For å være helt ærlig hadde jeg mistet troen fullstendig!

Det var egentlig med dystert sinn jeg satte meg ned i morges, etter en liten tur på jobb, for å virkelig sette i gang med manuset til boken som kommer allerede nå til høsten. Hadde mistet det meste av troen på at jeg i det hele tatt er i stand til å skrive en hel bok. Det er for mye som skjer, for mye som tar energi. Dere aner ikke og kommer kanskje heller aldri til å få vite, men det har tappet meg langsomt for krefter. Klarer jeg en dag til? tenker jeg ofte når jeg slår opp øynene. Skal jeg ikke heller bare bli i sengen? Vi har jo NAV. Kommer ikke til å sulte. Likevel står jeg opp. Hver eneste dag. Og gjennomfører.

 

Dere forstår. Det vil si det gjør dere jo ikke, men dere forstår at midt opp i alt som ingen vet skal jeg skrive en bok. En god en. En som mange har gledet seg til. Ikke minst meg selv. Fallhøyden er stor. Akkurat det gjør meg ingenting, men man vil jo lykkes. Vil man ikke?

 

Uansett, har satt av absolutt, omtrent i alle fall, hele denne helgen til bokprosjektet. Har jo jobbet en del med dette i flere måneder, kanskje i mange år, så helt på bar bakke sto jeg ikke da jeg satte i gang, men jeg klarte ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg skulle kunne klare å sluttføre prosjektet allerede 31. mars. Om under tre måneder! Kommer til å bruke hvert eneste våkne minutt i månedene jeg har til rådighet til å gjøre resultatet så godt som overhodet mulig. Det lover jeg dere!

 

Nå, etter denne dagen, ser jeg at jeg kommer til å klare det! Jeg skriver fort. Nesten like fort som jeg tenker. Det er både min styrke og min svakhet. Fra her jeg sitter ser tekstene gode ut. Noen til og med veldig gode. Rørende. Morsomme. Tankefulle. Tanketomme. Og oppskriftene vet jeg jo er gode, så der er jeg trygg.

 

I løpet av dagen gikk det opp for meg at dette faktisk kommer til å bli veldig bra. Det blir naturligvis en bok i min stil og i min ånd, men det er jo akkurat det jeg vil. Jeg kan ikke skrive en bok slik andre ser den for seg. Jeg må skrive en bok slik jeg vil ha den. Er jo min tross alt.

 

Dette kommer til å gå bra. Nå vet jeg det. Sender førsteutkastet til redaktøren min på søndag, men er ikke spesielt nervøs. Har den selvtilliten jeg trenger nå. Er i flytsonen. Jeg er meg og det er jo derfor Kagge ville signere meg. Fordi jeg har noe. Et eller annet. Som det er vanskelig å sette fingeren på, men det er der. Jeg må bare skrive det først. Og det gjør jeg. Hele tiden.

 

Dette kommer til å bli bra og veldig snart kommer muligheten til å forhåndsbestille boken. Garantert med signatur. Håper mange gjør akkurat det, Når den tid kommer 🙂

PS! Gir dere selvfølgelig rapport neste uke om redaktøren var fornøyd med mitt arbeid 😉

 

Vi smattes!

 

 

24 kommentarer
    1. Flinkeste Kokkejævel jeg vet om 😊 dette blir veldig bra, er bare fint at du er skjerpet slik at resultatet blir best mulig. Jeg gleder meg veldig til boka kommer

    2. Du er ikke, og kan ikke være noen annen. Som Mette så flott sier i hymnen. Vi er en Kokkejævelklan som følger deg. Fordi du er du. Tusen takk for at du deler. Hilsen fra Finnskogen.

    3. Vi e nok mange, som vente på boka 🙂
      Og skriv du den – med hjertet – som du gjør med bloggen,
      så vil æ tru, at mange, mange kjøpe den også.
      Den står i alle fall på “julegaveinnkjøpslista” mi 🙂
      Når det gjeld oppskrifte i boka, så e det jo ikke nåkka problem.
      Mat kan du!!!!
      En liten digresjon: Æ serverte ribbe, etter di oppskrift i jula.
      Sitat mamma: “Det e desidert den beste svoren æ nångang har smakt!!
      Ja, ribba va god den også, men svoren……………”
      Ho får fortsatt “glimt i øyet” og vann i munnen, når ho prate om den 🙂 🙂
      Ha ei riktig god helg, og kos dæ med bokskriving!!

    4. Nettopp slik det skal være… finn det positive og fokuser på det.. det negative la vi bak oss i 2019, og det er 2020 nå. Dette bokprosjektet fikser du lett, jeg har troen og masse lykke til 🤞😊

    5. Okei, bokhymne tell Kokkejævel: – å skrive ei bok, te ka slags nøtte? Jau, førr det kjennes rætt, førr et fokus å fløtte…….Førr det å skrive, det e åsså terapi, dele øyeblikk, få tankan på gli. Og dessuten sett halve kongeriket på stas å venter, tålmodig, og egentlig lite forventer. Vi elsker jo den gylne penna di, det hold i massevis, slapp av og gi deg tid. Bære skriv, og gi no litt faen…… det blir godt nok og vel så det, hilsen medlem av «Kokkejævelklanen» 😉🙏

    6. Som jeg har sagt: det storgledes til å lese boka 👍👏💝 stå på – du e ho 👍🤩✏️✒️🖋️

    7. Flink til å stå på du, med jobb, blogg, familie, sorg og masse arbeid. Kansje du skal prøve å ta dæ noen dager ferie, få sovet litt, bare ligge i senga til langt på dag, ikke gjøre noe, så ta ei skrive økt på boka du, gleder meg til den😊. Av og til må man ta en time out og kjenne på livet, ikke bare springe fra det. Er bare et godt råd, alle trenger vi en pause iblant. Ha en superfin kveld og helg😊

    8. Åhh, fikk nesten litt ondt i magen æ, av nervøsitet, siden ikke du e det 🤨😜🤪 grugledes her 🙄😏🤗😄😛

    9. Du bare fortsetter å skrive som du gjør. Det her kan du og du kan lage mat. Vips så e boka i havn.
      Glæde mæ til den e ferdig.
      Ha ei trivelig helg, du og dine.
      Helgemoseklæm til dokker.

      1. Så flott. Gleder meg masse til å kjøpe boka og lese. Du er så flink med ord. Ha en fortsatt fin dag. Løkka tel med skrivinga. 👌😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg