Når Kjærest lager middag

Man trenger ikke være faglært kokk med femten år på et stjernekjøkken for imponere meg kulinarisk. Det holder lenge at du faktisk, tja, lager mat til meg. Nesten uansett hva, kanskje bortsett fra hermetikk. Kjærest er ikke faglært kokk, men hun elsker å servere middag til meg når jeg kommer hjem fra jobb. Det er så sykt deilig! Komme hjem. Hun har pulverkaffen klar. Ber meg sette meg ned, “skrive en blogg eller noe” og vente.

 

Lydene fra kjøkkenet. Luktene. Ferske grønnsaker som kuttes. Biff som steikes i varm panne.  Lyden av posen med peppersaus fra Toro som forsiktig åpnes i håp om at jeg ikke skal høre det. Jeg hører det selvsagt, men sier ingenting. Hvorfor skulle jeg? Hun lager middag til meg, oss, og jeg skulle rynke på nesen over en posesaus? Nei, vet du hva!

 

Alt smakte deilig, sausen også. Tusen takk for maten! Du er gull og veldig glad for at jeg traff deg. Tror du er bra for meg. Jeg trengte deg. Tror du trengte meg også. Om ikke annet for å lære å lage saus fra bunnen. Neida, nå ødela jeg, i kjent stil, hele romantikken. Det var ikke meningen.

Jeg elsker deg.

31 kommentarer
    1. For er skjønt menneske du er! Tenker nok dere begge fortjener hverandre. Det er helt nydelig å lese bloggen din; morsom og ærlig-tusen takk. God helg til dere🥰

    2. Kjærlighet på bordet, det er når kjæresten serverer middag 🥰 Kjenner godt til tilfredsheten når lukten av middag treffer neseborene når man kommer hjem etter endt arbeidsdag. Å sette seg til ferdig dekket bord der den varme maten dufter, det er lykke! Opplevelsen av både glede og takknemlighet for at man kan gå rett forbi komfyren, den er stor. Bare la den slitne kroppen finne stolen, og med ivrige hender forsyne seg av bordets gleder. Om både Toro og Knorr har gitt bidrag, det forringer ikke godfølelsen. For på bordet troner kjærligheten, middag som kjæresten gjennom førtisyv år har brukt tid på å lage. Til meg. Min erfaring gir gjenkjennelse til det du sier, Kokkejævel. PS! Du behersker skrivekunsten med enorm styrke, din treffsikkerhet er presis, og det er svært gledelig å kunne ta inn dine velformulerte beretninger. Takk! Ha en fortreffelig helg! 😋

    3. Du er heldig som har noen som vil lage mat til deg.
      Det var vel bare sausen som var fra pose?
      Av det du skriver så har hun lagd maten fra bunnen.
      Kos dere og nyt både mat og hverandre. 😋

    4. Ælske å lage mat. Posesaus og andre poseting ser æ på som en fin start/base på nokka som blir kjempe godt. For æ stæsje opp all posemat, om ikke anna med bare å ha Hot Ajvar i. Så ingenting ondt å si om pose mat. Bodde i kollektiv sammen med to kokke i min ungdom. Kæm trur du laga mat, ikke dem. Dæm va lykkelig når æ serverte middag som æ hadde laga. Så kjæresten, bare stå på men tips fra en jukser: bruk litt buljonpulver/terning sammen med vann i saus og fløte e jo en sælfølge. Alt blir bedre med fløte og pling mye bedre saus.

    5. Ingen sak å lage saus fra bunnen, det er vel bare å klippe opp toroposen nederst i stedet for øverst det??😉

      1. Ja, men noen må gjøre det… Og i kjærlighetens navn, alle har det travelt..det betyr jo at man ønsker noe godt for andre. Du gir av tiden du har og gjør det beste ut av det. Bedre med ferdig saus og kjærlighet enn ingen mat? 🤣

    6. Jeg er gift med en Toro-kokk, elsker det når middagen står klar! 😄❣️Sjøl har jeg koke-utdanning og storkoser meg på kjøkkenet, men å sette seg til dekka bord etter en lang arbeidsdag… Mmmmmm… Digg! 😊 Vi er heldige!!

    7. Er helt enig i at å bli lagd mat til er noe av det beste man kan få som kokk 🙂 Sjelden jeg får bedre mat enn når noen disker opp noe samme hva det er 🙂

      Du er heldig !

    8. Smiler her😊, veldig fornøyd med valget hennes. Tror dere er fine for hverandre. Flaks at vi lyktes så godt med oppdragelsen 😃😃

    9. Heldig med kjærest, synes jeg. Hun er flink med mye – og har fargesans! Gode dager til dere begge to – og ikke bry dere om stygge og dumme kommentarer. Slett dem – og gå videre!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg