Kronikk i VG!

VG ringte meg for et par uker siden og lurte på om jeg kunne skrive en kronikk om mulighetene som yrkesfag kan gi. Jeg takket umiddelbart ja. Både fordi det er stor stas at VG vil ha mine tanker, men først og fremt fordi jeg brenner for dette faget som ble min redning. Ikke alle kan bli akademikere og hvorfor skal de når man heller kan bli håndverker? Det er jo MYE kulere!

 

Jeg får ikke lov å gjengi teksten før om tre dager, men dere kan lese den i VG HER

 

Vi smattes!

 

Del gjerne teksten hvis du kjenner noen 10. klassinger 🙂

10 kommentarer
    1. Denne syns jeg var veldig godt skrevet og tatt på kornet 🙂 Husker godt da reform 1994 kom. Da kunne jeg ikke for mitt bare liv fatte og begripe hvordan det skulle hjelpe mine skoletrøtte medelever å få inn mer teori i yrkesfagene og ødelegge det eneste fristedet de hadde, bare sånn i tilfelle de skulle få lyst til å bli akademikere senere ….

    2. Jeg gikk på yrkesfag. Sitter nå med en fremtid med ingen muligheter.. Fordi jeg kan ingenting. Det er ikke muligheter for alle uansett hva de velger. Det kommer også an på hvordan DU er som PERSON.

      Og ingenting jeG har lært heller så jeg valgte faktisk feil linje.

    3. Opplevde det samme.. et slit igjennom studiespesialisering på 3 år, dårlig motivasjon og derav dårlige karakterer.. ville ta mekk (eller mekanikk). Jeg møtte stor motstand, for det yrket var ikke noe for jenter. Etter noen år med jobb her og der, ble helsefag min redning. Jeg gikk videre, og nå er jeg sykepleier. Hadde jeg bare lyttet på meg selv fra starten, hadde jeg kanskje kunne skrudd på biler også😅

    4. Bra du fremsnakker yrkesfag 👍 tror mange unge trenger å få lov til å ta egne valg, og ikke bare hva som er forventet. Ikke alle er akademikere og like teoretisk flinke. Da er “håndtverk” helt supert! Vi trenger at flere utdanner seg til kokker, rørleggere, tømrere, malere etc. Uten disse stopper Norge opp 😊

    5. Fint skrevet, å så har en jo muligheter til å bygge videre med mer skole om en blir moden for det etterhvert. Her er vi alle yrkesutdannet, anleggsgartner, frisør, rørlegger og motorsykkel mekaniker, vi trives godt med valgene alle.

    6. Heldigvis så er det slik at ALLE kan ikke være teoretikere…vi har absolutt bruk for praktikere også, og TAKK for det Fin veiledning og gode råd.

    7. Hurra for yrkesfag! Tok det ikke selv, gikk på dramalinja, men det var også en million ganger bedre for meg enn allmennfag/stud.spes. ville vært i mitt tilfelle. Vet yrkesfag er redningen for mange. Yrkesfag må framsnakke! Viktig og flott tekst!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg