KautoBab

Dette er en inspirasjon, ikke en egentlig oppskrift. Vi spiser mange pitamiddager hjemme hos oss. Kjapt, enkelt og veldig godt. Selvfølgelig kan man bake pitabrødene selv, men dette er ikke en blogg for dårlig samvittighet. Kjøp pitabrødene du, det gjør jeg, med god samvittighet. Jeg foretrekker den “grove” varianten. Synes de er saftigere og smaker mye bedre enn de fine.

Før jeg steker brødene pleier jeg å smøre dem inn med en god olje og drysse over noe godt salt eller, som på bildet, hvitløkssmør. Gir en fantastisk smak og hever opplevelsen av denne hverdagsmiddagen til noe som føles “skikkelig”. Ofte skal det ikke så mye til.

 

KautoBab fylles selvfølgelig med reinkjøtt. Jeg bruker røkt reinkjøtt som jeg freser i pannen sammen med løk, paprika og rotgrønnsaker. Tilsetter litt tomatpure og litt ketchup faktisk, samt godt krydder som timian, rosmarin, oregano, svart pepper og korianderfrø. Korianderfrø er sykt godt til reinkjøtt.. Prøv deg litt fram, godt blir det uansett. Kan selvfølgelig også bruke skav, hvis det bare er det du får tak i. Eller annet vilt.

I bunnen har jeg, som alltid, fetaostkrem. Passer fader meg til alt! Enkel fetaostkrem, husker du, lager du rett og slett av et glass marinert fetaost som du kjører i foodprocessor til en fast masse. Nydelig til lammesteika også forresten. Eller istedet for majones under rekene. Jeg kunne fortsatt i timevis, men gjør det ikke. Du har sikkert et liv du skal gå til etterpå. Jeg blir nu her.

Fylles så med salat og en god dressing. Jeg bruker hjemmelagd hvitløksdressing tilsatt røyksmak. Røyken kjøper du i en god butikk eller på apoteket. Smak deg fram. Ikke bruk Prince, da blir du fort dårlig i magen. Nei, Petterøes fungerer heller ikke.

Oppskrift på mine beste hvitløksdressinger kommer i en senere blogg. Gled deg!

 

Toppes med rørte tyttebær. Jeg tilsetter som regel svart pepper og krydder i mine rørte bær. Ikke mye, men nok til å heve smaksopplevelsen og gjøre det til noe som skaper oppmerksomhet i ganen. Jeg bruker aldri “vanlig” tyttebærsyltetøy kjøpt i butikk. Det liker jeg rett og slett ikke. Smaker søt, rød gele med tyttebærsmak. Plukk eller kjøp tyttebær i butikken, og rør selv, eller kjøp ferdig rørte i frysedisken. De finnes. Og det er godt å vite.

Forslag til andre varianter:

-LambiBab, med lam

-KeikoBab, med hval

-GoodieBab, med kylling

-Åpen oksepung, med biffkjøtt
-Åpent sår, pulled pork eller noe

Det aller viktigste med god mat er at mat tør å prøve. Jeg feiler masse, men herregud så godt det er de gangene man lykkes. Kom gjerne med dine tips hvordan man kan jazze opp pitamiddagen.

 

Vi smattes!

 

24 kommentarer
    1. Måtte lese opp “oppskriften” til mine jenter på 10 og 12 år etter vi hadde spist kautobaben, fordi de syntes det var så godt, og lurte på hvem kokkejævel var😁 De flirte godt av det du skrev, så kanskje har du to nye fans! Takk for inspirasjonen 🍠🥕🦌

    2. Jens fra Tromøya (ikkje med s mellom m'en og s'en, men ca Km lengre sørover sånn omtrent) sier:

      Jeg hadde ikke noe å mose de herre ostetærniggærningene med, så jeg putta de opp i panna, og der smelta de jammen sammen med det andre, hadde glømt å handle salat, men guttungen sa at mais ville funke, så da blei det maiskorn i stedet for salat, så det blei liksom en Kautobab litt ute på Vidda for å si det sånn. Takk til han Asbjørn for en kjÆmpekjÆmpegod rett. Neste gang skal jeg huske på å ta opp en pose tyttebær fra frysa, når det blir en Kautobab på Vidda sånn plutZelig.

    3. Takk for en herlig blogg😊
      Dette er min favoritt Fetakrem😊
      Fetakrem
      100 g fetaost
      2 ss olivenolje
      0.25 stk rød chili, finhakket
      2 fedd hvitløk, finhakket
      2 ss persille, finhakket
      pepper

    4. Takk for oppskrifta, denne skal prøves ❤️
      Veit æ har sagt d t dæ før, mæn du skriv så godt at mainn kainn flire sæ skakk 🤣🤣
      Måtte du få ei fantastisk flott hælg.

    5. Nå ble jeg faktisk veldi sulten her 🙂 Vart forresten sulten når jeg såg Kautobab’en på sendingen fra Tromsø tidligere i kveld også…. Denne må absolutt prøves, såg fantastisk godt ut! Røykt reinsdyrkjøtt får jeg nok ikke tak i her, så skav får gjøre nytten 🙂 Takk for et fint tips til et godt måltid og en fin blogg 🙂

    6. Fikk endelig lagd denne🤩 Men uten tyttebær. Smakte himmelsk uten også😋 Guttungen på sju dyttet i seg nesten to, selv om lørdagsgodtet og verdens saftigste sjokoladekake ventet! Er forresten spent på den, lagd uten gluten!

    7. En hilsen fra langt unna og lengre enn langt! Faktisk så langt som fra Norges festning nr. 1, den eneste som er omtalt i nasjonalsangen. Her i Fredrikshald vi har knapper som er så solide at de dreper svenskekonger! Siden den gang har Haldens innbyggere spesialisert seg på svenskerally av den typen hvor man trosser fartsgrenser over til Svinesund for å hamstre bacon, colabokser og annet snadder. Med baktunge stasjonsvogner tusler vi sakte tilbake og smiler pent til tolleren fra våre AA skiltede biler.

      Fra denne byen langt sør, tok undertegnede sin første tur til Alta for 6 år siden, en kald februar dag. Og ramlet inn på Alta Amfi for litt varme.
      Øyne som tinntallerkener og en hake som klasket ned i gulvflisene når hun leste navn som «Kokkejævel» og «hoftepluss». Hvem sov i timen på godkjenningskontrollen av navn her?? Jeg digget det!! Det er noe ved vårt nordlige strøk som vi pripne og konservative søringer trenger å lære av!

      Selvfølgelig måtte jeg inn å smake på disse kulinariske lekkerbitene!! Valget falt på Kautobab!
      Og jeg fant kjærligheten. Servert på engangstallerken i tre med tilhørende bestikk.
      Unødvendig å nevne at (nesten) alle måltidene i Alta ble inntatt på Hoftepluss. Etter stengetid og når magen murret utover kvelden, så vurderte jeg hvilken inngang det var enklest å bryte seg inn i. Men fornuften tok meg (dessverre), strafferammen er høy og man har jo 4 avkom som venter mor hjem i rimelig tid. Sukk.

      Og de måtte også få avbrekk fra Svinesundsbacon og smake noe i nærheten av Kautobab!
      Jeg tok med meg (min første) en flaske multesirup fra stedet. Jeg TOK ikke nei, jeg betalte i kassen! Kvitteringen ligger nok et sted, for akkurat som Øystein Sunde, så kaster jeg aldri noe.

      Uten oppskrift fra jævelen sjøl, så introduserte jeg noe som ble (og fortsatt er) en stor favoritt i den sørlige heimen:
      Reinskav (jada, innhandlet på Svinesund.. Det ER billig der)
      Pitabrød
      Norsk råkost: revne gulerøtter, paprika, salat
      Hjemmerørte tyttebær (Oh Yes! Jeg plukker selvsagt selv!)
      Rømme tilsatt multesirup (nam, nam)

      Det gleder mitt hjerte at Kokkejævelen selv nå har startet blogg og deler villig ut av oppskrifter.
      Uten sjenanse har jeg nå skrevet ned hver eneste han har postet. Eller… copy/paste da, vi er jo i 2019. Ingen har skrivepenn og linjerte ark lenger.

      Samt det er med stor glede jeg kan melde om at minstemann i heimen har valgt mat/restaurantfag nå på VK1. Hans store drøm er å bli kokk!!
      Mor har nettopp sendt han en link om hvilken blogg han bør følge med argusøyne på fremover!

      Jeg smatter meg til fortsettelsen!!

    8. Du skriver så inderlig at man får lyst til å prøve alt.
      Dagens underholdning her jeg sitter i Toronto på ferie.
      Jeg har hatt mang en god latter og noen tårer innimellom.
      Tusen takk

    9. Jeg har spist keikobab, med tyttebærkrem.
      Det er himmelsk godt! Nå står …..bab med reinskav for tur.
      Takk for oppskriften!

    10. Du MÅ prøve noe ala “Aunes spesial” ifra Tromsø! Foccacialignende brød delt i to. Smurt fetaost i bunnen (den fetaosten som ikke ligger i olje). Stekt ananansskive oppå osten. stekt kjøtt, paprika og løk oppå. Karridressing. Noen har balsamico til salaten ved siden av. Det liker ikke jeg!

    11. 😋 Den skal prøves. Men få ut oppskriften på hvitløksdressing snart da? Vær så snill. 🤝 Elsker hvitløk i maten, selv om gubben ikke hæler lukta. 😜😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg