Helt ærlig så har jeg aldri likt 17. mai noe særlig

Jeg er en mannevond type, og liker på generelt grunnlag ikke folk. Holder meg unna hvis jeg kan. Ikke liker jeg å pynte meg heller. Kø, høye lyder,  og tenner faktisk, gjør at jeg begynner å kaldsvette og ser etter en fluktrute. Det sier seg selv at en slik forunderlig fyr ikke setter nasjonaldagen som sin favoritt-dag. Tror faktisk den ligger aller, aller nederst når jeg tenker meg om.

 

Da ungene var små måtte man jo gjennomføre alle dagens “hyggelige” forventninger, som tog, tombola og kafé på skolen der man presset den stadig voksende ræva ned på bitte, bitte små stoler, og måtte pirke den ut derfra når man skulle reise seg å gå igjen etter den forventede timen.

 

17. mai under Korona har vært en velsignelse for slike som meg. Det snakkes mye om ensomhet på røde dager, men noen av oss ønsker det faktisk og har lengtet etter at ungene skulle bli store slik at man slapp å gå i tog og møte opp på skolen. Da jeg endelig hadde oppnådd det og ungene var blitt store  og voksne, så fikk jeg fader meg en unge til. For en idiot!

 

Det er ikke selve dagen jeg ikke liker, det er alle disse glade folka. Jeg klarer bare ikke å være glad “på bestilling”, men jeg kan kose meg likevel. Se så fint frokostbord Konemor har gjort i stand!

 

Og kaffebordet.

 

Og utstyret.

 

Og buketter til guttene.

Hun er så flink med disse dagene. Hun elsker dem til og med. Jeg syns det er veldig koselig at hun gjør det så fint hjemme, det er alle folkene jeg ikke takler så godt.

 

Nok om meg, SE hva noen har gjort! Et gigantflagg større enn både Scandic og Nordlyskatedralen. Nå vet jeg ikke om dette er på ooddrag fra kommunen, men syns det uansett er helt fantastisk at folk kommer på, bruker penger og gjør slikt for å skape glede i byen. Det er slike folk som skaper bolyst for oss andre sløvingene. Honnør!

 

Vil også gi honnør til den i Alta kommune som kom på disse pop-up konsertene! Her skal jeg gå med søpla før jeg kjører på jobb, men plutselig står Bilal med band der og synger så vakkert som bare han kan. Honnør igjen!

 

 

Uansett om du er mannevond eller ikke, alene eller sammen med andre,  vil jeg gratulere deg så mye med dagen. Gjør den fin på din måte 🙂

 

HKH

Kokkejævel

 

 

FACEBOOK          INSTAGRAM          PODKAST          NETTBUTIKK            YOUTUBE        KONEMOR

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Det flagget va en ide om å faktisk få lagd det største flagget i landet. Om det ble størst e æ usikker på. Håpe dåkk alle fikk 1 flott 17 Mai🇧🇻

    2. Enig med deg. 17 Mai uten egne barn er noe herk. Mennesker du knapt nikker til en hverdag kaster seg nærmest rund halsen din og hyler gratulere med dagen. Satt på veranda med sjampagnefrokost og mimret om gamle dager. Vi var aktive i 17 Mai komiteen, sto på og ordnet og styrte fra tidlig morgen til kveld for at barna skulle få en festdag med alt som hørte til. Småsure foreldre på sidelinja smilte vi til og sa heia. 😉
      En aldri så liten anbefaling er å engasjere seg når barna er små.. det er artig, og den tiden får vi ikke tilbake.

    3. Ut å gå i tog i nye finsko som gir gnagsår. Og nye fine sommerklær, men veien er gjørmete og gradestokken viser 4 grader og sludd mellom snøskavlene. Så skal vi kose oss med sekkeløp og potetløp etterpå. Alle må være med, for det er jo såååå koselig. Sist i ALLE konkuransene i år også. Inn i varmen, endelig. Pølser brus og is. Men det er så liten plass, at ungene fort blir sendt ut igjen. Ut å spill fotball. Vil ikke, men tør ikke la være. Siste som blir valgt da lagene tas ut. Treffer ikke ballen. Får kjeft. Vil bare at dagen skal være over.

      I går heisa jeg flagg. Så på tv fra godstolen. Sov på sofan. Og kom meg aldri ut av pysjen. Ble en fin dag. Noen år, før corona, var jeg ute og så på det som skjedde. Noen år har jeg hatt samme opplegg som i går. Poenget er at nå gjør jeg som jeg vil. Og endeli koser jeg meg med 17.mai. Har heller ikke noe imot 17.mai, jeg ønsker bare å delta i feiringen på min måte.

    4. Det burde vært fridag etter alle sånne dager, så hadde man ikke blitt så stressa på uteblitt søvn!!!

    5. Mye å kjenne seg igjen i… Kjenner fortsatt på følelsen at det ikke er innafor å være litt mi der sosial. Du skal ELSKE de sosiale dagene i året.
      Jeg har hatt en hyggelig middag med barn og barnebarn i kveld, det er helt passe sosialt for meg. Og enda sliter jeg med å sovne pga hue er for fullt…. alt er i en røre inni der.
      Takk for at du viser at vi er flere, og håper 17.mai var fin for dere å❤️
      Og ja, mannevond er nok ordet!! Føler jeg ikke passer inn i dagens liv, og jeg gruer meg litt til vi er ute av korona på egne vegne… formamessig må vi ut av dette snart!!!

      Mye tanker i natta

    6. Takk for akkurat dette blogginnlegget i dag🇳🇴Kjenner meg SÅ godt igjen i d du skriver! Men tørr ikke si så høyt at jeg ikke liker 17.mai🤫Jeg er veldig lei pandemien men synes det har vært SÅ godt å ta med familien på hytta to 17.maier på rad🤩Stilt og rolig, slipper mange mennesker, mingle, rope «hurra!» og sånn. Herrlig🇳🇴

    7. Skjønner deg godt jeg, jeg liker 17. mai og feirer, men jeg har aldri likt det med å stue seg sammen, stå i lange køer for å kjøpe overprisa ting. Pga koronaen har det ikke vært tog hverken i år eller i fjor, så her var det ut på plena, høre korpset på avstand, og ut på skogtur med familen, i år som i fjor. Koslig å feire litt, på sin egen måte 😊

    8. Gratulerer med dagen. Her i øst har det pøsa ned,unner dere fint vær. Sånn ellers så er du klin lik min gubbe ang sånne dager.

    9. Gratulerer med dagen til deg og dine fine🇳🇴🇳🇴🇳🇴. Her har eg og gubben gått en fin fjelltur i nydelig vær😎😎. Han e litt som deg,liker ikke store sammenstimlinger av folk😉. Fint å kunne benytte dagen akkurat som man liker best selv 👌. Ha en nydelig kveld😍.

    10. Gratulerer med dagen til deg og dine🇸🇯🇸🇯🇸🇯 Vi feirer i 2somhet i hytteveggen, og er strålende fornøyd med det. Men skulle gjerne feira med barn og barnebarn som befinner seg litt langt unna🙃

    11. Gratulere med dagen, er mange som har det som deg, gjelder nyttår og, glad på bestilling🤗ha en fin dag uansett, skal til en datter her🇧🇻

    12. Gratulerer med dagen:) Artig at dokker fikk bra vær. Syntes 17 mai i Alta var bra, både i kulde og varme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg