Gjesteblogg: “Takknemlig for at jeg faktisk har en jobb å gå til!”

Jeg heter Brian og jeg er driftssjef i ISS Facility Services.

I dag når jeg gikk til jobb tenkte jeg at jeg er veldig takknemlig for at jeg faktisk har en jobb å gå til. Jeg er ikke bekymret for å bli permittert eller miste jobben min. Det er fordi jeg jobber i en bransje som i disse dager er regnet som samfunnskritisk. ISS holder på med alle typer service, men min avdeling holder primært på med renhold.

Renhold har på rekordtid fått en helt ny status i samfunnet. Folk ser viktigheten av det våre medarbeidere gjør og hvor flinke de er. Det gjør meg utrolig stolt.

 

Usikkerhet

Jeg ser videre til de som har det usikkert. De som jobber og driver i reiselivsbransjen, hotellbransjen, restaurant og uteliv, opplevelser, velvære, frisører, massører, tatovører etc. osv. Alle de som nå har fått pålegg om å legge ned sin virksomhet (inntil videre). Dette er bedrifter som tradisjonelt ikke har så god soliditet. Dvs at de ikke har store mengder penger på bok. De er avhengig av kontinuerlig drift for å kunne overleve. En slik type «lockdown» vil ramme denne typer bedrifter svært hardt. Hvis dette varer lenge, vil mange av disse bedriftene gå konkurs. Vi ser allerede arbeidsledighet på over 10 %, som er ny rekord i Norge med god margin. Og vi har nok ikke sett toppen av dette enda. Grunnet konkurser og oppsigelser.

 

Oppfordring

Når dette er over håper jeg folk umiddelbart begynner å bruke disse næringene igjen. Gå på restaurant, klipp håret, overnatt på hotell, ta massasje og gjerne en utepils.

 

Videre har jeg en oppfordring. Istedenfor at vi i år reiser til Spania, Kreta, Tyrkia etc. på ferie. Bruker vi feriepengene i Norge. Så lager vi tidenes største Norgesferie.

 

Grunnen til at jeg sier det er at da kan vi heller legge milliarder av kroner tilbake i egen økonomi og eget samfunn. Samtidig som vi har det flott på ferie og får sett hva vårt fantastiske land har å tilby. Dette vil løfte økonomien i hele landet. For det har seg slik at alt henger sammen. Så for å unngå en dominoeffekt som vil ramme absolutt alle i samfunnet, må vi tenke fellesskap fremfor palmesus.

 

Dette vil også støtte næringer som restauranter, barer, frisører og massører som man kanskje ikke kobler med feriepengebruk. Men man må altså både spise, drikke, sove og muligens klippe seg i ferietid også. Så dropp den billige tatovøren i Tyrkia, og sats på Norsk kvalitet og sikkerhet.

 

Tenk deg om

Tenk om det var deg som mistet jobben eller kanskje enda verre bedriften din, som du har jobbet årevis for lykkes med. Tenk om du måtte gå på Nav. Eller i verste fall søke om sosial stønad, fordi livsverket ditt er ødelagt. Tenk om du mister huset ditt …

 

Jeg avslutter med de udødelige ord fra De 3 Musketerer:

En for alle! Alle for en!

 

-Brian Rundhaug

 

Del gjerne

10 kommentarer
    1. Ja mange lengter nok etter sol og varme etter en lang og kald vinter men i disse tider skal vi først tenke på og få tilbake det gode livet vi lever i Norge.💖

    2. Bra skrevet, har også sagt det til”alle” jeg kjenner… ferier iinnenlands i år…omså på telttur i området du bor på, og handle på nærbutikken😊

    3. Kloke ord. Norge er ett flott land å bruke ferien sin i. Jeg og gubben min har for vane å ta bilferie i Norge. Flere som skulle ha gjort det. Vi bestemmer oss for 2 til 3 faste mål, resten tar vi som det kommer. Perfekt ferie da man også kan ta med hundene. Regner med at vi tar en stopp i Alta og tar turen innom spisestedet til Kokkejævel på årets ferietur. Nydelig mat der 😊

    4. Kloke ord. Norge er ett flott land å bruke ferien sin i. Jeg og gubben min har for vane å ta bilferie i Norge. Flere som skulle ha gjort det. Vi bestemmer oss for 2 til 3 faste mål, resten tar vi som det kommer. Perfekt ferie da man også kan ta med hundene. Regner med at vi tar en stopp i Alta og tar turen innom spisestedet til Kokkejævel på årets ferietur. Nydelig mat der 😊

    5. Veldig godt skrevet🤗. Håper mange tenker på at i sommer bør vi alle feriere i vårt fantastiske flotte land😍. Se nye steder,støtte opp om alle lokale bedrifter rundt i landet💕. Mange sliter veldig med økonomien,spesielt de selvstendig næringsdrivende🤔. Stor takk til alle som står på,både i helsesektor,butikkansatte og ikke minst alle renholdere👍👏👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg