En PR-kåt jævel!

Jeg flytta opp til Alta igjen og ble kjøkkensjef bare 23 år gammel. Hadde selvfølgelig noe erfaring, både fra butikk, ferskvare, slakteri og slikt, men i bunn og grunn var jeg egentlig helt uerfaren med bare et halvt års fartstid på skikkelig restaurant etter læretiden på Royal Garden i Trondheim. Ingen visste hvem jeg var, knapt nok meg selv.

 

Det første jeg gjorde var å kontakte redaktøren i Altaposten for å høre om de trengte en matskribent. Jeg hadde stor formidlingstrang allerede da, og i tillegg var tanken at dette var en fin arena for restaurantens gjester å bli “kjent” med den nye kjøkkensjefen. Man drar jo som regel på besøk til folk man kjenner. Det endte opp med fast matspalte, med byline-bilde, navn og tittel, annen hver lørdag i mange år. Restauranten gikk som en kule. Ikke bare pga matspalten, men jeg tror det har en sammenheng. I alle fall i starten.

 

Noen år senere ekspanderte Altaposten og lagde TV-kanal, “TV-Nord”. Jeg slo meg sammen med en kokkevenn og dannet “Kromkakaegutane”. Vi lagde vel tre eller fire sesonger á seks programmer før vi ga oss. Utrolig artig og vi ble så store i egne hoder at vi skulle åpne et formidabelt restaurantkonsept, “Kromkaka”, der kjøkkenet var en kulinarisk amfiscene. Prosjektet strandet da sønnen min døde.

 

Noen år senere ble Kokkejævel født. Denne gangen lagde han matprogrammer alene på TV-Nord. (Jeg vet ikke hvorfor jeg omtaler han i tredje person, men det føles naturlig.) Tror det ble fire sesonger. Utrolig artig, men ufattelig tidkrevende, så til tross for høye seertall ga vi oss. Tiden strakk rett og slett ikke til.

 

Da jeg åpnet Hoftepluss i 2013 tenkte jeg at det var på tide at resten av Finnmark fikk bli litt kjent med meg, og jeg gjenopptok skrivingen av matspalter, men denne gang i Finnmark Dagblad og iFinnmark. Holdt vel på med det i et par år, før tiden, nok en gang, satte en stopper for prosjektet. Det tar overraskende lang tid å skrive oppskrifter faktisk og, ikke minst, ta bilder både av prosessen og det ferdige resultatet.

 

Selvfølgelig hadde jeg ikke gjort alt dette hvis jeg ikke hadde søkt oppmerksomhet. Så ærlig må man være. Skriver man i avisen er det jo for at andre skal lese det man skriver. Det samme kan sies om bloggen. Jeg blir jo glad for høye lesertall. Hvem hadde ikke blitt det? Jeg er glad for alle mulighetene som eksponeringen bloggen har gitt meg har gitt. Jeg syns det er artig å bli invitert som gjest i TV-programmer. Jeg blir stolt når folk skryter av meg. Det gjør meg glad.

 

Jeg vet ikke om jeg er PR-kåt, vet ikke en gang hva det er, men ja, jeg nyter oppmerksomheten. Som alle andre ønsker jeg å bli respektert og godtatt for den jeg er. Da jeg var liten, og helt alene, var jeg langt fra respektert, snarere tvert i mot, jeg ble vel heller utestengt og usynliggjort i mange år. Da føles det ekstra godt å bli voksen å oppdage at noen faktisk liker deg. At barndommen var verdt å kjempe seg gjennom. At også jeg skulle klare meg. Til slutt.

 

Maria Mena sier noe av det samme, riktignok fra et ungpikeperspektiv, i sin helt fantastiske “All this time”:

Think all the mean girls,
That pulled your hair,
Are barefoot now,
And pregnant dear,
And you write pop songs,
And get to travel around the world.

And all this time,
Ohh-oh, all this time,
You have had it in you,
You just sometimes need a push.
(La la la la la)
And all this time,
Ohh-oh, all this time,
You have had it in you,
You just sometimes need a push.

 

Lag en fantastisk dag!

 

28 kommentarer
    1. Go helg til deg og dine kjære ☺️ Din kjærest som skrev det innlegget her den andre dagen, som valgte å sette ord på det som er så tungt for mange av oss andre❤️ Det står det voldsom respekt av 🙌 Ønsker dere alt for fremtiden☺️

    2. Så klart du vil at andre skal lese det du skriver👍Ellers hadde du ikke gidda… ingen andre heller😬så skriv i vei er fornøyelig å ærlig lesing!

    3. Jeg har kastet bort altfor mye tid i livet på å forsøke å gjøre meg selv mindre, og å kjenne på skam for at jeg tar den plassen jeg tar. Det ligger så mye kraft i å akseptere seg selv for den man er, det er sånn man får utretta ting her i livet!
      Jeg er forresten i Alta og gleder meg til å teste ut spiseplassene dine, neste helg skal jeg synge julekonsert med Alta Vokale i Nordlyskatedralen og dere er såklart hjertelig velkommen!

    4. Oppmerksomhet ja, et tveegget sverd kanskje? Det er i hvert fall en hårfin balanse mellom vårt naturgitte behov for (en viss) aksept fra omverdenen slik at man vet man er der man skal være, er spiselig (no pun intended 😀 ) for storsamfunn så vel som det mindre. Jeg syns at du mestrer den fine balansen fordi du gir oss innsyn i hele pakka, liv og lyst, sorg og glede, alvor og spøk. Da er det greit, etter min mening. Du stiller deg åpen for tilbakemelding, oppmerksomhet om du vil, på alt. Det er ikke lipglossen, out-fitten (det er sånn fint ord for påkledningen) eller interiøret i høyglanspolert og retusjert versjon du legger ut til betraktning, det er deg sjøl. Det er vel neppe gjort så mye mer avkledd og nakent heller, av andre, så ta du til deg den “oppmerksomhet” du får. Normalt, gjenkjennelig hverdagslig liv og virke, med tilhørende betraktinger er ikke noe vi overøses med i disse tider. Reality er visstnok en greie, og ikke den ting går fri for å få sin egen realityvinkling i full offentlighet. Reality mæ en viss plass! Plastic fantastic bullshit hele greia, spør du mæ. Jeg skulle ønske det kom en dag da folk med holdninger og væremåte som din ble gjort til influencere. Vi trenger å bli influert i den retning du kan ta leserne. Fortsett med det.

    5. Ser absolutt ikke nåkka negativt av å bli sett så lenge det er en positivet i bunnen 🤗 Din opptreden i TV og p nettet er å ta av seg hatten av og at du faktisk kaller én spade for én spade står det respekt av!!

    6. Aldri lest blogg før. Ikke interessert meg for det heller. Ikke før du begynte, Leser den hver dag og hver dag e en fryd å lese. Innholdet e ikke alltid fryd,men skrivekunst e det ikke alle som har. Heie på deg alle veia,men det viktigste e å ta vare på deg sjøl. Så viktig å lytte etter ulyd. Husk å ta deg fri en gang iblant. Ha en fin onsdag du og fam.

    7. “Toot your own Horn” for at folk blir kjent med det du selger. Det er jo du som er tals person for ditt produkt så reklame må til. Syns det er flott reklame at du tok bilde av deg i bikini og en chef hatt.

    8. Om du e pr-kåt eller ikke, det bryr vi oss ikke om.
      Vi like dæ, fordi du e den du e – og fordi du sette ord, på det som vi kanskje ikke tør.
      Bare fortsett, sånn som du gjør!!
      Men husk å ta vare på dæ sjøl (og kjærest), og ikke brenn dæ sjøl opp.
      Vi treng dæ leeeenge 🙂
      (Det må jo bety nåkka, når man sjekke bloggen din, t.o.m før man spis frokost 😀 )
      Ha en flott dag!!

    9. Pr kåt? Absolutt ikke, du skal jo drive din egen bedrift å leve av den. Da er man nødt å promotere seg selv! Stå på!

    10. Go mårn, litt sånn på formiddagen. 🙂
      Så lenge man blir lått kåt, så e alt bra.

      Ha en fantastisk dag. 😊

    11. God morgen.
      Du byr på dæ sjøl og det er bra for det er derfor det er interessant å lese bloggen din.
      Så fortsett med det. Om det er sånn å være prkåt…ja så er det greit du får til mye og det skal du være stolt av. Ha en fin dag du og dine.

    12. Stå på vilje det har du no, og en riktig fin skrivekløe, som er mange som setter pris på 🤗
      Ha en superfin dag.

    13. Flere burde turt å komme ut av seg selv og frem🤩 Og d e ingenting galt me å nyte oppmerksomhet, når man e komfortabel me d sjøl.

      Vi e mange som liker d du byr på 😁

    14. Du har så rett så rett, for det å kun være inni seg selv er både tungt og vanskelig. Hurra for dine vittige penner og gode selvinnsikt, DET vil vi ha mye mer av. Ha en finfin dag der oppe!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg