Hvorfor starter du ikke bare nettbutikk?

Jeg får veldig mange velmenende råd for tiden og det setter jeg selvfølgelig stor pris på. Det er to råd som går igjen og det er at løsningen for meg er å starte nettbutikk eller starte med hjemlevering. Hadde det bare vært så enkelt, så hadde jeg nok gjort det.

 

Hva nettbutikk angår er det lettest å svare på. For det første er det ikke bare å starte nettbutikk over natta. Det koster penger å utvikle en god nettbutikk, og de pengene tør jeg ikke bruke akkurat nå. Jeg kan komme til å trenge de pengene jeg faktisk har sårt i ukene og månedene som kommer. For det andre har jeg ikke tilstrekkelig tilgang på produkter som kunne holdt oppe omsetningen i tilstrekkelig grad. Hadde jeg for eksempel hatt ubegrenset tilgang på tørkakjøtt og hjerter kunne jeg levd bare av det, men slik er ikke verden. Reinsdyret har bare et hjerte hver og nå er jeg faktisk tom for hjerter og tørkakjøtt, også UTEN nettbutikk. Kunne skrevet mye mer, men tror du forstår tegningen 🙂

 

Hva hjemlevering angår har jeg vurdert det, men konseptet mitt er først og fremt, i alle fall utenom høytider, selvplukk av mat. Det er på FyFader, snackbaren som ble tvangstengt på fredag klokka 18:00 at brorparten av min inntekt ligger. Hadde jeg solgt retter fra Hoftepluss for titusenvis av kroner til vanlig hadde nok lokalmarkedet kanskje vært stort nok for å prøve seg på en slik løsning vært til stede, men slik situasjonen er akkurat nå tror jeg ikke det. Klart jeg hadde kunnet få solgt noen retter, men det hadde betydd at jeg måtte ha et relativt stort varelaget, samt bemanning på jobb, og det er fryktelig dyrt. Tre mann på jobb hver dag koster 10 000 kroner. Da måtte jeg solgt for 20 000 kroner pr dag bare for å dekke lønnskostnadene. Hvis alle hadde holdt seg friske, og det vet jo ingen i disse tider. I tillegg kommer økte utgifter til strøm, gass etc som slett ikke er ubetydelige. Å drifte alene, med alt det måtte medføre av tunge løft for skulderen min, lar seg faktisk ikke gjøre. Jeg er avhengig av ansatte som kan løfte for meg.

 

Hadde man visst at dette var over om 2-3 uker hadde det jo ikke vært noe problem, men det vet ingen. Jeg tror derfor jeg har gjort det eneste riktige, nemlig selge ut så mye som mulig av varelageret slik at vi har penger til å holde ut noen ekstra stengte uker. Hadde jeg ikke gjort dette hadde jeg vært konkurs før påske. Nå har jeg “kjøpt” meg noen ekstra uker å områ meg på, og det står jeg for og er helt sikker på at det var lurt og klokt å gjøre. Plutselig kan alle kjøpesenterene i Norge stenges av kommune eller stat, og da hadde jeg stått der med et varelager, men ingen penger.  Med godvilje fra stat, bank og huseier er jeg nesten helt overbevist om at vi skal komme os helskinnet gjennom dette 🙂

 

Derfor stenger også Hoftepluss onsdag klokken 18:00, men jeg ser selvfølgelig situasjonen an dag for dag. Kanskje fortsetter jeg med reker i helgene, vi får se. Det eneste som er sikkert nå er at ingenting er sikkert, men sikring av arbeidsplassene til mine ansatte har førsteprioritet, ikke hasardiøse løsninger. Det er min nummer en jobb som sjef akkurat nå å sørge for.

 

Alt godt!

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Tror du har tatt ett fornuftig valg. Ingen kan si når den forferdelig virus er bekjempet og borte. Vi må bare krysse fingrene og innrette oss etter det som er bestemt vedrørende å beskytte seg selv og andre i denne vanskelig tiden
      Ønsker deg lykke til og håper du snart kan få åpnet igjen..👍👍🤞🤞

    2. E nok et lurt valg du har tatt, alle må vi ta vare på hverandre, så vi kan komme sterkere tilbake.
      Ha en superfin dag.

    3. Alltid mange som sitter i sofaen sin og har løsninger på det meste 🙉
      Det beste er likevel å følge sin egen magefølelsen, gjøre det som du tror kan være riktig i den situasjonen du står oppi.
      Og jeg er ikke i tvil om at du gjør det rette.
      Tenker på hva som er best for din egen bedrift så du kan ta vare på de ansatte !

      Og svaret på hva som er riktig å gjøre, eller hva som er feil, vil vi aldri få 🙂

      Ta vare på hverandre i disse tøffe tider!! Det kommer bedre tider! ♥️

    4. Alltid mange som sitter i sofaen sin og har løsninger på det meste 🙉
      Det beste er likevel å følge sin egen magefølelsen, gjøre det som du tror kan være riktig i den situasjonen du står oppi.
      Og jeg er ikke i tvil om at du gjør det rette.
      Tenker på hva som er best for din egen bedrift så du kan ta vare på de ansatte !

      Og svaret på hva som er riktig å gjøre, eller hva som er feil, vil vi aldri få 🙂

      Ta vare på hverandre i disse tøffe tider!! Det kommer bedre tider! ♥️

    5. Alltid mange som sitter i sofaen sin og har løsninger på det meste 🙉
      Det beste er likevel å følge sin egen magefølelsen, gjøre det som du tror kan være riktig i den situasjonen du står oppi.
      Og jeg er ikke i tvil om at du gjør det rette.
      Tenker på hva som er best for din egen bedrift så du kan ta vare på de ansatte !

      Og svaret på hva som er riktig å gjøre, eller hva som er feil, vil vi aldri få 🙂

      Ta vare på hverandre i disse tøffe tider!! Det kommer bedre tider! ♥️

    6. God morgen. Høres ut som fornuftig valg du har gjort. Nå i disse uvanlige rolige tider så er det kanskje godt for bpde skuldra og foten din at de får litt hvile. Ønsker deg en så fin dag som det er mulig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg