Disse gutta!

Jeg er ikke verdens mest politisk korrekte kokk, men disse gutta, som kommer fra krig, faenskap og elendighet, hit til Norge for å prøve å skape seg en bedre framtid for seg selv og familien sin, de beundrer jeg på ordentlig. De står på døgnet rundt i jobber som vi som bor her fra før har blitt for fine til å ta. Vi går heller arbeidsledig enn å ta i en mobb. Penger får vi jo likevel, så forstår det godt, men det er en annen sang.

 

Disse gutta derimot er ikke redd for verken mopper, spy på fellesarealet eller skitne toaletter. De jobber så svetten renner hele dagen for å klare å holde unna stadig lavere anbud. Jobber de ikke raskt nok eller bra nok taper de neste anbud og de kan være arbeidsledig før de vet ordet av det. Skjønt, de finner seg sikkert nye selskap, i selskaper som kanskje betaler enda dårligere for å vinne anbudet, men det må være en utrolig stressende situasjon. Likevel smiler de til deg, som regel litt ydmykt, for la oss være ærlige, vi ser litt ned på dem. Hvis vi i det hele tatt legger merke til at de er der. De som vasker på kjøpesentrene og butikkene vi handler i. De som vasker de offentlige toalettene vi skvetter og søler på. De som vasker i barnehagen vi har ungene våre. På sykehuset, flyplassen, skolene og kontorene. De som sørger for at ikke hele landet gror ned i drit. De som kanskje har den viktigste jobben av oss alle.

 

Hvis jeg legger ned arbeidet mitt og stenger butikken er det litt kjedelig for noen selvfølgelig, men hvis gutta og jentene med moppen hadde lagt ned arbeidet hadde hele landet blitt stengt på et par-tre dager. Det er den skitne sannheten.

 

Jeg foreslår at vi alle, neste gang vi ser en kar men mopp, hilser høflig og kanskje takker dem for den jobben de gjør. Ikke fordi de utfører et arbeid “vi” selv ikke vil utføre, men fordi de rett og slett utfører Norges viktigste jobb. Den gjør de jævlig bra og burde være stolte, ikke ydmyke, for jobben de gjør.

 

Disse gutta fortjener respekt!

 

 

 

 

28 kommentarer
    1. Fint at du setter litt fokus på renholdere å berømmer dem. Alle som gjør et ærlig arbeid fortjener å bli sett.Uansett hudfarge😊Når æ er på Sentralbanestasjon i Oslo føler æ meg litt uvel over hvor vi bokstavlig tramper inn uten å vise litt hensyn overfor den (ofte mørkhudet)renholderne som prøver så godt å utføre sin jobb.Er vi blitt litt for høye på oss sjøl😳

    2. Hei. Jeg er selv renholder og har arbeidet som det siden 1985, har også fagbrev og noe tilleggsutdannelse og kurs innen faget. Det er både et givende og interessant yrke. En kan faktisk ha en del fagkunnskap også i dette yrket. Jeg jobber sammen folk fra flere nasjonaliteter, både kvinner og menn, og de fleste av oss har fagbrev eller skal/vil ta det. Har en litt ekstra interesse for faget finner man det ganske givende. Det er et fremdeles et yrke som krever litt av oss men heldigvis er langkosten og tua borte. Jeg heier på renholderne og synes vi er blitt mere respektert etter hvert.

    3. Ja mange ser dessverre fortsatt ned på oss renholdere, og det blir fler og fler utenlandske renholdere. På min avdeling er jeg eneste nordmann bortsett fra sjefen, så selv om jeg ikke skal ha noe slags ansvar, så faller en del ansvar på meg likevel, dels pga språk.
      Noen her skrev ser du bare mennene som vasker? Vel de kommer fra land hvor det er mannfolka som skal forsørge sin familie, så i starten er det mannfolka i de familiene som jobber, damene er hjemme med barn… og leste en artikkel( intervju) her, mange av de utenlandske menna har samme syn på renholdere som de med nesa på strå her i Norge, frem til de innser det er den jobben de får til de har lært språket bedre, og får en helt annen respekt for yrket. Når det gjelder lønna så er det faktisk bedre betalt enn f.eks bensinstasjon om firmaene følger tariff 😉 men fortsatt går vi i gruppen lavtlønnet.

    4. Si meg, legger du bare merke til de mannlige renholderene? Den underlige vinklingen synes jeg nok dro ned meningen i innlegget ditt.

    5. Renholdere gjør den aller viktigste jobben av alle, det er en skam at de får så dårlig betalt !!

    6. For noen år siden hadde jeg en kollega som ikke hilste på renholderne hos oss da hun følte at hun stod over dem i stand og stilling.
      Slike fruer har jeg lite til overs for.

    7. La oss være ærlig.. vi ser litt ned på dem? Snakker du om oss? Eller snakker du om deg selv? Det er mine gode naboer du skriver om.

      1. Renhold er ikke den mest attraktive jobben i det norske samfunn, ergo ser vi litt ned på dem. Det er ikke mange etnisk norske som vil ha den jobben. Han snakker vel ikke om menneskeverdet men om stillingsbetegnelse renholder. Det viser seg vel på mange arbeidsplasser med manglende inkludering av renholderne i personalgruppen, av ulike årsaker. Men ja, mange ser ned på denne yrkesgruppen.

        1. Ser VI litt ned på dem? igjen , hvem er vi? I min verden trodde jeg at ho/han i oppvasken eller i kassa på Rema ikke lenger blir regnet som mindreverdige jobber, uansett hvor i denne store vide vakre verden de kommer fra.

    8. Så sant som det er sagt! Jeg hilser alltid med et vennlig smil. Og nesten helt uten unntak får jeg gode smil tilbake som lyser opp dagen❤

    9. Har vel gjort det til en liten sak for egen del å alltid se og hilse på renholderne. Håper de setter pris på det og trives litt bedre på den viktige jobben de gjør 🥰

    10. Så enig med deg😊 blir det ikke vasket kan heller ikke virksomheter som barnehage, sykehjem osv. holdes åpent. All ære til de som utfører jobben 💙

    11. Alle renholdere fortjener stor respekt👍👏. De gjør en fantastisk jobb,som du skriver er det ikke mange etnisk norske som vil gjøre en sånn jobb🤔. Har selv jobbet i omsorgsyrket,der man gjør alt fra å lage mat til å gjøre husvask. Har stortrivdes i jobben,sånn kan de svake å eldre bo hjemme så lenge som mulig. Så all ære til de som påtar seg å vaske i alt av offentlige bygg rundt i landet😊👍

    12. Takk
      Jeg skal dele dagens innlegg med alle de flinke renholderne jeg har.
      De setter stor pris på å se at noen bryr seg om jobben de gjør.

    13. For ikke å snakke om de på sykehusene! Jeg er endel inne på sykehus, og jeg tror samtlige jeg har sett med mopp og bøttestativ er mørkere enn Ola Nordmann. Uten dem ville sykehuset måtte stenge. For ikke å snakke om skoler – og kontorene til NAV ……..

    14. Som du sier: slutter renholdsfolkene (eller streiker de) blir alt stengt!
      Respekt for denne underbetalte yrkesgruppen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg