Din jævla homo!

Jeg husker faktisk ikke om dette ble brukt som skjellsord da jeg gikk på barneskolen, i så fall var ville vi nok sagt “Din jævla soper!”, men tror ikke det heller var vanlig. Jeg ble i alle fall aldri kalt det.

 

Jævla jøde! var mer vanlig, eller “neger!” men jeg vet ikke hvorfor. Det var jo bare 40-50 år siden krigen og jødeutryddelsene var forsatt så nære i tid at man faktisk klarte å sette seg inn i grusomhetene. Det var ingen i min nærhet som hadde noe som helst i mot jøder, snarere tvert i mot. Likevel var det et skjellsord.

 

Jeg har ikke empirisk grunnlag over hodet til å uttale meg, men jeg tror “Jævla homo!” har kommet de siste 20 årene. Ironisk nok samtidig som det nesten har blitt allment akseptert i omtrent alle samfunnslag. Det er i alle fall veldig få som mener at homofile burde utryddes. Det er noen, men heldigvis ikke mange.

 

Jævla homo! var vel det skjellsordet som ble ropt mest til hverandre da guttene vokste opp. Hørte det hele tiden. Når de var skikkelig sinte ble “homokortet” brukt. Jeg slo ned på det hver eneste gang og vi snakket masse om å bruke seksuell legning som skjellsord, men tror ikke de tenkte over selve betydningen av ordet, det var bare et skjellsord på lik linje med “faen i helvetet”. Man tenker jo ikke på djevelen  som sitter nede i sitt rike når man bruker den bannefrasen, man bruker bare selve ordene. Det er ORDET som er bannordet, ikke meningen bak.

 

Uansett om den som bruker skjellsordet bare bruker ordet og ikke selve betydningen av ordet som skjellsord, så er det både galt og feil. Det må være tøft at den du er, for seksualiteten definerer oss nok mer enn vi tør innrømme, blir spyttet ut med giftig mening. Kanskje ikke etter deg direkte, men du hører og ser det blir brukt overalt likevel.

 

Jeg klarer å relatere meg til problemstillingen. Jeg ser og leser mye om meg selv hver eneste dag, spesielt i kommentarfelt rundt forbi, og det er den jeg er og det jeg står for, meg, som er problemet. Det er mitt vesen som provoserer så sterkt at man ikke klarer å la være å faktisk bruke meg som skjellsord! Mange av disse, for man ser jo etter hvert et mønster, har jeg sett både forsvare homofile og innvandrere som gruppe, men meg som person er helt greit å herje med. Forstå det den som kan.

 

Dette var bare en digresjon. Man kan sitte på foreldremøte på skolen og prate så fint og flott om mobbing, men likevel dagen etter se en av vennene til ungen din gå krombøyd hjem fordi “det bare var lov til å ha tre på besøk samtidig”. Har alltid undret meg over slike ting. Folk som skal sole seg i egen fortreffelighet. Disse menneskene gjør ikke en eneste feil. “Joda, jeg gjør masse feil” sier de og ramser opp masse uviktig som alle gjør, men de gjør aldri noe virkelig galt. Alltid har de rett. Alltid fordømmende, gjerne på en “humoristisk” måte. Jeg har hatt unger så lenge at jeg lukter disse menneskene på mils avstand og de lukter slett ikke noe bedre enn meg eller deg.

 

Guttene ble etter hvert store. Lenge siden jeg har hørt de har stått og skreket ulike seksuelle legninger etter hverandre. Skal høre med Datter når hun kommer i ettermiddag  om guttene roper ting i skolegården. For det er vel oftest guttene som roper. Jentene kommer som regel med giftige stikk som rammer langt verre enn et skjellsord som bare blir slengt ut uten at man egentlig tenker over det.

 

Ha en skjellsordfri dag, men bann gjerne! Det skal jeg gjøre 😉

 

(Hvorfor jeg ikke er på jobb langt på dag? Jo, som jeg har skrevet et par ganger nå, så er omsetningen omtrent halvert sammenlignet med det crazy-bananas-dagene vi har hatt i ukevis nå, så jeg har faktisk mulighet til å jobbe “normalt” slik som andre mennesker gjør. Skal ikke på (fysisk) jobb før 11, herregud! (som jeg, og foten min, koser oss!))

 

 

 

7 kommentarer
    1. Folk er og vil bestandig være sint/redd når di blir pekt på. Men husk hvis du peker på noen med en finger så er det tre fingrer som peker tilbake på deg selv.

    2. Ikke greit å Banne,ikke greit å si jævla homo osv.Hvorfor ikje bare bruke vanlig språk…uten å kalle noen osv…?

    3. Jævla homo brukes nok en del fremdeles.
      Vi er nærmeste nabo til en lekeplass og i sommer var det tre barn(10-12 år) som satt og diskuterte hvilke banneord de pleide å bruke.Det ble sagt både ;shit, herregud og jævla homo.Dette ble sagt så MANGE ganger at jeg rett og slett måtte gi beskjed og forklare at det ikke var greit.At det å være homo er helt ok at folk kan bli lei seg når en sier sånt.

    4. Ja det er nå kansje et tankekors, om man bruker feks 15 min til å sveipe rundt i div kommentarfelt… ta feks covid-19 og Northug saken. Der sitter det altså voksne folk, og offentlig henger, hetser og dømmer folk nord og ned, de selv er selvsagt plettfrie på alle punkter i livet.. og om man så tenker at fb har 13års grense, midt i gullalderen for påvirkning, de kan lese alle disse kommentarene…. og ennå så lurer man da på hvorfor barn og unge er så slemme mot hverandre, hvorfor de sier så mye stygt til hverandre… 🥴 og den gruppen med vederlagsfritt utøvende makt til å si hva de måtte om et annet menneske via tastaturet, de er overbevist om at årsaken er dårlig oppdragelse i hjemmet (hos de andre selvfølgelig)…… barn og unge de gjør som vi gjør, og ikke hva vi sier de. skal gjøre! ☺️

    5. Så viktig å lære ungene å ta vare på alle og at utestenging ikke er lov.
      No har det jo også vært en periode der de har måtte velge en venn, å bare være ssmmen med den valgte, det har det nok vært extra vanskelig å være den som ikke hadde noen venn å være sammen med🤔
      Fin fredag.

    6. Hei 😊 Vældi bra du tar det opp. Foreldran har den viktigste rollen oppi d her. Nån foreldra tar d ikke engang alvorlig hvis d blir ringt å varsla så bi dem bare bi sint på den andre forelderen som fortvilet ring for å fortell ka som ha skjedd… og barnet bare fortsetter mobbingen. Det har eg hørt om mange gang.
      Husk den dag idag når pappa lærte min søster og meg om mobbing. Det gjorde inntrykk. Og d e ca et par og 40 år siden.
      Pga han gjorde det ble min søster og eg de som prøvd å ta seg av de som var alene eller ble mobba. Har vært både til rektorer og rådgivere på skolen og videregående flere gang for å varsle om mobbing/trakassering.

      Takk igjen for hjelpa 😀
      Du e en snill og hjertegod mann så skjønner overhodet ikke at nån e så stygg i kommentarfeltet.
      Lov å vær uenig men ydmykhet og høflighet er en dyd 😊 som d sies.

      Riktig god helg til dokk alle tre 💖💖💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg