En julehistorie

Pappa døde 3. juledag. Det var en gledens dag. Vi, mamma og mine søsken, feiret julen hos tante. Det var trygt hos tante. Trodde vi. Nå vet jeg bedre. Det finnes ikke trygge steder.

 

Vi kom kjørende natt til julaften. Mamma var utslitt og trøtt. Det hadde vært en lang advent. Vi ristet henne våken gjennom hele turen. Vi gledet oss til jul. Hos tante og onkel.

 

Fram kom vi, men ble meget skuffet over juletreet. Stort og flott, bevares, men det var jo ikke pynt på det i det hele tatt! Ingen glitter, ingen stas. Hang noen julekuler som sikkert var flotte hist og hær, noen få lys, men ellers INGENTING! Dessuten var det en furu, ikke gran. Jeg så på det som et dårlig tegn. Jeg så rett.

 

Ellers hadde vi det sikkert trivelig. De hadde en trampoline, tenk det, i treningsrommet i kjelleren.  Bare det å ha et eget treningsrom i kjelleren. Onkel var en okse.  Det ønsket jeg meg. Ikke en okse, men et treningsrom med trampoline. En kjeller også for så vidt.

 

Telefonen ringer. Fasttelefon. Henger på veggen. Alle er nysgjerrig hvem som ringer og går ut i gangen. Tante svarer. Tante gråter. Tante gir telefonen til mamma. Mamma bryter sammen.

Herregud, nå er broren min død! Han og onkel er i slalombakken. Brodern er tøffere enn meg og har knekt nakken i et tre.

Mamma legger på røret. Forteller at pappa er død. Druknet.

Det første jeg kjenner er lettelse. Brodern lever! Jeg blir så glad at jeg skammer meg, men jeg kan ikke noe for det. Jeg så opp til storebror og var fryktelig glad i han. En fra før tung barndom virket helt ubestigelig uten han.

 

Pappa. Er død. Jeg er 13 år.

 

Nå er jeg 42. Pappa er fortsatt død, men snart er det jul. Og den gleder jeg meg faktisk veldig til. Da skal jeg skrive bok.

11 kommentarer
    1. Huska det godt, den dagen far din blei meldt savna. Besøk gravstein hannes kvær gong æ e på kirkegården. Ska tenn ett lys tell han på julaften.

    2. Livet er tøft, hardt og brutalt, og så er det godt også- heldigvis. Noen får mer enn andre, og du og dine har dessverre opplevd så mye tøft og vondt, mer enn de fleste. Du viser en utrolig styrke, og bare det å klare å sette ord på det viser hvor sterk du er. Heldigvis klarer du også å løfte frem det positive, jeg beundrer den evnen du har til nettopp det. Måten du skriver på skaper refleksjoner hos meg og lærer også meg til å verdsette det jeg har i mitt liv. God jul til dere, jeg er helt sikker på at den blir fin. Kos deg meg kjæresten og resten av familien. Jeg gleder meg til boka kommer

    3. Min far døde for 32 år siden, min mor for 27 år siden. Har vært skilt i litt over 10 år, og trives godt alene. Ser frem til juleaften, selv om eg blir alene. Pinnekjøttet er innkjøpt, har tilogmed spandert et fenalår på meg selv, for første gang 😊 Det er jo halv skatt på trygda i desember. Har fått fem gaver eg skal åpne på julaften, dessuten er det mye fint på tv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg