Morsdagskake med jordbær og chilifudge

Reklame | Kokkejævel.no

Det er viktig med kake på morsdagen og jeg går alltid for marsipankake. Både fordi det er min absolutte favorittkake, men først og framt fordi det er så enkelt å gjøre dem pene. Normalt sett har jeg alltid bringebær i marsipankakene mine, (bringebær og marsipan er den ultimate smakskombinasjon) men siden det strengt tatt ikke var min dag i dag, så valgte jeg å gå for Konemors favoritt, nemlig jordbær. Det er jo godt det også. I tillegg til jordbær drysset jeg også et par ss chilifudge mellom lagene. Ikke nok til at det ble sterkt, men nok til at det ble masse prikker over den berømte ien.

 

Dette brukte jeg:

1 stk 22 cm sukkerbrød

400 gram lysesrosa marsipan

jordbærsyltetøy

(Tinte frosne jordbær som blandes med ønsket mengde sukker. (Bruker ikke frysepulver når jeg skal bruke syltetøyet i kremkaker, for jeg vil at den skal safte seg ned i sukkerbunnen.))

4 ss chilifudge

6 dl kremfløte

2 ts vaniljesukker

litt pen kakepynt

 

Jeg dynker omtrent aldri kremkaker. Når de lages dagen før så slipper kremen ganske mye væske, og denne væsken er mer enn nok til å gi et saftig resultat. Skal kaka spises samme dag anbefaler jeg å dynke den i vanlig melk med litt vaniljesukker i.

 

Jeg bruker heller ikke sukker i kremen når jeg bruker syltetøy som fyll. Da kan det fort bli for søtt 1 ts vaniljesukker pr pk kremfløte er imidlertid veldig godt.

 

Jeg bruker hvetemel når jeg kjevler ut marsipanen. Da unngår jeg at marsipanen blir klisset og vanskelig å jobbe med. Dessuten “svetter” heller ikke marsipanen hvis den rulles ut med hvetemel. “Svett” marsipan er ikke farlig, men det ser ikke delikat ut.

 

 

Gratulerer med dagen kjære mamma, Konemor og alle dere andre hele og halve mødre og bestebødre der ute i det ganske land. Håper dere har dullet litt ekstra med partneren deres i dag. Det er viktig vet dere 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg