Lihkku beivvin!

Jeg er veldig glad for at det samiske folk, meg selv inkludert, kan feire dagen med ære, stolthet og barnslig glede. Det har slett ikke alltid vært slik, men jeg merker at det har skjedd en endring. Diskusjonene hvor vidt dagen skal kalles “Samefolket dag” eller “Samenes nasjonaldag” er ikke like intense lenger. Tror de aller fleste er fortrolig med “Samenes nasjonaldag” nå. Det er liksom litt mer høytidelig enn den litt mer barnslige “Samefolket dag”. Tåpelig diskusjon forresten, men absolutt alt skal det nå krangles om.  Egentlig syns jeg vi burde bruke den samiske benevnelsen på dagen, Sámi álbmotbeaivi, men innser i det jeg skriver det at det hadde nok blitt bråk av det også. Dette er tross alt den nordsamiske skrivemåten. Sørsamisk og lulesamisk skriver det annerledes. Kan skje det er best å skrive det på norsk likevel. Vi er tross alt alle nordmenn, uansett språk.

 

Ellers har jeg sovet godt i natt. Greit å ha en hel seng for meg selv når jeg tenker etter. Kan ligge som en velfødt sjøstjerne midt i sengen og snorke så høyt jeg bare vil. Våkna faktisk av min egen snorking rundt halv tre, men da dultet jeg meg bare hardt i siden, slik Kjærest pleier å gjøre bare litt mindre agressivt og ikke rett i nyrene, og sovnet fort igjen. Sov faktisk helt til seks og har sittet her og sett at Tromsø sakte har våknet til liv.

 

Nå skal jeg dusje legemet før jeg stikker ned i frokostsalen og få i meg litt bacon og egg før oppmøte i 11-tiden med NRK. Blir spennende. Vet ikke ennå helt hva opplegget er, men forstår at det er rimelig svært. Hvis du er i Tromsø må du stikke innom Storgata Camping i kveld og feire dagen sammen med oss!

 

En høytidelig dag ønskes dere alle 🙂

 

Lihkku beivvin!

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg