Kjøttfritt julebord?

Det har vært mye diskusjon den siste uken om julebord uten pinnekjøtt og ribbe. Jeg har ingen sterke meninger om temaet, men undres over om dette da virkelig kan kalles for julebord eller om vi ikke heller burde kalle det for en førjulsamling uten den maten vi tradisjonelt forbinder med norsk julefeiring fordi noen i ledelsen har sett lyset og ønsker å framstå som framifrå miljøforkjempere selv om det egentlig ikke hjelper noen verdens ting?

 

På prinsipielt grunnlag mener jeg vi burde spise den maten som blir servert når vi blir påspandert middag  av arbeidsgiver eller andre. Jeg tror de fleste av oss til og med kunne hatt godt av og spise en eller to ribbeporsjoner mindre før jul. Det er jo ikke akkurat slik at hver dag er en kamp for overlevelse og at hvert gram fett ekstra vi får i oss er en dag ekstra med liv, kanskje snarere tvert i mot.

 

Likevel er det liksom noe spesielt med det julebordet.  Diskusjonen rundt bordet når hotellet ikke får til ribbesvoren eller når kokken har vannet ut pinnekjøttet alt for lite og bordet derfor desperat bruker opp alle drikkebongene og kjøper fem til bare for å berge livet. Før de blir kastet ut i taxien. Bra fortetningside forresten.

 

Kanskje vi heller burde, hvis vi virkelig tenkte på klimaet, arrangere alkoholfrie julebord? Det snakkes om at kjøtt setter store klimaavtrykk, men det er i alle fall mat, noe vi trenger for å overleve, mens alkohol, hvor hyggelig det enn er å innta et glass eller fem, virkelig ikke vi trenger for å opprettholde artens overlevelse. Alkohol er et nytelsesmiddel som ikke produseres bare av vann, men av mat og beslaglegger enorme jordbruksareal til produksjon av sukker, potet, korn og jeg vet ikke hva. For ikke å snakke om all energien som går med under selve produksjonen av alkoholen. Alkoholen skal dessuten fraktes jorda rundt for å drikkes på akkurat ditt julebord. Ribba og pinnekjøttet er i alle fall norsk og produseres i all hovedsak av bønder i ditt nærområde.

 

Nei, tror nok vi alle overlever et julebord eller to uten ribbe, kanskje vi til og med overlever lenger, men det er i alle fall ikke bra for klimaet. Jeg heier på den første arbeidsgiveren som, i miljøets navn, tør å drukne sine egne ansatte i flytende ribbefett på julebordet. Det hadde virkelig monnet, for da vil ingen av de ansatte forurense noe som helst mer. Det hadde vært skikkelig symbolpolitikk!

 

Vi smattes!

 

 

25 kommentarer
    1. Når man ser de enorme mengdene med mat som kastes i butikkene, og før det i hele tatt når fram til butikkene. Mengder av sauekjøtt som bare ligger på lager, da blir kjøttfrie julebord litt å begynne i feil ende.

    2. Ja kjøttfritt meg både her og der 😳 Kua,grisen og sauen har jo allerede fjerta og rapa i Guds frie natur,så de har allerede forurensa 😬 Blir jo mere forurensing å la alt kjøttet ligge på fryser (å bruke strøm) enn å bruke det.
      Blir jo som ho sa i MDG: vi trenger ikke fiske mere,det er jo nok fisk i butikkene 🥴

      Syns dette klima hysteriet er heilt ute å kjøre. Lille Norge kan jo ikkje redde heile verden,eller hva?

      Blir vel snart forbudt å ha hunder å. De bæsjer jo og fjerter (å fy å fy,hvis det skjer inne) da oppdager man at DET er forurensing 🤪

    3. Så populistisk tullball at du kunne represntert mdg eller sp.
      Skjønner at dette er humoristisk ment… men…. rent tullball.
      Kanskje Hoftepluss kan arrangere tullebord i år?
      (JA, til ribbe og pinnekjøtt og enorme mengder alkohol på julebord! Ja tak, begge deler)

    4. Bra vinkling, og absolutt noe enhver sjef rundt om i Norge burde ta til seg. Jeg drikker sjeldent og enda mindre i jobbsammenheng. Jeg trenger ikke alkohol for å hygge meg, men noen ganger så er det jo ikke til å unngå at med den rette vinen eller ølen så blir måltidet komplett, flere og flere parrer nå bevist alkoholen med maten for å få et helhetlig måltid.
      Men jeg hadde nok blitt hjemme på et kjøttfritt julebord, da hadde jeg takket høflig nei. For jeg er ikke kjøttfri, og har ingen planer med det første å bli det heller.

    5. Min tidligere arbeidsgiver drev å la “julebordet” til steder der det ikke var ribbe og pinnekjøttbuffé.
      Trivelige samlinger, god mat og god drikke, men jeg nekter å kalle det julebord når jeg har spist sushi….

      1. Tenker at det må gå an å kombinere, gjerne tradisjonell julemat og selvfølgelig god mat for som ikke spiser kjøtt. Så får en heller satse på mer vegetar og kjøttfritt i kantiner ril hverdagen. Og gjerne gjør vegetarmat rimelig. Ja vi må ha fokus på miljø og spise mere plantebasert mat, men det ene måltidet som julebord er, bør vi kunne velge👍

    6. Vi som ikke spiser kjøtt er i mange år blitt avspist med kun grønnsaker på tradisjonelle julebord. Det finnes så utrolig mye godt man også kunne blitt servert! Vi har jo også lyst å gå ut med venner og kolleger for hygge og samvær. Det kunne jo OGSÅ vært servert vegansk og vegetariansk i tillegg til kjøtt? Hver sine lyster liksom. Det er like mye julebord og julemiddag selv uten kjøtt: Det er jul og det er bord med mat. God jul til alle!

    7. Så hjertens enig.
      Endelig noen med peiling som sier fra om galskapen🤣😁👍👑
      Ha en fantastisk helg
      Klem fra Bodø

    8. Så hjertens enig.
      Endelig noen med peiling som sier fra om galskapen🤣😁👍👑
      Ha en fantastisk helg
      Klem fra Bodø

    9. På min jobb fikk vi servert tacogryte fra Toro på julelunchen for noen år tilbake. Sjefen mente vel at vi fikk alt for mye julemat i jula uansett. Må inrømme at skuffelsen var STOR, men jeg smilte pent å takket for maten. Når noen spanderer mat føler jeg det er det man skal, det er faktisk ikke lov å sutre. Verken til den ene eller den andre. Så kanskje denne debatten burde sendes videre til alle sjefer der ute. Det er jo de som ofte bestemmer menyen..

    10. Kvær sin løst sei no eg. Ribbe og pinnekjøtt m m syns no eg e selvskrevne ting på et julebord. Men d e no mi meining😀 god julebordstid ønskes alle 👍

    11. Tidene har forandret seg, men jeg forholder meg til norske tradisjoner. Ribbe og pinnekjøtt er del av jule maten her i huset til jul, men det er ikke alkohol servert til middagen.

    12. Kjøttskam? Øl og akevitt – skam? Vinskam? Julebordskam? Ribbeskam? Pinnekjøttskam?
      Nei takk!
      Ja takk til norske tradisjoner. For de som vil.
      Jeg passer på mitt, og du passer på ditt!
      Jeg skammer meg ikke!

    13. Flotte betraktninger i ei tid fylt av tradisjoner! Måtehold e vel stikkordet her, som på så mange områda da. Det betyr ikke at det skal legges bånd på å ha det artig!

      Ka med å tørre å prøve alkoholfritt?!? Uten sammenligning, men va i et alkoholfritt bryllup for litt siden. Skal ærlig innrømme at æ va spent, og kanskje til og med skeptisk , for æ drikk gjerne vin

      Uten unntak, det artigste bryllupet æ har vært i! Utrulig kanskje , men sant. Tura like lenge, tel nattmorran, men formen va toppers neste dag !

      God helg!

    14. Fin belysing der, kan vi ikke få være kjøttspisere vi som spiser kjøtt i jula, så kan vi heller bytte ut noen kjøtt middav et før og etter jul, vist det er samvittigheten det går på. Vi kan få spise vår mat og så kan veganere/ vegetarianere få spise si n uten at naboen skal legge seg bort i det. Mange andre tiltak vi kan gjøre for å ta vare på miljøer i jula, kutte ut alkohol , ikke tenne talglys, ikke fyre i ovnen/peisen, la være å smøre skiene og ikke kjøre bil/fly, blir ikke lett å velge kjøtt/ eller tur. E vel ikke tiden mellom jul og nyttår som ødelegger kloden, men tiden mellom nyttår og jul. Ha en fin fredag til alle.

      1. “E vel ikke tiden mellom jul og nyttår som ødelegger kloden, men tiden mellom nyttår og jul.”
        Så enig med deg, Tove!

    15. Godt poeng. Tror også mange julebord hadde blitt rett så mye triveligere uten alkohol… men det er jo som å “bainnes i kirka”… julekirka, til og med. Måtehold på mange plan, mener jeg gagner mange… God førjulstid. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg