I dag er det 27 siden jeg ble pappa for første gang

19 år, veslevoksen og pappa til en planlagt, ønsket og elsket unge. Det var en relativt heftig fødsel. Som dere vet har vi ikke sykehus her i Alta, så alle førstegangsfødende må til nabogrenda Hammerfest for å føde. Ingen problem på sommeren, for det er tross alt bare et par timer unna hvis det ikke er fartskontroll, men på vinteren kan det være litt mer krevende.

 

Det har seg nemlig slik at en tredjedel av veien er en fjellovergang, “Sennalandet”, og vi befinner oss altså i Finnmark, på vinteren. Det betyr at den fjellovergangen veldig ofte er stengt. Det normale er fra 20 til 55 ganger gjennom vinteren. Litt kjedelig når vannet har gått og du ser hårtustene stikke ut.

 

Da jeg ble far for første gang, 5. februar i 1997, var veien til sykehuset riktignok ikke stengt, men den var ikke åpen heller. Selv om det var et helsikkens uvær, så var det heldigvis kolonnekjøring over fjellet. Jeg visste det ikke der jeg satt livredd i ambulansen og trodde ungen skulle fødes i en snøskavvel, at det egentlig ikke spilte noen rolle at turen tok et par timer ekstra.

 

Fødselen skulle nemlig vise seg å vare i hele 36 timer. Det var, akk og ve, tøffe timer for en førstegangspappa. Syk var jeg også. Sånn skikkelig. Faktisk var jeg så syk at da det var vaktskifte på ettermiddagen og det kom inn en ny finsk jordmor, så var det første hun sa var: “Stakkars, hvordan går det med deg!” Så ga hun meg paracet, ibux og noe kaldt å drikke før hun snudde seg mot den fødende…

 

Sann historie faktisk. Kom på det siden jeg faktisk er pjusk i dag også, 27 år senere.

 

Bildet er hentet fra min første bok, “Livet mellom måltidene

2 kommentarer
    1. Gratulere med dagen til sønn, mor og far. Kravla over Sennalandet sjøl i samme ærend i novemer 99 . Va så glatt vi måtte stoppe for Rudolf utn piggsko sku over veien, Sjåføren drakk Battery for å holde seg våken etter nettopp å ha lagt haue på puta for å sove ette en tur/retur te byen , da han blei oppringt klokka 01.15 ,og jordmora likedann, ho sov i sete vedsiden av meg,som låg på båra… sku kanskje ha bydd ho å bytta??😜😂 høre me til historia at dei måtte sove litt før dei klarte å returnere tilbake te Alta på morningen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg