Hvorfor venter vi til de er døde?

Første juledag ble nasjonen slått i bakken av et forferdelig tragisk budskap. Sosiale medier kokte umiddelbart over av hyllester og lovord. Tror veldig mange ble overrasket over hvor mye han faktisk betydde. Han var blitt en del av folkesjelen uten at vi hadde merket det. Vi var rett og slett blitt skikkelig glad i ham uten at vi visste det.

 

Jeg syns det var vakkert å følge med på. Rørende, men samtidig hadde jeg en liten bismak i munnen. Han har blitt latterliggjort så mye av så mange så lenge, bare fordi han våget å være seg selv, fullt ut. En fargeklatt til de grader. Askeladden som fikk prinsessen og halve kongeriket, og som til slutt mistet prinsessen, men beholdt halve kongeriket.

 

Første juledag vant han hele kongeriket. På aller mest tragisk vis brant han seg fast i våre hjerter for alltid. Skulle ønske flere kunne kommet med lovordene mens han levde. Fortalt ham hvor fantastisk han var, både som menneske og kunstner.

 

Jeg har alltid vært stor fan. Kjent meg litt igjen i ham. Ikke fordi jeg verken er et fantastisk menneske eller noen stor kunstner, men fordi jeg tør å være meg selv. Tør å bli latterliggjort bare fordi man finnes. Er.

 

Håper du fikk med deg i går hvor mye du betydde for oss. Vi fortalte det bare alt for sent. Vi ventet til du var borte. Som vi så ofte gjør. Når ingen lenger kan høre. Eller det ikke spiller noen rolle. For noen.

 

Hvil i stolthet!

 

Et hjerte til Aris barn

44 kommentarer
    1. Enig. Så er jeg drittlei av alle som skal tenke på de som har det så vondt eller er ensomme i jula. Slutt å tenk, begynn å handle. Slutt å synes synd på folk, å heller still opp for dem. Litt sånn med Ari å. Alle synes synd på de etterlate og han. Hvem gjør ikke? Men i stedet for å oppleve dette igjen og igjen, så burde verden ta seg sammen. Vær der for folk når de behøver det som mest. Og bli der. Medfølelse hjelper ikke et dugg når noen er død! . Sett av tid og spør heller folk hvordan de har det. Og forvent et ærlig svar. Jeg er trist som faen over dette. Jeg kommer til å være det lenge. For hvert menneske vi mister, blir verden et vondere sted å bo på.

    2. Har selv vært nær ved å gjøre slutt på alt,men har manglet motet ,for uansett hva man mener om at noen tar sitt eget liv,så kreves det det stort mot. Mange mener det er feigt å ta sitt eget liv,jeg er ikke enig i det. Det er vel tanken på dem man forlater som får mange til å la være,og det er bra.

    3. Fullstendig enig. Han har blitt latterliggjort på underholdningsprogram på TV, på scener, for sin væremåte, måten han snakket på, kledde seg på. Ikke så greit å være anderledes i Norge!

    4. En tragedie for barna og familien hans, jeg gråter med jentene som har mistet sin far.
      I Norge skal alle være A4 og grå. Stikker man nesen fram, får man både den og halsen hugget av. Ikke tro at du er noe, vær som oss!

    5. Ja vi må alle bli flinkere til å se hverandre og være litt rausere. Akseptere at alle har sine sær egenskaper og la de få ha det uten å latterlig gjøre hverandre ,man er bra nok som man er. Har alltid likt Ari han turte å være seg selv og var oppriktig og var tilstede i nuet. Det var var virkelig trist at livet hans skulle ende på en slik måte. Måtte hans barn og nær familie få all styrke og hjelp i denne vanskelige tiden.

    6. Veldig bra skrevet. Du har mye rett i det og jeg er enig.
      Tenker på hvor vondt den mannen har hatt det og tilslutt tok mørket han….
      Mine tanker går til barna og familien ❤❤❤
      Meldingen om hans død har gjort noe med meg. En venn tok sitt liv for et par mnd siden som Ari,bare 47år. Hva kunne vi som kjente han gjort for han? Det er mange tanker som dukker opp.
      Vi må være rause med hverandre,framsnakke oftere,ta kontakt oftere og være mere åpen. Denne julen ble trasig .
      Husk du er bra nok🌹🌹

    7. Helt sant…❤Å så trist at folk enda ikke forstår kæm dæm har rundt sæ…💔Hvil i fred Ari❤

    8. Godt skrevet Asbjørn ❤️ Og so sant😌 Vi må bli flinkare til å sjå kvarandre og gi gode ord og løfte kvarandre opp medan vi er her til stede og i live ❤️
      ❤️Ari M. Behn❤️

    9. Tror ikke det har med pressen eller latterlighet å gjøre , eller for den sagt skyld noe som helst man kan skylde noen for…
      Ari Behn slet med angst og depresjon og befant seg helt klart i en krise. og man skal ikke forstå det uforståelige, for det er ikke til å forstå…, bare å akseptere at noen velger dette…
      Noe annet er at det har påvirket så mange, inkludert meg selv, på en måte man ikke forventet..
      Og det synes jeg er bra.
      Personlig synes jeg det var forferdelig trist.

      1. Enig med deg i det. Om det er min kommentar du tenker på. Ingen kan lastes for at noen begår selvmord. Men synes bare det er underlig hvordan pressen driver på.. bare noen tanker om det.

    10. Godt skrevet, pressen bør gå i seg selv, og rydde opp i måten de henger ut og latterliggjør folk på. Så kommer de med store ord og vakre ord når personen er død. Vil vi ha det sånn?? Ser av kondolansene at han hadde gode venner i flokken sin, men når det virkelig store mørkret kommer, er det ikke nok. God ferd videre Ari Behn❤️

    11. Hei 😀
      Bra ,🥰 er jo slik hele tiden dette .
      Derfor kjøpte jeg roser til min tante nå.. i stede for etter hu er borte .
      Er jo forsent etter at folk er borte. Skriver blogg jeg også ..og prøve og sette pris på folk rundt meg .
      Jeg og kjenner meg litt igjen i han .. ♥️

    12. Ja, som Alf Robertson skrev…

      Kom till mej med dina blommor när jag lever
      Och låt mig få njuta av en vår
      Vänta inte tills jag e död och borta
      Med att då som först strö liljor i mitt hår

      Til ettertanke.

      Hvil i fred Ari Behn.

    13. Ari. Denne underlige, eventyrlige annerledesmannen. Til å begynne med var også jeg en som fnøs litt av denne typen. Kanskje fordi jeg ikke forsto han.
      Senere har jeg begynt å like ham. Veldig. Ari med det store hjertet, det kloke hodet. Mannen som sto i annerledesheten. Som sto i seg selv. Som aldri tråkket på andre for å løfte seg sjøl.
      Jeg kjenner oppriktig på en tomhet nå som han er borte ❤️ Stor takk til familien for den umiddelbare åpenheten.
      Fred over hans vakre minne ✝️

    14. Kloke og riktige refleksjoner omkring den tragiske hendelsen i går. Omkring det å fortelle folk hvor verdifulle de er, mens de kan høre det, og faktisk bli sterke av det. Kritisering og latterliggjøring er tydeligvis enklere. Sosiale medier videreformidler. Uten filter. Kongefamilien, politikere og andre offentlige personer skal måtte tåle umenneskelig mye av både kritikk og latterliggjøring. Med hvilken rett uttaler vi oss om folk vi ikke kjenner? Vi har sett dem på bilder – og sett dem omtalt i media, og tror vi kjenner dem. Hva vet vi om hvordan de tenker, og føler? Et indiansk ordtak sier: «du skal ikke kritisere en mann før du har gått en uke i hans mokkasiner». Det kan vi bli flinkere til å tenke på.

    15. Så godt skrevet og virkelig sanne ord. Kjente litt på den der sjøl i går. Æ ska ikke nekte for at æ åsså har sagt litt om han.. Ingen av oss e perfekt og han har satt sine spor. En stor mann har gått bort så altfor tidlig. Hvil i fred Ari ❤️

    16. Er derfor jeg sier at i min fremtidige begravelse vil jeg verken ha blomster eller innleid solist som fremmer sorg. Jeg vil ha blomster og sang mens jeg lever….

      Ari-flott mann!

    17. Du skriver akkurat det som mange med deg har registrert💕. Har sjøl kjent folk personlig,som har vært snakka så mye stygt om,men når personen døde var det ikke måte på rosende ord.Det e bare ufattelig tragisk at det må gå så langt at folk tar livet sitt🖤. Vi må bli flinkere noen å hver å ta vare våre kjære mens de enda lever💕❤

    18. Det er min reaksjon også! Alle de som skryter av ham i dag, da kanskje spesielt de som sier de har truffet ham/kjente ham…… HVOR var dere «i går»?

      1. Ari HADDE mange venner, også i går. Det mørket han slet med, klarte ikke vennene å snu på. Sånn er det dessverre med mange som sliter psykisk.

    19. I min uvitenhet har jeg hatt mine meninger om denne mannen, idag vet jeg mere om meg selv og bortgangen til Ari gjør noe med meg. Jeg har selv slitt med psykiske problemer, og har opplevd selvmord i nære relasjoner. Jeg prøver idag og være fordomsfri, ramler ofte tilbake der…,men vi må ikke glemme at alle ER unike og ulike og slik skal vi få lov til å være. Når mørket tynger som værst er det ikke greit å være meg eller deg eller hvem det skulle være. Ari var en stor mann som sa ting slik det var, og det står det respekt av. Så tok han det valget han gjorde….og der finns det heller ingen fasitsvar hvorfor noen tar det steget.

    20. Tenker som deg, Asbjørn. Leser om alt som står om han nå, med bismak. Så mye stygt og latterliggjøring han har måtte lese om seg selv. Tydelig at han som hverdagsmenneske har vært godt likt, betydd mye for sine venner.
      Han var en person som turte være seg sjøl. Tenker på hvor vondt han må ha hatt det, for å gå til et sånt skritt.
      Det er så trist, trist som faen.

    21. Gi meg en blomst mens jeg lever.så øyet kan frydes derved.har døden først lukket mitt øye.jeg trenger ikke blomster mer..det slo meg når eg leste han valgte å reise..hvil i fred ari med stjernene..

    22. Det skjer gong på gong at vi ikkje fortel dei som blir borte kva dei betydde for oss når dei fortsatt var blant oss. Då tek vi det for gitt. Eg tenker at nå står vi framfor eit nytt år, eit nytt tiår. Det skal bli eit av mine mål for det nye året at eg skal bli betre på å sete pris på dei eg har rundt meg slik at dei veit det Mine tankar går nå til Ari sin næraste familie, spesielt dei tre jentene. Ari var ein god mann.

    23. …..ja dessverre er det ofte slik, godord og hyllest etter bortgang 😥 Prøver selv å “gjør det nå før det er for sent” når det kommer til å f.eks dra på besøk til eldre etc. ❤

    24. Der traff du “spikeren på hodet”. Verden er blitt slik at man ikke bryr sæ særlig om de som e i livet, men etter at de er død da blir det plutselig viktig å si noe om den som er død. For mæ er det hyklersk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg