Lektor Kokkejævel

Jeg har stort sett holdt meg borte i skoletiden og kjørt ned på kontoret hver eneste dag, men i dag er altså dagen ubønnhørlig kommet. Dagen da lektor Kokkejævel, skrekk og gru, skal stå for hjemmeundervisningen. Jeg vet ikke hvem som gruer seg mest, Datter eller meg selv, men jeg holder en knapp på Datter. Jeg er en svært utålmodig lærer.

 

Komsa skole i Alta, hvor Datter normalt går, har et flott opplegg for hjemmeundervisning. Elevene må “møte opp” tre ganger om dagen digitalt og lærerne er ganske strenge på det. Oppgaver blir gitt og disse skal besvarer innen en gitt tidsfrist. Tilbakemeldinger kommer på et fastsatt tidspunkt og hele opplegget er egentlig godt gjennomtenkt til å egentlig være tatt på sparket etter skolestengingen. Jeg er svært fornøyd med innsatsen til min Datters lærere.

 

Kjærest har vært hjemmelærer hele denne uken og det har fungert kjempebra. Det jobbes både godt og strukturert av begge parter, der dagen er planlagt i detalj og kyndig hjelp blir gitt hvis Datter “sitter fast”. Spørs i dag da hvor godt lektor Kokkejævel har satt seg inn i pensum. Jeg kan være både pedagogisk og løsningorientert hvis jeg selv skjønner hva jeg skal hjelpe med, men for å være helt ærlig er faktisk pensum på barneskolen overraskende vanskelig. Matematikken er helt håpløs og selv om jeg er ganske god til å skrive er jeg helt ubrukelig i grammatikk f. eks. Entall og flertall og presens og preteritum. Enda verre blir det når det er engelsk grammatikk. Har rett og slett ikke peiling. Takk Gud vår herre Jesus Kristus for at Google ikke er coronastengt!

 

I dag skal jeg la Kjærest sove. Hun har vært så trøtt de siste ukene. Slitt med å komme seg opp. I går hadde jeg til og med dårlig samvittighet da hun sto opp. Jeg satt i sofaen, klokka var litt over sju, og hun kom krekende opp for å starte hjemmeskolen. “I morgen ligger du så lenge du vil!” sa jeg. Hun protesterte ikke og tror hun gledet seg hele går bare til å legge seg og bli liggende. Det unner jeg henne.

 

Etter skolen skal vi på pokemon-jakt. Det har blitt turgreia her i huset. Hver dag er det en times vandring etter disse virtuelle monstrene. Ganske teit, men en artig måte å komme seg i bevegelse på. Og til middag blir det som vanlig bålmat. Skal se opp jeg ikke lager et eller annet spennende grilltips som jeg kan “selge” på vipps, hehe 😉

 

Nei, en kaffe til nå så skal Datter vekkes og fores før skoleklokka ringer. Jeg har spisset blyanten, pusset spanskerøret og er klar til dyst!

 

En siste ting; det er jo kanskje ikke optimalt læringsmessig i lengden denne hjemmundervisningen, i alle fall ikke når jeg er lektor, men å tilbringe så mye tid med Datter som man har hatt mulighet til de siste ukene er gull verdt. Normalt er det skole, jobb og aktiviteter hele uken og man får egentlig bare et par timers kvalitetstid, ofte bare tid, om dagen, men nå er vi sammen fra morgen til kveld. Blir kjent på en helt annen måte. Finner på ting. Jeg er en av dem som setter virkelig pris på denne tiden og kommer til å savne denne unntakstilstanden når den er over. Alt er ikke bare negativt.

 

Lag en vakker dag, vask hendene, hold avstand til folk nys i albuen 🙂

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Google er ikke alltid til å stole på når det gjelder oversettelse. Lykke til med “lærerjobben”. Hilsen en lærer.

    2. Du fikser dette! Selv er jeg så uheldig at jeg ikke har noen jobb å gå til lenger 🙄
      På grunn av en alvorlig skade. Men jeg står på likevel. Tidlig opp. Leser. Drikker te. Hører på radio. Går tur. Planlegger middag. Og akkurat nå overrasker jeg både meg selv og min kjære – som er hjemmekontorist – med nybakte rundstykker til lunsj 😜❤️ Trenger noen husmorpoeng nå! 😇😂
      Du fikser dette læreropplegget! Stå på! Ha en strålende dag der nord! 😀
      Hilsen ufør lærer 🌹🌹🌹

    3. Lykke til 🙂 dette kare du med glans
      ha en super fin dag og ta vare på dine
      og takk for at du gidder å skive blogg
      jeg må innom og lese hverdag 😉

    4. Men vi har det igrunn det godt og kjenner at jeg må beklage og unnskylde meg for utbruddet mitt! Tenker det iforhold det jeg hører dem i Italia går igjennom.. Ei dame skal i dag føde sitt første barn. Hun er hjemme alene i karantene, uten en mulighet å komme seg til legestasjonen eller å få noen hjem til seg. Langt ifra helsepersonell. For dem er opptatt med alle de korona smittede og unngår de som ennå er friske. Hun skal føde uten sin mann tilstede fordi han sitten fast et annet sted. Så vi skal være veldig takknemlig for at epidemien ikke herjer med oss her. Og derfor gjør jeg mitt beste for å hjelpe barna med skolearbeid og aktivisere små og store.

    5. Så flott med kvalitetstid sammen med barna. Nyt det du og datter. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det. Nyt dagen. Klæm på vei til dokker alle. 👌😁😘

    6. Flott at noen har det perfekt i hjemma sine! Tror du hadde spilte med andre toner om du hadde hatt flere enn en og to barn å aktivisere etter andres “pekestokk”🤔
      Hilsen ei som har sprunget siden kl. 5.
      Badet og stelt de yngste ungene, fyrt opp i vedovnen og sprunget ut med søppel- poser før søppelbilen kommer. Og skal nå sette endelig på kaffe snart kl 08. Og deretter vekke de eldste for å få mat i dem og sette dem i gang før jeg selv kan begynne med hjemmekontor arbeidet. Ops! Hvor ble det av de små, ja dem har imens funne på mye rart som jo må ryddes opp etter 🤒 ut døra kan vi bare klemme for ho mamma som ikke er ungdom lenger er utslitt når kl. Slår 14! Unnskyld meg, det går ikke helt på skinner for mange andre.

      1. Husk på at det er mange som mangler et eller flere av barna sine og som hadde gitt opp alt for å kunne stå opp kl 05.00 for å springe hesblesende etter de små kreative småbarna.

        Tips: neste gang du er fortvilt over stresset som følger med barna du valgte å få, for det er lov å være fortvilt, så stopp opp å tenk hvor heldig du er som får lov å fortvile deg over det andre så inderlig skulle ønsket at de fikk fortvilt seg over.

        1. Han har vel ikke klaget over stress så vidt jeg forstår , og så vidt jeg vet kan kan han alt om å savne to barn. Seriøst ??

    7. Hmmm kjenner meg igjen i denne lærer stillen🤣🤣🤣
      Men alt går seg til , å ja Google e gull verdt 😉

    8. Det er nok mange usikre og frustrerte lærere i hjemmene rundt omkring i disse tider😉😊. Men De fleste greier seg bra, og en dag er det tilbake til «etpar timer på ettermiddagen». Så godt at kjærest får sove lenge 👍🏻! Ta dere en fin dag😊.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg