Fiskekaker på hvitløksbrød

Foto: Geir Stian Altmann Larsen

Livet består stort sett av hverdager, og jeg har verken tid eller penger til å spise festmat hver eneste dag. Det betyr imidlertid ikke at hverdagsmaten nødvendigvis må se ut som noe som ble klasket på det skitne, sprukne trebordet med inngrodde tranflekker i en rorbu i Vesterålen under krigen. Den første.

 

Dette er en altså en fiskekake på et stykke rugbrød fra Østlyngens bakeri, men “Ingers” fungerer også. Servert med rømme, tomatsalsa og agurksalat. Helt sant!

 

Det skal så lite til for å jazze opp middagen! Jeg kjøpte helt vanlige fiskekaker i butikken. Riktignok ikke av de aller billigste, for de smaker høgg, men noen av en litt edlere kvalitet. Noen med fersk fisk i. De finnes faktisk. Fiskekakene steiker jeg i godt smør i panna. Akkurat sånn som du pleier å gjøre. Så langt tenker vi likt.

 

Grovbrødet steiker jeg i ovnen i fem minutter på 225 grader med hvitløk- eller urtesmør, se oppskrift HER, til saftig, sprø og deilige små fristerinner som du ikke har annet valg enn å sette tennene i. Igjen og igjen og igjen.

 

Agurksalaten lager jeg av strimlet agurk, gulrot, paprika, rødløk og eple. Friskt og godt og utrolig fint å toppe hverdagsmaten med. Bare det at du strimler agurken i stedet for å skive den med ostehøvel gir et mer eksklusivt preg.

Lake til agurksalat

1 dl vann

0,5 dl 7% eddik

0,5 dl sukker

1 ts salt

1/s ts pepper (kan sløyfes)

 

Tomatsalsa kan du naturligvis velge å kjøpe ferdig på glass, det gjør jeg også av og til, men jeg pleier å hakke opp litt agurk (fjern den våte kjernen), rødløk, tomat, paprika og kanskje litt fersk koriander og blande i. Er også veldig svak for smisskummen, så det her jeg også i, men det viktigste er at du gir salsaen et litt hjemmelaget preg. Det skal så lite til.

 

Og rømme da. Seterrømme, som jo er best, hvis du er venn med badevekta, lettrømme hvis du, som meg, ofte har heftige og høylytte diskusjoner med den, og kaller den både for svindler, løgner og det som langt verre er.

 

Dette er bra tirsdagsmiddag, folkens!

 

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Edder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

 

For andre middagstips, les HER

 

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Hei.
      Som du selv har skrevet, omhandler bloggen din like mye livet mellom måltidene, og det er i hovedsak derfor jeg følger deg. For å lese om det. Jeg ser oppskriftene dine også, men har enda ikke verken lagret noen oppskrifter eller laget noe ut i fra dine oppskrifter. Den dagen jeg gjør det, skal jeg alltids vippse noen kroner. Jeg hadde behov for å si dette, fordi jeg liker å følge deg – samtidig som jeg ikke vil føle at jeg ikke gjør opp for meg da jeg naturligvis ser oppskriftene dine.

    2. Fiskekake e godt…. Det kan eg spise når eg e matlei, når eg har lyst på nokka godt, når eg ikke vet ka eg skal ga til middag. Trur ikke alle hjemme hos meg e like glad i det, men eg elske dem.
      Huske da eg va lita å va hos ho Oldemor på besøk… så laga ho ferske fiskekake til frokost til meg.
      Eg spis fiskekake kald og varm. Med tomatsaus, kvitsaus, og brunsaus… ( ikke blanda da😂).
      Stekt med pasta og potet, med bruna løk. På brødskiva, både kald og varm. Kalde fiskekake på brødskiva med masse majones😍
      Kjøpe fiskekake når eg ikke har hjemmelagde, men det e ikke ka som helst eg kjøpe.
      Huske første gangen eg spiste hjemmelagde fiskekake etter at bestemora mi va gått bort, lukta når eg åpna posen fikk meg til å knekke sammen i gråt, av savn og goe minna. Så fiskekake e ikke nokka man tulle med. Det e alvor.😊

    3. Gud, det så eksklusivt og nydelig ut! Og så enkelt! Fiskekaker e gjerne min redning i hverdagen, når fantasien kommer til kort, så det finnes alltid i fryseren – og Ingers rugbrød ligger faktisk på benken 🙂 Så din variant skal testes i helga – må bare få kjøpt inn tomat, paprika og rødløk. Men koriander klarer æ mæ uten….

    4. Anbefaler disse fiskekakene 🙂
      250 gr laksefilet, 100 gr usaltet torsk, 2 egg, 3 ss persille, 1 ss gressløk, 1/2 ts salt, 1/4 ts pepper, saft av 1/2 lime, 1/4 hakket chili 🙂

      Kjør alt i foodprocessor, bruk skje og legg i stekepanna (ganske tynn farse)

      Enkelt og nydelig 💕🙂

    5. Supergodt det der. Har laget tilbehøret slik siden vi spiste dette på Mathallen i Tromsø for et par år siden. Der brukte de forøvrig sylta rødløk. Blir vel fiskekaker i dag da 😄

    6. Så og høres lekkert ut😊 Du hadde en pølsemiddag engang…fra et tv program i Tv Nord..kan du rte fram den også 😉

    7. Bra start på dagen 🤣😂 holdt på å sette kaffen i halsen da jeg leste om badevekta 😆 Fantastisk lesing, og “gråstein” så god ut 👌

    8. God dag i nord💐
      Denne fiskekake på brødskiva ser jo rett og slett delikat og smaksrik ut. Jeg skal prøve det🥕 Du er flink å formidle og takk for det. Det er utrolig fint å få innspill til nye måter å gjøre maten delikat på…
      Ønsker deg og dine en fin dag🍁

      1. Da blir det å jakte på en god fiskekake i Lillehammer…hm hm skal tro hvor jeg finner den 🤔🤔. Du har fått til en utrulig bra blogg..så godt skrevet, både på godt og vondt. Humorist er du ihvertfall…lo godt da du kom med DEN gode rabatten på søndag😂 Ha en fortsatt strålende dag i nord🙂

        1. Min personlige favoritt, hvis du ikke har hjemmelagede, eller får tak i fra “Kranes kjøkken”, så e Lofoten sine de beste. Men det e no mæ 🙂 Det finnes sikkert andre som ikke smake “høgg”. 😀

    9. Mmm…fikk lyst på fiskekaker til middag. Takk for tipsene til å stæsje opp maten 🙏

      🧠hjernen min har liksom kjørt sæ fast på kokt potet, smelta smør og råkost av gulrøtter🥕

    10. Fiskekaker er no- no på min meny. Takler de bare ikke. Men fikk lyst å prøve tilbehøre til en bit stekt seifilè😊

    11. Dette hørtes (og så!!) faktisk skikkelig digg ut!
      Dette skal jeg faktisk klare!
      Takk, og fin onsdag 🥳❤

    12. Gull av gråstein😊! Burde bli et matprogram på nasjonal TV! Krangling med badevekta er en kjent, om ikke så kjær, «hobby» hos flere (nevner ingen…).

    13. Hei.
      Det så utrolig godt ut.
      Men vi har jo den gamle vanen å gå etter 🙈🙈så fiskekaker på en skive med remulade og sylteagurk, er godt det også 🙂🙂🙂
      Ha en fortsatt fin dag 🙂

    14. Spiste alle varianter av fisk når æ vokste opp i Honnigsvåg, all fisk kom rett fra sjøen så vi ble bortskjemt med fersk fisk. Her borte lager æ fiskekaker sjøl siden dem ikke e og finne i butikkan. Skal lage tilbehøret etter din oppskrift.🍽

    15. God morgen 🙂 Fiskekaker er liksom siste alternativ for meg i middagsutvalget, men din variant så forfriskende god ut…. Må prøves 😀 Ha en fin dag 🌻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg