Jeg er kåret til tidenes norske kokk!

Foto: Frikant

Tanken hadde ikke streifet meg et sekund da jeg ble oppringt av jurylederen tidligere i dag. Visste ikke en gang at det fantes en slik pris, men jeg ble selvfølgelig, som seg hør og bør, både voldsomt glad, ydmyk og beæret. Da jeg spurte juryformannen hvorfor jeg fikk denne æren nå, og ikke da jeg herjet som verst her nord som anerkjent kjøkkensjef, fikk jeg til svar at jeg har modnet, blitt klokere og prosjektet med at all min mat skal kunne tilberedes på en hybelkomfyr er direkte genialt. Dessuten syntes hun jeg var kjekkas.

 

Det siste var jeg ikke overrasket over å høre, for jeg er virkelig en flott mann, så ærlig må vi være, og hadde det ikke vært for at jeg skal gifte meg med jurylederen om bare 15 dager, så hadde jeg gjerne giftet meg med meg selv hvis det hadde vært mulig og sosialt akseptert.

 

20 ny retter!

Her ser dere helgens handleliste. Ikke mindre enn 20 retter skal fotograferes på mandag, og disse må naturligvis forberedes i løpet av helgen. Det er voldsomt mange retter, og alle disse skal ha perfekte oppskrifter som du kan nyte godt av i sen store kloke kokeboken som kommer ut til høsten.

 

Det var derfor Kjærest/jurylederen kalte meg for flink, men du vet, narsissister som meg, vi hører akkurat det vi vil, og i mine hører hørtes det ut som jeg var kåret til tidenes norske kokk. Det er jo det jeg er! (Jeg er norsk, kokk og lever i tiden 😉 )

 

Karbonader liker jeg å forsteike i ovnen. Det er så så mye lettere. Setter ovnen på full måkkings og steiker i vei.

 

Samme gjør jeg med kjøttboller. Orker ikke bale og svette med å steike dem i panna. Det kan jeg eventuelt gjøre når jeg skal servere dem, altså gi dem en skikkelig runde i varm panne med godt smør, og kanskje et persilledryss på slutten.

 

Brunet tomatsaus med fløte og krydder. Vel, den bør ikke drikkes, men det er fristende!

 

Hadde en pakke kjøttdeig (karbonadedeig) til overs, så knadde bare inn 1,5 ts med urtesaltet mitt, 1 ss potetmel og 1 dl kaldt vann. Enkelt og greit.

Forstekte dem også, så er de klar til i kveld. Tenkte å bake noen halvgrove focacciabrød som hamburgerbrød. Tror det blir veldig godt. Er jo helg og da legger man ikke på seg uansett hva man spiser…

 

Nei, kan ikke sitte her og leke toppblogger! 18 retter gjenstår, så det er bare å sette i gang hvis jeg skal rekke alt før mandags morgen.

 

Ønsker de aller, aller fleste av dere en helt fantastisk fredag, enten dere er alene eller sammen med noen dere er glade i. Ta vare på hverandre og følg for guds skyld smittevernrådene selv og Erna Solberg gjorde en glipp i vinterferien. Hun har for øvrig fått nok pes nå. Det er banket hardt og presis inn.  Alle har fått det med seg. Sprit hendene og gå videre!

 

God helg

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Du er altså bare herlig! 🥰 God helg til deg, Kjærest og Lillebror. Lykke til med matlagingen i helgen. 👏👏👍

    2. God helg til deg og dine 😊 Men du….hvem i all verden skal spise alt det flotte du lager, etter at bildene er tatt?

      1. Det e vel ikke for ingenting, at vekta ikke går ned 😂😂
        Og kjærest e nok altfor fornuftig, til å bli med på etargildet.
        Kanskje Frikant fotograf får en liten smak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg