Hit, men ikke lenger

 

Klokka er kvart på åtte. Hele huset ligger fortsatt og sover. Bare Theo og meg som er våken. Er på min andre kopp med kaffe. Fortsatt trøtt. Vet ikke hvorfor jeg er så trøtt for tiden. Jeg gjør jo ikke spesielt mye, så kan ikke skryte på meg å være utslitt. Kanskje jeg rett og slett gjør for lite? Jeg som har vært vant med fullt trøkk fra morgen til kveld i årevis og plutselig kom Viruset og stoppet hele verden opp og jeg fikk tid til å puste. Eller kanskje jeg er sympatigravid? Kan i alle fall se slik ut. Heldigvis ikke plaget med morgenkvalme ennå.

 

I går var vi på Spåkenes. Et strategisk festningsanlegg fra krigens dager der tyrkerne hadde digre kanonstillinger og full kontroll over innseilingen fra nord. Det ble aldri avfyrt et eneste skudd før anlegget ble bombet av de allierte . Fascinerende å vandre rundt i alle bunkersene, som for øvrig ble bygd av krigsfanger. Hadde aldri orket å være krigsfange. Skikkelig irriterende å bygge bunkerser fra morgen til kveld. Sikkert givende å skape noe, bevares, men tenk deg å jobbe på et prosjekt i årevis som du vet kommer til å bli bombet hvis du skal slippe fri. Rimelig meningsløst. Dårlig med mat var det sikkert også, og hardt arbeid på tom mage er en dårlig kombinasjon. Masse irritasjon og gnissninger mellom fangene og en gjeng med teite tyrkere som sprang rundt og trodde de var noe bare fordi de hadde uniformer.

 

Man vet aldri hva man finner inne i slike bunkerser. Kom over denne skapningen innerst inne i en av dem. Ikke spesielt hyggelig gjort. Hun vet hvor skvetten og tander jeg er for overraskelser. Skikkelig lumpent.

 

Ellers får jeg ikke lov til å poste så mange bilder for tiden. Datter har gitt meg fotoforbud og da må jeg bare respektere det en stund. Det er sikkert ikke like artig bestandig at faren på død og liv skal blogge om alt mellom himmel og jord. Jeg syns jo alle bildene av henne er fine, men hun er ikke enig. Det må jeg bare respektere.

 

Etter frokost setter vi kursen tilbake til Alta. Vi har hatt en veldig fin pinsehelg og jeg er veldig glad for at vi satte oss i bilen og kjørte hit. Har ikke vært her på mange år, selv om det bare er et par-tre timer å kjøre. Viruset har gitt meg mye bedre tid og det som skjedde i fjor sommer har fått meg til å innse at verden er veldig mye mer enn bare jobb. Av og til kan verden vente og verden bryr seg egentlig ikke om at du blir borte en stund. Det er ikke sikkert at den merker det en gang, og det er faktisk helt greit.

 

Hvorfor Theo har snusleppe? Vet ikke, kanskje han rett og slett bare liker å putte inn et par saftige puter i godt selskap. Hvem er vi til å dømme? Det er et fritt land.

 

Nyt den siste pinsedagen og til deg, høyrepolitikeren som foreslo å fjerne 2. pinsedag, glem det! Jeg er ikke voldsomt religiøs, men jeg tror på 2. pinsedag. Det er den siste fridagen som bare dukker opp før jul. Ikke flytt den til 18. mai, selv om det også hadde vært deilig. Hvorfor ikke begge deler? Vi har jo brukt så mye penger under Viruset at en fridag fra eller til kan da umulig spille noen stor rolle. Hvis man først skal flytte fridager kan man plassere de som er litt mer strategisk. Kristi himmelfart for eksempel. Tipper at Jesus ikke blir veldig sur hvis den flyttes til en fredag. Var bare en tanke, ikke kapp av meg hodet.

 

En vakker pinsedag ønskes!

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. PS: hils din vakre datter og si at hun er aldeles vakker på bildene! Ingen grunn til å tro noe annet. 🥰
      Men kjempeviktig å ha respekt for hennes motvilje.
      Må overholdes 100%🌞

    2. 2 og en halv times kjøring er vel ingenting for en finnmarking 😄
      Vi har 4 timers kjøring -en vei – til hytten. Er der i alle fall en gang pr mnd. En vanlig helg. Vært litt vanskelig denne vinteren da fjelloverganger har vært stengt i søkk og krav på grunn av uvær. Selv her sør.
      God tur hjem og kjør forsiktig! Du har dyrebar last med deg! 🥰👍🌞

    3. Haha… det er jo så klart en bevisst skrivefeil.. blir kommentert.. og vips så er et nytt blogginnlegg klart «Beklager til alle Tyrkere»

    4. Det er nok en del opp gjennom tiden som har sett monn i Finnmark…men tyrkerene? Men skulle ikke forundre meg.
      Ha en strålende dag !

    5. Nyt siste pinsedag, å go kjøretur hjem.
      Her i Trøndelag har vi hatt et utrolig nydelig vær i pinse.🌞😊

    6. Hm, for meg helt ny krigsinformasjon. Når var det tyrkerne inntok Finnmark? Har ikke sett det i noen av bøkene mine.
      Ønsker deg en knallfin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg