Folkens, dette er imponerende!

Mat og helse er et fag i skolen som dessverre får alt for liten plass i undervisningen. En gang i uken i 6. klasse. Ofte med lærere uten noen som helst matfaglig kompetanse. Hadde ikke blitt godtatt i noe annet fag, men i mat og helse, et bokstavelig talt livsviktig fag, er det liksom greit. Mer om det en annen gang.

 

Datter er 11 år og går i 6. klasse. I dag hadde de “fri” fra skolen for å lage mat til familien. Datter er et råskinn og valgte på ingen måte minste motstands vei. Ingen taco eller pannekaker her i gården, nei, men hjemmelagde kjøttkaker i brun saus (den også laget fra bunn med ekte bruning) med fersk ertestuing, potetmos, råkost og rørte tyttebær. For en meny! For et pågangsmot!

 

Løk til buljongen som kjøttkakene skal trekke i hakkes opp. På siden ser dere kjøttkakene klare for stekepannen.

 

Fallhøyden var gigantisk. Mye kan gå galt når du er 11 år og skal lage alt dette uten hjelp. Smøret til sausen kan svies. Kjøttkakene kan ramle fra hverandre. Og sikkert tusen andre ting som jeg som 42 år gammel kokk ikke ser på som problemer i det hele tatt.

 

Farsen ble litt løs. Jeg var ikke her da den ble lagd, så vet ikke riktig hvorfor, men de ble veldig gode på smak i alle fall.

 

Kjøttbuljong som hun trekte kjøttkakene i. Etterpå lagde hun brun saus av den samme buljongen. Klassesaus!

 

Jeg syns dette var veldig, veldig bra! Ikke bare fordi det er Datter som lagde maten, men hele undervisningopplegget. Fantastisk god læring i å bestemme meny, finne fram oppskrifter og råvarer og selvfølgelig den faktiske gjennomføringen. Det å kunne lage sunn og god hverdagsmat til sin egen familie, eller seg selv, er jo noe som alle må lære seg på et eller annet tidspunkt.

 

Etter dette skal hun få lov til å lage i alle fall en middag i uka, men da med litt hjelp fra meg. Lære seg teknikker, hvordan man redder seg inn hvis ting er i ferd med å gå skikkelig galt. Smake oss fram. Kose oss på kjøkkenet rett og slett. Det tror jeg er viktig.

 

(Jada, jeg er litt stolt pappa nå)

 

Tusen takk for maten!

 

 

43 kommentarer
    1. Flink jente 😌 de fleste av lærere som underviser i faget, har faktisk kompetanse i faget da. Men, det er vel gått sport i å henge ut yrkesgruppa min dessverre…

    2. Flink datter du har, får stjerne fra mæ begge to😊ikke alle voksne kan lage brun saus fra bunnen av😊ho e heldig som har sånn pappa❤

    3. Ja du kan være stolt av en sånn flink datter 🤩 og ho e heldig som har en flink pappa som kan dele masse lure knep 😁🥰🤩 kos dokker masse 😍🥰

    4. Hvor flink Datter er. Det er litt av en kunst at kjøttkake farsen ikke blir seig. Jeg lagde kjøttkake middag til min far en gang da min mor var innlakt på sykehus,hadde fått vite at kjøttdeigen ikke måtte arbeides for lenge. Endte opp med at de krympet mens jeg stekte dem og ble til bittesmåe kjøttboller.Og der satt jeg så på min far spise mens æ vridde mine hender,syns æ såg et lite smil på ansiktet hans og så sa han at at det smakte godt.☺

    5. Flott middag av datteren din, hun blir nok skikkelig god i matlaging 😊

      Vil gjerne påpeke at hvis du tror mat og helse er det eneste faget uten lærere/voksne med kompetanse, tar du skammelig feil. Etter mitt syn langt fra det verste faget å ha ufaglærte i. Det er mye verre at det brukes ufaglærte/assistenter/vikarer o.l. innenfor spesialundervisning. Våre svakeste elever som ofte trenger mest, får minst. Dèt er skammelig det! Du kan gjerne skrive innlegg om det også.

      Hilsen tidligere lærer/spesialpedagog (med full utdannelse).

    6. Gøy når avleggerne trives på kjøkkenet. Så det på mine 3 også, at når de fikk bestemme menyen selv, og jobbe uten for mye innblanding, så “slapp” jeg ofte unna middagslaging når jeg kom hjem. Det ble av og til litt ekstra rydding ++ på meg etterpå, men på sikt, var DET en investering!
      Har hatt noen år som lærer på skolekjøkkenet, og det var gøy å høre hvor stolte en del av elevene var når de kom til neste time og fortalte at de hadde laget samme mat hjemme som de hadde gjort på skolekjøkkenet!

    7. Imponerende, intet mindre. Er nesten så jeg hører mine egne ord; gi barna ansvar, da tar de ansvar.

      Flink datter du har.

    8. Antar det vanker kokkekniv på henne til jul? Flink jente! Kjøttkaker er kjempegodt. Mulig jeg er sær, men jeg lager kjøttkaker MED brun saus, ikke I brun saus – for det er jo så godt å ha kalde kjøttkaker på brødskiva, og hvis de har ligget i saus blir det jo bare klin.
      Kudos til både skolen og datter!

    9. Flink Datter, og ære være deg som følger henne opp 👍
      Blir likevel litt skeptisk til hjemmedagene enkelte skoler gjennomfører. Utdanningsdirektoratet er nemlig klinkende klare på at slike dager bl.a er stikk i strid med prinsippet om gratis skolegang, og har derfor sagt at dette IKKE er lov, les mer om dette på udir.no. Som m&h-lærer skal en heller ikke pålegge elevene å lage konkrete retter i lekse fra en time til en annen, under tvil kan de få i oppgave å lage middag, men ikke en spesifikk rett.
      At dette er noe som hoppes bukk over fra Kristiansand i sør til Alta i nord skyldes uvitenhet fra skolens side eller å gi blankt f i det som er bestemt fra oven vet jeg ikke – men det er uansett stikk i strid med gjeldende regelverk.
      For ordens skyld: Her er det skolen som ikke har satt seg inn i regelverket, og det er det jeg er kritisk til. Hvis jeg hadde fått en elev som klarte å lage saus fra bunnen av hadde jeg takket min herre og skaper, og det hadde jeg formidlet til de foresatte også 😊

    10. Oi så flink ho er.Skjønner godt at dere er stolte.
      Uansett så har ho gjort sitt beste og det e viktig.spesielt når det bli vellykket.
      👍⚘til din datter.
      Ha en fin kveld.

    11. Så flink datter👍viktig at ungene lære å lage “orntlig”mat. Veldig mye hurtig og halvfabrikat i den nye generasjon.

    12. Hjelp henne om hun ønsker- og hold deg helst unna.
      Jeg var også tidlig på kjøkkenet så å slippe ungene til er viktig.
      Og nå ble jeg sulten, nesten så jeg kjenner lukten gjennom skjermen!
      Hilse til Datter!

    13. Det sies at eplet faller ikke langt fra stammen, men i det her tilfellet tror jeg det til og med har truffet stammen😂😂 klart du er stolt og det med rette. Så utrolig hærlig. Tror det smakte himmelsk. Klem til dere alle.

    14. Hurra for alternativt undervisningsopplegg og Datter med pågangsmot! 👌👌
      Kanskje Datter (med bistand fra kokkepappa) vil starte en matblogg med forslag til menyer som unger kan lage? 😉

    15. Min sønn går også i 6.kl og har mat&helse en gang i uka. De får alltid i lekse å lage hjemme det de har laget på skolen. Så her har det vært servert alt fra frokostrundstykker med kesam til grønnsakssuppe og blomkålsuppe fra bunnen av. Gleder meg allerede til neste måltid😍

    16. Heldige du, som har ei jente som henne 🤗
      Er nok mange som tyr til lettvinte løsninger, ganske enkelt for ikke interessen er der, eller i mangel på interesse fra foreldre!
      Heldige hun, som har en pappa som deg 🤗
      Dere får nok mange gode timer ilag på kjøkkenet foran dere 👍 så gøy 🥳

    17. Så bra grunn til å være stolt der, eple fallet ikke langt fra stammen osv.😊 Flott tiltak det der, her hadde første sønnen samme opplegg, noen år siden men når andre mann skulle ha samme opplegg 6 år etter, ble det mat laging på skolekjøkkenet, forde så mange foreldre syns det ble for mye rot hjemme. Fy skam. Vi fikk komme på skolen å spise i felleskap, men med fastsatt meny fra lærer, ble godt det også ,men da får jo ikke elevene testet og prøvd seg selv🤔. Fin ettermiddag te deg og dine fine😊

    18. Imponerende flink datter. Kanskje hun må lære meg å lage kjøttkaker, for jeg får det ikke til…

    19. Tommel opp for alle unge som lager middag til sin familie👍Min starta i 2.klasse og endte som kokk🥰

    20. Så flink. Eg bruker havregryn,potetmel og ketsjup. I mine kjøttkaker. Som barnebarnet liker veldig bra. Kos dere med middagen kjempe flink jente.😊🌹❣

    21. Så flink. Eg bruker havregryn,potetmel og ketsjup. I mine kjøttkaker. Som barnebarnet liker veldig bra. Kos dere med middagen kjempe flink jente.😊🌹❣

    22. Det er aldeles suverent bra. For det første å kunne lage ordentlig mat, og lære å sette pris på hjemmelaget. Gjøre maten til noe positivt. Det er kunnskap som er verdifullt i resten av livet. Du kan være stolt over at du har videreført matglede til neste generasjon. For svært mange er middag ensbetydende med grandis eller brødskive. Gratulerer til far og datter.

    23. Så kjekt når ungene lager mat. Mine kan når de vil, og må iblant😉 Minsten lager en knakende god finnbiff, tror nok det blir signaturrettene hans😊 Forøvrig så digger eg den dagen når de skal være «husmor» for en dag! 😀

    24. Så hyggelig at du framsnakker M&H! Mye bra og spennende som skjer i det faget. Burde absolutt fått tildelt flere ressurser – er ikke lett å gjøre spennende når budsjettet til å kjøpe inn råvarer er nærmest ikke-eksisterende…

    25. Kjempeflott!!👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
      Æ har en sønn, som e en racer på tomatsuppe (fra pose). Steke pizza fra frysern. Og varme div middager som undertegnede lager, og putter i frysern hans.
      Ikke fordi æ ikke har lært han å lage mat – tru mæ – æ har prøvd i årevis!!
      Men enkelte har ikke matlagingsgen i det hele tatt.
      Da æ gikk på skolen, ( den tida båtan gikk med damp 😂😂), så hadde vi tre uke i året, som vi hadde husstell. Og vi MÅTTE lære å lage mat.
      Men tida forandre sæ – ikke bestandig til det bedre, men ………
      Ha en fin kveld med lillekokka og kjærest. 😊

    26. Dette var imponerende av en 11-åring!🤩 Tror kanskje hun har et godt forbilde siden hun tør å kaste seg ut i en såpass vanskelig oppgave?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg