Søndagslunsj

Av og til er det hyggelig, og viktig, å unne seg litt ekstra. Noe utenom det vanlige. I dag tok jeg med meg Kjærest og et vennepar for å spise lunsj på en lokal naturrestaurant, Trasti & Trine. Det hadde vært billigere å spise på Esso, men det var absolutt verdt turen. På bildet ser dere den første, av mange, tallerkener fra kaldbuffeten.

 

Her ser dere Kjærest elske med kaldmatbuffeten. Ikke verdens største, men det er ikke alltid størrelsen det kommer an på, som jeg pleier å trøste meg med. Absolutt alt av mat var lokal eller egenprodusert. Mye godt!

 

Blant mye annet var jo dette litt spesielt. Pate av bjørn med tørket blåbær. Godt? Vel, artig med bjørn da…

 

Roastbiff av rein. Den måtte de etterfylle flere ganger siden jeg var der

 

Kongekrabbe med hjemmelaget majones er aldri feil!

 

Jeg liker røkt sild. En av mine favoritter!

 

Pate med gjedde og laks. Godt med disse gamle klassikerne

 

Gode oster fra nord med chutney av et eller annet slag og noe marinerte rosiner. Ble et par av disse tallerkenene kan du si…

 

Var ikke så mye varm mat, men hvor mye trenger man egentlig? Breiflabb, kylling, røstipotet og stekt skogsopp. Selvplukket naturligvis.

 

Multekrem og en slags sjokolademousse. På dette tidspunktet var jeg alt annet enn sulten og var veldig glad for at skålene var såpass små som dem var. Er grenser for hvor mye selv jeg klarer å trøkke i meg på et par formiddagstimer.

 

Vedovn med varmmaten inne i restauranten. Ga en lun atmosfære. Koselig.

 

Da vi skulle til å dra sto det den kjekke typen i døråpningen til kjøkkengammen. Til å spise opp han også, men var så mett at det får vente til neste gang.

 

Nå er det litt kaffe på sofaen hjemme før jeg stikker på jobb og klargjør til neste uke. Minifestivalen “Spis for en hundrings” starter og vi skal selvfølgelig servere “Sexy Simle” -brennheit reinsdyrsuppe til de sulte horder. Blir artig.

 

For ordens skyld; jeg har betalt full pris for hele måltidet, både til meg og Kjærest, og det gjorde jeg med glede. Viktig å ta i bruk de tilbudene man har i nærområdet sitt. Kanskje du også har noe lignende der du bor som du kan unne deg av og til?

Vi smattes!

16 kommentarer
    1. Nesten ufint å skrive og legge ut bilder av så mye god mat, som befinner seg 11ish timer og en fergetur unna☹️
      Meeeen ble nå inspirert til å lage meg sen middag😊.
      Blir egg og bacon😁

    2. Åh, der var det mye godt😋 Bjørnekjøtt har jeg faktisk spist, Viltaften på Fauske Hotell. Ikke så verst mener jeg å huske, saltbakt. Ha en fortsatt fin dag🌞 og lykke til med kommende uke 👍

    3. Trasti& Trine er en nydelig plass. bare vært der på gårdskafe, men må jo få somlet meg på en helaften der en gang og.
      Har gått i lokalmat her og i helgen;) Fårikål av polarlam på fredag, kongekrabbe igår og finnbiff idag ..med enebær fra skogen bak hytta og krydderurter fra hagen:) Mmmm..:)

    4. Helt enig, viktig å støtte lokalt, og kortreist mat er fantastisk. Nå sier du ingenting om hva du betalte, men det er klart at pris betyr mye. Hvis du ikke er en storspiser, eller har generelt god råd, så må du føle at det er verdt det, både opplevelsen i seg selv og økonomisk.

      Når det er sagt så lagde vi dine burgere i går kveld som vi koste oss med til Stjernekamp (Heia Bilal!), og de smakte fortreffelig. Oppskriften er herved lagret til senere bruk.

      Ha en fortsatt flott søndag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg