Jeg aner ikke hvilken dag det er i dag!

Det slo meg da jeg kjørte til butikken litt tidligere i dag, (skal lage revolusjonerende enkle pulled chicken-burgers i kveld), at jeg rett og sett ikke ante hvilken dag det var. Jeg visste det ikke var mandag, tirsdag eller fredag, for på fredag får jeg ferske reker, men om det var onsdag eller torsdag klarte jeg overhodet ikke å resonnere meg fram til. Dagene er så like. Helgene er borte, i alle fall de ukene vi ikke har Datter her. Ingen vekkerklokker. Kan legge oss og stå opp akkurat når vi vil. Alt bare flyter over i hverandre. Plutselig kan vi se tre filmer på rad uten at noen bryr seg. Ikke vi heller for den saks skyld. Sovner på sofaen, men vet ikke hva klokka er. Klokka finnes ikke lenger.

 

Egentlig er det litt deilig også, at alt flyter over i hverandre. Ikke i lengden, men akkurat nå, når verden rundt oss er i en unntakstilstand, er det kanskje greit å kose seg litt ekstra før alt kanskje rakner fullstendig. Jeg tro nemlig ikke vi klarer å ta inn over oss hvor alvorlig situasjon egentlig er. Nå tenker jeg ikke først og fremst på corona og de hundretusenvis av offer det viruset kommer til å skape rundt om i verden, men de økonomiske følgene som garantert kommer. Verden ligger snart i ruiner og de fleste av våre handelspartnere har ikke noe oljefond de kan pumpe inn i økonomien for å begrense skadevirkningene. Millioner av mennesker kommer til å få revet sine livsverk under føttene sine og titalls millioner kommer til å bli arbeidsledige. Det er så absurd enormt skadelig at det kan ta pusten fra de fleste å bare tenke på det.

 

Derfor lar vi det være. Vi stiller oss heller i kø på Nille der det er 50% på påskevarer og smitter hverandre før vi drar på butikken og smitter enda flere før vi drar på Polet for å drukne våre sorger. Så drar vi hjem og ser film og later som vi er flinke.

 

Dette skulle egentlig være en tulletekst der jeg helt oppriktig fortalte om min tidsforrvirring, men kjenner at jeg etter hvert som jeg skriver blir bare mer og mer bekymret for at det virker som om flere og flere gir blaffen i myndighetens råd og trekker ut i gatene og inn i butikkene igjen. Jeg tror det er for tidlig og er stygt redd for at alt vi har gjort så langt av strenge smitteverntiltak er forgjeves hvis vi plutselig nå stimler oss sammen og smitter hverandre igjen. For covid-19 er jo ikke borte, langt der i fra. Tiltakene har hjulpet. At vi har holdt oss borte fra hverandre har bremset smitten. Samler vi oss igjen nå før påske tror jeg vi bare kan telle til to-tre uker før vi virkelig er i problemer.

 

Nei, hold i alle fall ut i to uker til så ser vi hvordan dette går. Ikke gå rundt og smitt hverandre. Vi klarer en uke til med nedstengning, men ikke månedsvis som kan bli resultatet hvis vi ikke får dette skikkelig under kontroll. Vi må ikke innbille oss at dette er over ennå!

En god og isolert aften ønskes!

 

 

18 kommentarer
    1. Tidligere idag, ble det postet fra en mor på fb gruppe, der hun spurte etter tips om ting finne på for å holde barna i ånde i disse dager, helt ok, det er jo masse å gjøre, man bare tenker ikke nødvendigvis over alt selv.. Første svar var noe lignende, lag skattekart, la skatten være i butikken, altså tur til butikken og så får de velge noe der.. Hvorpå jeg svarer at da kan heller mor på neste handletur kjøpe noe hun vet barna liker, og så bruke det som skatt, da butikker ikke ønsker familieutflukter nå, og at jeg selv heller ikke er så fryktelig intr I å handle varer som en treåring har flydd rundt og klådd på just nå.. Har tre barn i hus selv, og ingen av dem får være med på butikken, jeg eller sambo drar aleine mens den andre er hjemme.. Får svar tilbake at barna kan jo sitte i vognen på butikken, i kiosken og kafeen.. Faktisk.. Svarer igjen at om dersom bare alle kunne følge råd og anbefalinger, så hadde hverdagen kunnet komme tilbake mye før, og at kiosk og kafé hvertfall er uaktuelt I disse dager.. Så da ble svarene mine slettet da😂😅
      Blir faktisk orntli trist av sånt no.. Ikke at kommentarer jeg legger igjen blir slettet, men av ignoranse og arrogansen til alle som mener at de er unntatt tiden vi er i nå..

      1. Jeg blir ganske opprørt av sånne folk som ikke forstår. Ser av og til sånne «grupper» i matbutikken. Da snur jeg og går et annet sted.

    2. Må si jeg deler dine bekymringer😟 Har vært i Alta i dag i nødvendig ærend med bilen hos bildoktoren. Benyttet anledningen med å gjøre noen innkjøp. Nesten bare stengte butikker over alt😲 Fikk meg nesten ikke noe å spise heller. Syntes både kunder og butikkansatte tok det her på alvor . Vasket og spritet hendene og holdt avstand. Tenker covid 19 går over etterhvert… værre blir det for alle bedrifter å overleve😟

    3. Så enig er deg,vi må få jammen klare å holde oss til de anbefalte reglene til over påske🤔. Regjeringen skal jo komme med ny informasjon etter påske. Alle kjenner vi vel savnet etter å være ilag med familie og venner,ikke minst kunne få klemme våres kjære😍. Ingen vil vel at alle tiltak skal bli forgjeves med å begynne å åpne opp alt for tidlig for sosial omgang som vi hadde før Koronaen kom å snudde alt hodet!! Her må vi bare stå på,holde ut ei stund til😊. Ha en fin kveld👍😉

    4. Veldig enig med deg 😳 redd folk “går lei”, og fordi det tilsynelatende “går så bra”, så er mange tilbake både i gater og butikker. Flere butikker åpner igjen, noen timer hver dag, og dét er jo hyggelig, syns mange 😳 deler din bekymring, og ønsker så inderlig at folk holder ut, hvertfall noen uker til!!!

    5. Jeg er så heldig at jeg fortsatt har en jobb, men jobber hjemmefra. Hver dag gjør jeg de samme tingene som ellers for å holde på rutinene. Nå er reiseveien litt kortere da 😊 men jeg holder på skillet mellom hverdag og helg. Ja, jeg savner å besøke venner, shoppe osv. Men denne dugnaden tar vi sammen. De andre tingene kan jeg forhåpentligvis gjøre i mange år når dette er over. Akkurat nå står jeg i dugnaden og holder meg inne. Bor også så og si i epi senteret for pandemien her i Norge, så den sjansen med å bryte retningslinjene er helt uaktuell å ta. Ha en fin kveld ❤

    6. Har heldigvis kontroll på dagene. 👌😁 Men ka hjelpe det når verden ligger i dvale. 🙄🤔 Dagene flyter over i hverandre. Håper dette snur snart slik at vi kan begynne å leve normalt.

    7. Det har lett for å bli slikt at dagen flyter
      når man ikke har noe spes man skal gjøre
      her i huset prøver vi å ha noen ting vi må gjøre hverdag
      men slikt har vi hatt det før viruset kom 😉
      ha en super kveld med eller uten film

    8. Dette er ikke over, ikke på lang tid. Skulle ønske alle fulgte karantene reglene. På lørdag døde min eneste onkel, han hadde et langt og godt liv. Nå ligger ei tante alvorlig syk, måtte amputere et ben og må ha dialyse. Intet av dette pga Corona, men har ingen flere å miste nå.

    9. Ja man bli både døgn vill og hvilke dager det er.Har mest hjemme kontor så mye hjemme.
      Ha en fin kveld

    10. Helt enig med deg. Ser en veldig stor forskjell på antall folk i gatene her nå i forhold til da tiltakene kom.
      Tydelig at folk mener at nå er det nok og gidder ikke holde seg til anbefalingene vi har fått.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg