Fant levende hund i plastpose i bekk!

Beina var tapet sammen. Hunden levde! Hva er det egentlig med folk?! Hvorfor gjør vi dette mot dyr? Hvorfor leser vi årlig i lokalavisa at katter blir torturert av unger? Værhår klippes av og det som langt verre er. Er det sånn mennesket er? I akkurat denne saken, som jeg leste om i Nettavisen nå nettopp vet politiet hvem eieren er. Jeg vet ikke hva strafferammen er, men jeg håper eieren, eller den som evebntuelt har gjort dette, straffes hardt. Meget hardt! Jeg orker ikke høre at det er en “personlig tragedie” som vi ofte hører om når bønder ikke tar vare på dyrene sine på en skikkelig måte. Det er en dyretragedie!

 

Har vi alltid vært slik? Hvordan var det før i tiden? Når ble dyr bare en slags ting vi bare kunne gjøre som vi ville med? Når mistet vi all vår respekt for dyrevelferd? For selve livet? Skjedde det samtidig som vi introduserte industrilandbruket, der tusenvis av høns stues sammen og hundrevis av griser vasser rundt på harde betonggulv hele sitt liv fra til de blir slaktet?

 

Jeg vet ikke, blir bare så sint. Ta vare på dyrene dine, fader heller!

25 kommentarer
    1. Jeg koker innvendig når jeg leser om hvordan enkelte behandler dyr. Jeg skrev selv et innlegg for en tid tilbake, der noen ungdommer i Bergen torturerte og drepte en katt. Så klarer de å komme seg unna med at det ligger noe medisinsk bak. Uansett! Når de er i stand til å gjøre en slik handling. Bør de settes bak lås og slå!

    2. Ja ka e det egentlig sånne menneska e laga av 😡 blir så lei meg og forbanna 😡😢

    3. Enkelte burde aldri hatt dyr! De kan jo for søren(unnskyld) omplassere, om de ikke vil ha dem!! Blir også flyforbanna når jeg leser/hører sånt! Har selv 3 småhunder nå. Og hadde også en katt som ble 17 år. Så lenge jeg har dyr, så har jeg gitt avkall på ferier. Lar ikke hvem som helst passe dem, de skal ha det godt så lenge de er hos meg!

    4. Dyr som før hadde en nytteverdi holder vi i dag pga underholdningsverdien. Vi trengte den ene kua, hønsa som la egg og katten som sørget for at musene holdt seg vekke. Vi tok de av dage dersom de var syke eller på annen måte ble en belastning. Nå skaffer vi oss hund eller katt fordi vi har lyst eller for at det er Morsomt for barna. De aller fleste husdyr blir nok godt ivaretatt, men vi har ikke bruk for dyra på samme måte som gjør. Det er heller ikke kunnskap (og er ikke lov) om hvordan en tar livet av dyret på en ok måte. Du blir og sett skrått på dersom du ønsker å avlive katten/hunden bare fordi du ikke vil ha den lenger. Slike episoder som dette er fryktelig trist, men i et perspektiv forståelig. Når det gjelder personlige tragedier i jordbruksammenheng tror jeg det handler om andre ting. Svært ofte psykiatri. At det er en personlig tragedie tar ikke vekk det faktum at det er en dyretragedie, og andre veien rundt.

    5. Har store problemer med å lese/se på TV, ka vi faktisk gjør mot dyr!! Vi mennesker kan faktisk være heilt jævlig mot dem!!!
      Hunden våres, han e kjempe overlykkelig når vi kommer ut fra badet😍
      Vi har så mye å lære fra dyrene.
      Selv ikke mannen min e i nærheten så glad som hunden når eg kommer ut fra do. Å vi mennesker klarer ikke å vise den samme lykken som dyrene gjør når dem ser oss❤❤❤
      Å sånn btw så loggre eg like mye på “halen” som hunden min gjør, når eg les innleggene fra dæi😘 å Stor klem “Å loggring” til kjærest😘❤ Dokker e flink, å står på å viser d vanskelige❤❤ D føles”litt godt” for mæi som ikke klare å vise alt d ondet❤

    6. Man kan visst aldrig bli overrasket over ka nån menneska kan få seg til gjøre mot stakkars forsvarsløse dyr😢😭. Har lest om dyr som blir forlatt i skogen i tett eske for å dø. Kor grusom går det an å behandle levende skapninger 🤔. Håper eieren om han e funnet,får seg ei klekkelig bot/straff😠😠.

    7. Eg husker at min far fortalte meg at mormoren hans tvang han til å ta livet av kattunger når han var liten gut. Tenk det! Han grein når han fortalte om det.

    8. Enig med deg, ta vare på dyrene. Det er dessverre mye ondskap, å det er noen som aldri skulle hatt dyr. 😠 Ikke noe får meg mer sint enn jævelskap mot uskyldige barn og dyr. 🤬😡😡

    9. Er det mulig at vi som skal ta vare på dyrene blir så råtten. Trudde virkelig ikke noen kunne gjøre noe sånt 😡🤬😭

    10. De har funnet ut hvem eieren er nå. Arme lille skapning … er det rart jeg holder katten min inne om natten?

    11. Asbjørn, du spør når vi ble slik. Da jeg var bare en jentunge, var det vanlig at nyfødte kattunger ble slått i hjel.Eller druknet.De voksne ville ikke at barna skulle vite det, men barn forstår mer enn man tror. Jeg tror ikke de voksne gjorde det med lett hjerte, men det skjedde. Ikke var det p- piller for katter,og i nord, etter krigen, hadde folk mer enn nok annet å bruke penger på.
      I dag er situasjonen annerledes. Heldigvis.

      1. Det stemmer, dessverre. Vi visste ikke bedre. Det var liksom bare sånn det var – vi kunne ikke ta vare på alle kattungene som kom. Det ble enklere for folk da det kom p-piller til katter, men verre for kattene. Har hatt to som døde av jursvulster forårsaket av det store hormoninnholdet i p-pillene. Vet at dette kanskje ikke er rett sted å agitere, håper Kokkejævel unnskylder meg:
        Vær så snill å kastrere kattene deres! Få den chippet! Det er bare fordeler med det og en engangsutgift. Det fødes ca 60000 kattunger i året her i landet. Færre enn halvparten får et godt og varig hjem. Så …

    12. Du har så rett så rett – dette er dyretragedie!
      Det personlige bør fanges opp slik at dette unngås!

    13. De fleste vet det nok – at det finnes noen ubrukelige mennesker på kloden 🤬🤬🤬🤬🤬

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg