og det falt enkelte svært tungt for brystet. Forstår fortsatt ikke hvorfor. Leste noen åpne kommentarer i kommentarfelt om hvor feil dette var, men var i en slik tilstand at jeg egentlig ikke brydde meg om det. Noen var til og med så bekymret for at jeg brukte for mye tid på FB i stedet for å ta meg av familien min i en vanskelig tid, at de satte seg ned og brukte av sin tid for å skrive meldinger til meg om emnet. Sikkert i beste mening. Eller kanskje ikke.

 

Så kommer man seg opp i knestående. Tar et bilde av seg selv på egen bursdag der man er så frimodig at man faktisk smiler og poster det på FB. Ville vise verden at man har overlevd, klarer seg, til tross for alt. Dette var noen dager etter den ufattelige helikopterulykken som rammet fem familier i Alta i høst. Dette var selvfølgelig også galt, og sinte meldinger tikker inn på innboks. Overskriften i denne bloggposten er et direkte sitat fra en av disse meldingene. Sinnet kommer til tross for at jeg hadde skrevet offentlig og uttrykt min sorg over ungdommene som ble rammet av tragedien, flere ganger. Dette har jeg forresten også lest har vært forkastelig gjort av meg. Bruke helikopterulykken for å få klikk. Det er nesten så man mister pusten. Holdt selv på å drukne i min egen tragedie, og skrev bare i beste mening fordi jeg trodde jeg klarte å sette meg litt inn i hva disse familiene faktisk gikk gjennom.

 

Det var en tung tid og jeg kunne fortsatt med eksempler i en evighet, men velger å ikke gjøre det. Hensikten er ikke å “sutre”, som det så vennligsinnet kalles når jeg snakker om disse temaene, men å rette fokus på de som virkelig trenger vår hjelp mot nettmobbing, og annen mobbing. De som ikke har en populær blogg, tilgang til media og en stor, hjertevarm tilhengerskare i ryggen.

 

Alle de som står helt alene ute i skolegården og ikke vet hvem som kom med de stygge kommentarene i går. Var det venninna? Eller kanskje læreren? Treneren? Problemet med anonym hets er at du ikke aner hvem som sier disse tingene om deg. Det kan være hvem som helst og om hva som helst. Alt kan brukes mot deg, uansett hva du gjør. Til slutt begynner du faktisk å lure på om trollene har rett. Kanskje du faktisk er et ufyselig vesen som jorden hadde vært best tjent med om du bare forsvant. Og ble borte. For godt.

 

Vi vet det skjer. Alt for ofte. Selvmord er dessverre ikke et fremmed og sjeldent ord. Det har aldri vært et tema for meg, men jeg klarer å forstå hvorfor noen blir drevet til denne aller mest brutale løsningen. De klarer rett og slett ikke mer og jeg forstår dem.

 

Jeg maner til kamp! På samme måte som vi ikke lar rasistiske kommentarer stå uimotsagt på FB ol. så burde vi heller ikke la negative kommentarer mot andre mennesker få lov til å stå i fred. Jeg forstår at folk kan bli sinte på politikere som gjør vedtak som direkte rammer livene til folk, eksempelvis skolenedleggelser, skatt eller hvor sykehuset skal ligge, og politikeren må naturligvis tåle å bli motsagt, men hun er jo ikke en idiot som burde skyte seg selv likevel. Hun mener bare noe annet enn deg.

 

Hva alle oss andre gjelder, vi som ikke har makt til å gjøre vedtak som rammer noen andre enn oss selv, burde vel egentlig slippe å lese om hvor dårlige mennesker vi er, for det er vi ikke. Vi er bare mennesker. Som hver dag gjør så godt vi kan. Det er ikke alltid vi får det til, men vi prøver. Akkurat som deg.

 

Ja, jeg hever meg over det nå. Gjentar meg selv, men dette handler ikke om meg, men kanskje om ungen din. Kanskje ikke i dag, men ingen vet når vinden plutselig snur og meldingene begynner å tikke inn på hans telefon. Tør han si det til noen eller må han stå i det alene? Mobbing er skambelagt og fryktelig, fryktelig flaut, og svært få forteller foreldrene om det. Det er en taus og ensom kamp. Jeg håper jeg kan gjøre kampen litt lettere. Med å fortelle litt av min historie. Høyt. Hvis ikke en gang jeg tør, og jeg vet jeg sikkert tirrer på meg mange, hvem skal tørre da?

 

 

 

 

 

 

 

 

68 kommentarer
    1. Kjempebra skrevet 👍

      Netthets, mobbing, (nett-)troll, hva man nå skal kalle det, og hva det gjør/kan gjøre både med enkeltpersoner og samfunnet vårt er noe av grunnen til at jeg – og flere med meg, både i Norge og internasjonalt- bruker tid og krefter på å balansere negative kommentarfelt, der redaktørene dessverre ikke tar ansvar verken ved å moderere “clickbait”-overskrifter eller moderere kommentarfeltene.

      Av og til kan man føle seg avmektig og alene i alt grumset folk klarer å få seg til og skrive, da er det godt å “finne hverandre” i taggen #vierher, og samtidig kunne støtte saklige kommentarer og løfte de oppover i kommentarfeltene, selv om man ikke nødvendigvis er enig i det som skrives… 😊

      Keep up the good work ❤️

    2. Kjære deg, jeg håper du klarer å stå i denne stormen og fortsette å skrive dine fine blogginnlegg. Du gjør en så flott innsats som antakelig betyr en stor forskjell for mange. Særlig at du er mann, og at du skriver så ærlig og sårbart om din egen families tragedier og følelser, betyr mye. Hold fast ved de tilbakemeldingene du får som styrker deg, og la de andre fare. Vet det er lettere sagt enn gjort, og beundrer at du fortsatt orker stå på. Heier på deg 👍🏼

    3. En av mine svogere pleide å bruke uttrykket» du er en stjerne» når det var noe/noen han syntes veldig bra om. Jeg adopterer uttrykket hans : Kokkejævel , du er en stjerne ❣️

    4. Husk at det er ikke bare barn og ungdom som mobber. Mobbing er noe j**la herk som ødelegger (eller i verste fall tar) liv.
      Hva er det som er så kult med å tråkke på mennesker? Folk får varige arr på sjela, men det gir mange tydeligvis f.. i. Og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å leve videre med seg selv når de VET hva de utsetter andre for.

      Kanskje det bør innføres mobbefrie soner på skoler og arbeidsplasser?

    5. JA til signering med bank-ID for hver kommentar som skal skrives i SoMe eller andre offentlige kommentarfelt på nett!!!

      JA til et register der alle kommentarer blir loggført!!

      Det er ikke OK å tro at et tastatur og en skjerm befrir en fra alt ansvar for hva som kan tillates å skrives på nett!!

    6. Det var ord til etter tanke for oss alle Kan det være misunnelse og egoisme som driver voksne til nett mobbing og er det de samme som har barn som mobber andre på skolen ? Nærliggende å tro det “Det du vil at andre skal gjøre mot deg skal du gjøre mot dem ” Dette er noen tanker fra en oldemor som mener at vi må respektere hverandre uansett religion, politikk eller andre ulikheter innenfor den Norske lov Gode innslag fra deg Kokkejævel Leser hver dag Men et spørsmål : Hvorfor jævel ? He He

    7. Heia på dej 🌹 he sjølv vorte mobba og levd eit liv ingen e forunt,, men klare å gå med haude høgt heva og e stolt av ka ej he fått til 😊 Ønska det samme for dej ❤️

    8. Heia på dej 🌹 he sjølv vorte mobba og levd eit liv ingen e forunt,, men klare å gå med haude høgt heva og e stolt av ka ej he fått til 😊 Ønska det samme for dej ❤️

    9. 😪Det er flott at du tar et oppgjør med nett-trollene. Har 1 tenåringsgutt og 2 + 1 jenter på full fart etter, er livredd for hva som kan skje nå når de blir mer aktiv på sosiale medier 😐

    10. Kjempebra sagt! Jeg stemmer for å fjerne tråder der man kan gjemme seg bak anonyme navn! Stå på videre, utrolig hvor mye ord kan såre, og nettrollene skal ikke lenger beskyttes!

    11. Stå på og stå støtt. Trollene kommer nok ut i dagslys og da sprekker de, alle som en. Du har så mange med deg, tro på det gode, vi heier på deg og på alle dine. Varm klem!

    12. Du kjemper en utrolig viktig kamp for mange ved å sette søkelyset på dette!
      Uredd og fryktløs gyver du løs på alle feiginger som må ha et tastatur for å få ut all eder og galle de har innabords. Uten tanke for hvordan og hvem de rammer.
      Du gjør en fantastisk jobb som orker å stå i dette, og som fortsetter å stå i det – samme hva du selv og Kjærest må tåle.
      Håper og tro Kjærest tar med seg dette i møte med de små barna hun skal hjelpe til å lære om det gode i mennesket og hvordan ta godt vare på hverandere….i all aldre. Hun har en stor jobb foran seg – men jeg er overbevist om at hun klarer den jobb på en glimrende måte.
      Hun er heldig som har deg!
      Du er heldig som har henne!
      Stå på! Aldri slutt å kjempe mot de feige trollene.
      💕💖

    13. Dessverre har det blitt sånn at uansett hva man sier eller mener kan det bli brukt imot, de som dømmer å har dobbelmoral bør gå si selv før dem mobber og dømmer andre.

    14. Kjære kokkejævel! Det er flott at du tør å ta opp mobbing. Dessverre er det jo sånn at det ofte bagatelliseres. Det må du jo tåle, sier de rundt vedkommende som blir mobbet. Det er bare trist når også voksne bagatelliserer mobbingen av et barn. Selv skolen gjør det. Som foreldre er det umulig å nå frem. Dessverre er det jo også mobbing på arbeidsplassene. Ikke alle burde hatt lederjobber! Enkelte plasser er det nok også trakassering blant kollegaer på samme nivå. Så tusen takk at du tar opp temaet mobbing. Stå på, Asbjørn!

    15. Er så enig med dæ,det må jo være noe som ikke er helt på kanalen med de som driver med hets og mobbing på nett og ellets også.
      Er det missunels eller dårlig selvtilitt.Kan ikke helt forstå voksne oppegående folk som kan sitte bak tastaturet og ikke skjemmes men er så innifanten tøffe med sitt skriveri,tror dem.
      Ha en fortreffelig adventstid.

    16. Du setter ord på noe som er kjempeviktig. Mobbing ødelgger livet til så mange, ikke alle har noen som taler deres sak. Du er et forbilde for oss alle! Heier på deg og dine!

    17. Takk for at du tørr og takk for alle oss som støtter og IKKE tillater mobbing!! Amen 🕯❤🙏🕊

    18. Stå på. Jeg håper og tror på det gode i oss alle som følger deg, slik at vi kan stå opp sammen med deg for de som blir mobbet eller mottar negative ironiske tilbakemeldinger. La oss alle si at dette godtar vi ikke.

    19. Jeg støtter deg så inderlig i denne kampen. Det er ufyselig å lese hvordan enkelte kan sjikanere og henge ut mennesker, mobbe og være ufin i sosiale medier. Det virker som om noen tror at det ikke har injurierende kraft når de slenger ut ufinheter, selv når de gjør det under eget navn på FB. Selv pleier jeg å varsle når jeg leser slikt, og på egne innlegg fjerner jeg fortløpende usaklige og ufine kommentarer, uansett om de er rettet til meg eller omhandler andre. Min erfaring er at disse voksne er dårlige eksempler og rollefigurer for barn når de ikke klarer å “holde tann for tunge” og er ufin. Vi må bekjempe nett-troll – alltid slå ned på det!

    20. Takk til deg Kokkejævel som står fram med tanker og meninger om livet. Livet som kan være så rått og brutalt. Du er god til å sette ord på mye av det så er så vanskelig ❣️ Kanskje treffer du en nerve hos mange, som ikke klarer å sette ord på egen smerte. Kanskje skal du tenke at det kanskje kan være til hjelp for mange av de som hetser deg. Trist at mange gjør seg til mindre en de er ❣️Du skal være stolt av at du kanskje kan løfte dem❣️Eg ser deg med nye øya etter hvert, og eg vil med glede støtte bedriften din med å handle hos deg. Eg ønsker deg og din familie en fin førjulstid, og ei kjempefin jul ❤️❣️

    21. Nett troll ,bygdatroll, generelt troll…
      Dem e desverre over alt . Og e ikke rart mange velge og holde munn og heller lide sæ gjennom..
      Men vi burde ikke ..

      Uansett heie på dokker🙌🙌 hæv hauve og tenk at dem skit med samma rævhollet dem å (sitat min store helt oppgjennom oppveksten som ikke va alltid så grei)

    22. Stå opp å si i fra med en gang, motsi den som mobber.Vi har lover som beskytter oss mot folk som vil ødelegge vårt rykte og på noen måte skade oss fyskisk og psykisk. Så takk for at du sier ifra.De som beskriver folk på en ondsinnet måte,beskriver seg selv.

    23. Kjære Kokkejævel, jeg leser dine blogginnlegg, du er sterk og modig, jeg har stor respekt for det du formidler og deler❤❤❤

    24. D blir galt nesten uansett ka man sir. Man må bare være sterk å heve hodet. Stå på! Æ støtte dæ å dine❤

    25. Fortsett som du gjør😍. Vi må vel alle ta oss sammen for å få bukt med nett troll og andre troll, tenke oss om hvordan vi uttrykker oss forran våre barn, så de lærer seg å ta hvare på hverandre på en fin måte, og å varsle til voksne vist noe eller noen ikke oppfører seg, å da må vi ta det alvorlig å hjelpe så godt vi kan, er vel nok av voksne som ikke har tatt varsler alvorlig oppgjennom årene.😥 Så fortsett å belyse ondsinnhet, vær så snill.

    26. Heie på dæ🤗👏 Når det er sagt…æ e sjokkert over ka “voksne” folk får sæ til å skrive😱 Eller kanskje dæm aldri blei voksen…høres ihvertfall ikke sånt ut😳 Ønske dæ og dine ei vidunderlig førjulstid💕

    27. En ting er mobbere, men jeg synes nesten det er like ille med dem som ikke forsvarer offéret. Er vi så redd eller skal vi benytte sjansen til å gjøre oss populær på andres bekostning? Jeg er voksen og sier klart fra når det skjer noe urettferdig, både når det gjelder meg og andre. Man må vise at et offer ikke står alene og vise omsorg.

    28. Heie på dæ,du tar opp et så utrolig viktig tema! Har aldri forstått folk som får sæ til å spytte ut eder og galle på nettet,det e ikke grenser for kor stygg folk tillater sæ å være i kommentarfeltet å så lure vi på hvorfor ungan våres mobbe?? Dette MÅ vi bukt med!

    29. Folk må sitte inne med forferdelig mye gørr som de ikke får bearbeidet på annen måte enn å hamre løs på tastaturet sitt.

    30. Det er så mange stakkara ute i verden, som får seg en opptur ved å såre andre. Du må bare overse det. Heie på dæ.

    31. Som alt du skriver,så er det så utrulig godt formulert😍. Du får virkelig sagt det som mange får oppleve av alle stygge nett troll som finnes🤔. Fortsett å skriv om alt som handler om livet,både godt å ikke minst ondt😊. Du e tøff,ha ei koselig førjulstid med dine kjære💕.

    32. Viktig og riktig at temaet tas opp, gjerne så ofte som mulig. Ingen skal være nødt til å stå alene i en sak som bør berøre oss alle.

    33. Bare fortsett du – det trengs å bli sagt ! Håper at ryggen og knærne dine tåler det I lengden. Ønsker deg og dine en fredelig adventstid.👍👍

    34. Asbjørn du e gull! Æ heie på dæ! Og e selvfølgelig enig i at nettrollan må taes! Og de andre trollan som får herje fritt i ulike medier

    35. Heier på deg viktig tema og så sant. Har man ikke noe godt å si så kan man la vær å kommentere mener jeg. Man kan mene hva man vil men det er ikke nødvendig å skrive eller si alt hvis det er vondt ment. Altfor mange nett troll som kommer frem for det man kan være anonym ,feiginger kaller jeg sånne. Liker deg jeg du har bakkekontakt og ærlig.

    36. Jeg må si at jeg synes du skriver en veldig bra blogg om livet mellom måltidene, som du sier.
      Jeg leser alle innleggene dine og jeg leser de med stor interesse.
      Jeg har selv vært utsatt for mobbing, nettopp i Alta. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en av grunnene til at jeg ikke bor i Alta. For er det noe jeg ikke unner noen, så er det å bli utsatt for mobbing.

      Når du tar opp dette i bloggen din, så er det veldig flott gjort av deg, og jeg liker den måten du gjør det på. Du rekker ut ei hånd til de som trenger det. Det er prisverdig og du er en av mine hverdagshelter.

      Fortsett med bloggen og ikke la deg påvirke, selv om det ikke er lett å bli påvirket av mobbing.

      Jeg heier på seg, Asbjørn, og jeg ser frem til flere blogginnlegg fra deg.

    37. Dette er et kjempeviktig tema! Det er umulig å forstå hva som får folk til å skrive stygge ting til andre. Og så fryktelig stygge ting! Jeg som har jobbet i skolen – og har prøvd å lære ungene respekt for både seg selv og andre, toleranse for ulike kulturer og meninger, medmenneskelighet og empati, blir helt nedtrykt når jeg ser hvordan samfunnet har utviklet seg – og hvordan folk har blitt.. Foreldrene må være med på den jobben. Vet ikke hvor det svikter mest hen – men vi har ihvertfall ikke lyktes.
      Et eksempel: Avisene måtte stenge kommentarfeltene, som rant over av stygge kommentarer mot Lan Marie Berg, etter at hun la ut melding om at hun er sykemeldt ut året. Hvor er empatien og toleransen?
      Det som er viktig nå, er å ikke slutte å bry seg – men ta til motmæle – slik som du gjør. Det må vi alle sammen gjøre.
      «Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.»…
      God adventstid til deg og dine!

    38. Det du skriver om, er livet. Og livet består av alt, det mørkeste mørke, og det lyseste lyset. Dine ord er viktig, følelsene du deler.. og ikke minst ærligheta. Livet er nemlig slik ♡

      Stå på. Å gi av seg selv er en gave ikke alle forstår. Og mange lirer av seg ord før de når å tenke.

      Klem til deg.

    39. Om du bare kan gi stafettpinnen videre kan det hjelpe et barn, en ungdom eller en voksen som allerede ligger nede til å få et glimt av aksept og stolthet nok til å reise seg – DA har du gjort noen en formidabel tjeneste. Stå på Asbjørn 👍🏻

    40. Tusen takk for at du som landets største blogger setter ord på mobbing. Min beste venninne har ei datter forlite. Datteren hennes orket till slutt ikke mer. Så det er så riktig og viktig det du tar opp og setter ord på. Og jeg er glad fordi du gjentar deg selv om temaet.

    41. Menneske udyret på sitt værste! Vi er født med fornuft, empati og neste kjærlighet.. hva som har skjedd underveis til man en dag sitter bak tastaturet å troller.. det kan bare den personen vite. Du er tøff som tørr og klarer å stå midt oppi det hele. Du gir så mange rundt deg ett innblikk i hva som kan røre seg i ett menneske hjerte og dermed håp og lys om at verden ikke bare er mørk. Ønsker deg og dine en fredelig advent og en gledelig jul🌟🎄

    42. Barnelærdom: har du ikke noe bra å si om andre, hold kjeft…. Er enig med deg. Hva er vitsen å trykke ned andre? Karma kan være en bitch…

      1. Du er flink å fortelle og gi oss voksne en liten pekepinne på dagens samfunn. Synd at det er så mange som lukker øynene og trur sitt barn ikke gjør slikt…men enda værre er de voksne som selv mobber. Jeg leser ofte bloggen din men skriver sjelden noe til deg…bare tenker fy flate for noen hærlige folk som deler litt av livet sitt med oss. Så tenker jeg at DU ja Du som ikke kan være positiv/ med menneske la være å lese bloggen hannes.
        Stå på du er nok ett fint forbilde for mange..men her trur jeg det også er mye misunnelse ute å går. Ha en stålende fin 1 Advent

    43. Den kampen, den kamper jeg hver dag. Ikke mer på vegne av meg selv, men for de som kommer etter. Aldri er man så alene. Takk for du tar det opp offentlig og tydliggjør vårt alles ansvar med å slutte å påføre skyld, hetsing og utfrysing.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg