Jeg bruker ikke maske!

Grønn betyr fri og i dag er vaktlista markert med grønt på mitt navn. Vi jobber annen hver lørdag, året rundt, og da er det godt å tre dager fri de helgene vi ikke jobber. Ikke for det, jeg er her nede likevel. I dag skal jeg gjøre ferdig julemenyen. Julemeny er noe av de mest velsignet enkle menyer som er mulig å skrive, for her skal ikke kruttet på noen som helt måte finnes opp på nytt. Det skal være akkurat som i fjor, og året før og århundret før det igjen. Så minimalt med arbeid med andre ord, men det må gjøres uansett.

Skal også få endelig bekreftet hvor mye fersk, nordnorsk juleribbe vi får inn. Forhåndsbestilling vil, tradisjonen tro, bli lagt it på fb i løpet av helga. Så er dere i Alta forberedt på det.

 

Klokka 12 skal jeg til dobbeltime hos psykologen. Prate ut litt gørr. Har gledet meg i ukevis egentlig, men spesielt siden mandag. Ikke alt man kan prate med partner, venner eller familie om. Eller dere for den saks skyld. Man kan ikke skrive seg ut av alt. Av og til må det sies høyt. Til noen med taushetsplikt. Noen som egentlig ikke bryr seg. Som bare har det som jobb. Og har hørt det meste før.

 

Vi  drakk vin i går. Drikker egentlig aldri vin, i alle fall nesten aldri. Blir så rar i hodet. Virker som det skjer en slags kjemisk reaksjon oppe i hjernen og man begynner å se verden med litt andre øyne. Stemmen hører annerledes ut og etter hvert ler man kjempehøyt. Eller, ikke alltid man ler, kan faktisk også ha motsatt effekt og man blir kjempetrist og tårene renner i strie strømmer hvis man er så teit, og det er også en slags bieffekt, at man setter på Titanic. Den varer i tre timer.

 

Neida, drakk ikke så mye. I alle fall ikke jeg. Drikker som sagt nesten ikke rødvin. Våknet i morges med klare øyne og ro i kroppen. Klar for å ta fatt på resten av livet. Helgen skal brukes på bokprosjektet. Har frist til mandag med å få levert inn et førsteutkast, en grovskisse over hvordan jeg ser for meg denne boken. Burde få skrevet det første kapitlet. Starten. Samt en innholdsfortegnelse. En slags tråd. Om den blir rød tviler jeg sterkt på, men en tråd må man ha.

 

Skal ikke bare skrive bok i helgen! Datter kommer i ettermiddag og vi skal i middag til svigerfar. Han pleier å lage god mat, så det gleder jeg meg til. Dessuten er han en trivelig mann. På lørdag skal vi på halloweenfest med klassen. Datter sin altså. Det gleder jeg meg ikke like mye til, men slik er det å være far. Hun gleder seg og det er det som betyr noe til syvende og sist.

 

Alt kommer til å bli bra. Trenger bare litt tid. Så er jeg klar igjen. Det blir jeg alltid. Er ikke velsignet med alt for mange sterke sider, men på akkurat det punktet er jeg en mester. Kanskje en av de aller beste i landet. Skulle hatt diplom.

 

Med Ole Paus sin nydelige “Masken” ønsker jeg dere alle en helt fantastisk dag!

 

Masken

Har du kjent det selv noen gang

En tomhet i deg selv

Du kan aldri leve opp til de andre

Du må ta deg sammen

Ikke vis dem hvem du er

 

Har du sagt noe om deg selv

Som er mere løgn enn sant

Til de tror at alt er greit

Så de holder opp med å granske deg

Og plage deg med ord

 

Alt er helt fint

Jeg er helt fin og

trengte bare litt tid

Litt tid for meg selv

Men se på meg nå!

Jeg er helt oppriktig

Men ingen vet vel hva som kan skje

 

Har du sett deg selv noen gang

I speilet står et smil

Men alt i deg er knust

Du er hjelpeløs

Du vil bare bort

Ingen kan forstå

 

Har du drømt deg selv noen gang

At du er et annet sted

Der masken blir tatt bort

Og all angst blir til støv

Og så og for alltid er du hel

 

Alt er helt fint

Jeg er helt fin og

trengte bare litt tid

Litt tid for meg selv

Men se på meg nå!

Jeg er helt oppriktig

Men ingen vet vel hva som kan skje

 

Går du og venter på en dag

Når smerten viskes ut

Og du vet at det er løgn

Det de sier om deg

Men du gir blanke i alt

Som stenger deg

Og stemmene som henger etter deg

 

Alt er helt fint

Jeg er helt fin og

trengte bare litt tid

Litt tid for meg selv

Men se på meg nå!

Jeg er helt oppriktig

Men ingen vet vel hva som kan skje

        


    

 

 

 

 

28 kommentarer

Siste innlegg