Langdrag

Jeg bor i en lang by. Nå har den blitt helt mørk. Månen gjør riktignok så godt den kan, men har verken krefter eller mot til å gi oss det lyset vi trenger. Klokken er fire eller fem. Aner egentlig ikke. Kjører hjem fra jobb. Snøen gjør det litt lysere ute, men det iser på bilen og dugger når jeg puster. Jeg kan jo ikke la være å puste, men jeg prøver. Åpner vinduet, men da fryser jeg bare. Selv om jeg er stor.

 

Av og til skulle jeg ønske jeg var liten. Og trygg, selv om det var mørkt. Akkurat spist kvelds. Og mamma hadde kokt kakao. Sånn skikkelig, ikke bare varm o’boy. Tre brødskiver. Hjembakte. To med brunost og en med bringebærsyltetøy. Ikke smør, det har jeg aldri likt.

 

Og søndager. Alltid naturprogram på tv. Voldsomme vulkaner, noen øgler. Haier. David Attenborough. Men av og til var det fra Norge. Elg. Alltid vært kjedelig med elg. Gi meg heller en antilope. Eller en gnu. Stolt og stor. Og Robin Hood. Han i skogen. Har alltid elsket skogen, selv om jeg er lite der. Alt for lite.

 

Jeg bor i en lang by, men jeg ser den ikke. Ser bare billysene. Bortsett fra i kryss, for ingen blinker. Vi vet likevel hvor de skal, for vi er ikke bedre selv. Vi legger oss i feil fil og håper det ikke er kontroll. Det går som regel bra. Men ikke alltid.

 

Hjemme er det øl. Eller en symaskin. Eller en blogg. Noen prøvekjører en scooter. Iskaldt. Andre sovner mens de ser på tv. De aller fleste puster. Fortsatt. De har ikke noe annet valg. Ingen kan faktisk holde pusten uendelig på kommando.

 

Men snart er det jul.

21 kommentarer
    1. For en flott blogg. Det er det første jeg vil si. Det å miste er det verstevi kan oppleve. Det vet jeg. Men at dere er ap åpen hjelper oss andre. ❤️

    2. Du finner så fine ord💓
      Håper du selv finner trøst i ordene, slik jeg gjør. Min sorg er en annen enn din, men likevel lindrer det sorgen når du skriver💕

    3. Måtte det lysne snart❣️Lag varm kakao og hold godt rundt hverandre, det gjør i hvertfall ikke livet mørkere❤️

    4. Dra hjem te kjæreste, lag kakao, tenn et lys å kryp under et pledd, å ha en fin torsdag kveld. Gleder meg til neste innlegg, go terapi for alle den, takk 😊

    5. “Har desember ingen farger, er den bare mørk og grå”?
      Slik begynte et dikt jeg leste en gang. Jeg har det nok i en eller annen perm. Budskapet er iallefall det at det er mange farger, også i desember, i nord. Fargerike skjerf og votter, alle lysene i husene, på himmelen, skispor (eller scooterspor).

      Det gjelder å se det som gir farge. Også i de dagene hvor alt er bare svart. De små glimtene, de er der.

      Finn de fargene og dagen vil kanskje bli litt lysere ❤️

    6. Flott langstrakt bygd/by. Bodde der i 3 år først på 90 tallet. Stortrivdes fra første stund. Kryp sammen og kos dokker masse i lag. Hjelper på humøret og bare være nært hverandre. ♥️♥️

    7. Enig der ja, Alta er en laaang by, tidligere ei laaang bygd 😄 mørketida kan være vanskelig å takle, for vi trenger jo sola og lyset. Men samtidig er mørketida vakker, og mye hyggelig skjer i denne “årstida”. Kos dere hjemme med kakao, brødskiver og brunost, jeg koser meg også med dyreprogrammer på TV. Ha ei vakker førjulstid ❤

    8. Du får koke kakao til deg selv, Kjærest og Datter, tulle dere inn i pledd , og flokke dere sammen i en haug oppi sofaen mens dere ser en film sammen i helga❤ Noen ganger er det nok å bare være flokk sammen og stenge hele verden helt ute en liten stund.❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg