Wegoviske spørsmål og svar om bivirkninger, pris og kostholdsendring

Flere hundre tusen mennesker får hver uke med seg disse torsdagsoppdateringene mine hvor jeg går på vekta og forteller om ukens erfaringer og utfordringer med vektnedgang på Wegovy. Det er veldig hyggelig at jeg klarer å engasjere så mange, kanskje også inspirere noen, men det fører også til at innboksen min daglig fylles opp med akkurat de samme spørsmålene som jeg ukentlig skriver om her på bloggen.

 

Det er ikke irriterende direkte, fortsett bare å sende spørsmål altså, men siden jeg ikke har tid nok i døgnet til å svare på de samme spørsmålene “tusen ganger” daglig, så tenkte jeg å besvare dem en gang for alle, her og nå. Da kan jeg bare linke til denne bloggposten når de samme tre spørsmålene som 99% av alle som spør lurer på:

 

Har du opplevd noen bivirkninger?

Da jeg i oktober i fjor fortalte her på bloggen at jeg hadde blitt kulinarisk sprøytenarkoman og begynt på Wegovy så fikk jeg “hundre tusen” advarsler fra folk om den ene alvorlige bivirkningen etter den andre.  Jeg skjønner jo at alt med virkning også kan ha en bivirkning, men det var liksom ikke ikke måte på hva denne slankesprøyta kunne forårsake av elendighet.  Depresjon, fatigue, selvskading, angst, selvmord, tarmkollaps osv., osv. Helt vanlige “bivirkninger” på sykelig overvekt egentlig. Jeg betviler ingen av disse lidelsene, men har ingen tro på at det er selve sprøyta som forårsaker disse lidelsene. Advarslene om disse voldsomt alvorlige bivirkningene kom da heller ikke fra folk som selv hadde brukt sprøyta.

 

Brukerne selv skrev stort sett bare om 2 bivirkninger. Kvalme og hard mage. Jeg vet ikke hvor mange som har skrevet “Drikk mye vann!!!” til meg, men det er noen hundre. Dette er for øvrig et veldig godt råd, for det er ikke tvil om at også min mage ble i overkant hard, spesielt de to første månedene. Jeg vet ikke om det er selve virkestoffet eller om det er vannmangel som gjør magen hard, sikkert en kombinasjon. Jeg mistet i alle fall lysten på vann de første månedene og måtte faktisk både minne og tvinge meg selv til å drikke nok. Jeg glemte det rett og slett. Da blir magen hard. Denne “bivirkningen” har gått over nå.

 

Kvalme har jeg ikke merket noe til i det hele tatt, men i uke 2 eller 3 merket jeg at de avsindige nervesmertene jeg har vært levende død med med de 4 siste årene plutselig bare ble borte. Vi snakker kroniske og avsindig kraftige smerter som ikke har vært borte en dag på 4 år. Det tok noen uker før jeg kunne tro det, men jo da, smertene er fortsatt borte, og nå er vi vel i uke 17. Jeg er ikke religiøs, men dette er et Herrens mirakel!

 

Ellers har jeg ikke hatt noen bivirkninger. I begynnelsen, før kroppen vente seg til den konstante vektnedgangen, så kunne jeg selvsagt både bli slapp og lei ut på ettermiddagen, (noe jeg selvsagt også kunne bli før jeg begynte på Wegovy), men nå har jeg faktisk et jevnt energinivå/blodsukkernivå gjennom hele dagen. Det er ganske deilig.

 

 

Hva koster det per måned?

Det koster en del, spesielt den høyeste dosen, men laaaangt mindre enn jeg tidligere brukte på trøkke i meg både det ene og det andre. Jeg har smart mange tusen kroner disse månedene på Wegovy!

 

Hvis du følger samme opptrappingsplan som meg, med doseøkning hver 4. uke, så koster 8 første ukene koster 437 kr pr uke. Deretter venter 4 uker som koster 619 kr pr uke. De 4 siste ukene, og resten av året, koster bokstavelig talt flesk, 760 kr pr uke. Det er mye penger, men fortsatt langt mindre enn jeg brukte pr uke på å legge på meg. Det er ikke alle som vil innrømme det, men det koster enormt med penger å være tjukk!

 

Har du gjennomført noen kostholdsendringer, eller raser du bare ned i vekt av seg selv?

Ja, selvfølgelig har jeg gjennomført kostholdsendringer. Wegovy er ikke noe mirakelkur som gjør at kiloene bare blir borte i løse lufta. Den gamle regelen om “kalori inn, kalori ut” gjelder fortsatt. Eter og drikker du mer enn kroppen forbruker så blir du tjukk. Eter og drikker du akkurat det kroppen forbruker, holder du vekta stabil. Eter og drikker du mindre enn enn kroppen forbruker, så går du ned i vekt. Så enkelt og så vanskelig.

 

Det legemidler som Wegovy gjør er enkelt sagt å normalisere metthetsfølelsen etter et måltid og fjerne dette konstante suget etter noe mer som veldig mange overvektige sliter med. Mange mister også lysten på alkohol.

 

For min egen del har denne økte metthetsfølelsen hatt minimal effekt. Jeg har aldri hatt noe problem med å kjenne at jeg har vært mett. Mitt problem har vært at jeg har spist likevel. Ofte så mye at jeg har hatt problemer med å sovne pga magesmerter.

 

Det som derimot har hjulpet meg veldig, er at dette fordømrade “suget” er borte. Min overspising har stort sett skjedd på kveldene. Uansett hvor mett jeg enn har har vært, så har jeg likevel lett som en gal gjennom kjøkkenskapene, kjøleskapet og, når desperasjonen har vært stor nok, fryseboksen. Ikke hver kveld, men veldig, veldig ofte.

 

Nå spiser jeg en stor middag mellom 19 og 20 og et par epler etterpå. Ingenting annet. Koster meg bokstavelig talt ikke en kalori. Det er ubeskrivelig deilig å kunne ha en normal kveld uten å føle seg som en heroinist som aldri får nok.

 

Ellers spiste jeg de første 12-13 ukene frokost kl. 08:00 og lunsj kl. 12:00, men begynte med periodisk fasting for et par-tre uker siden. Da kutta jeg ut frokosten og spiste ikke før 12:00. Det gikk et par uker, men det ble for lenge å vente for meg. Spiser nå frokost/lunsj kl. 10:00. Neste måltid er middag mellom 19 og 20. Ingen mellommåltider. (Unntatt disse liteølene mine da, men mer om det en annen gang.)

 

Majonesen er bytta ut med masse agurk, 3 skiver pr knekkebrød.. Tok et par uker å venne meg til akkurat det, men nå kan jeg ikke tenke meg til å gå tilbake til majones. Italiensk salat fra Delikat/Mills var også lenge en “guilty pleasure”, gikk gjerne et par-tre store bokser i uka, men nå unner jeg meg bare en liten boks i helgene. Det holder lenge nå som jeg bare spiser ett måltid på dagtid. De siste ukene har jeg toppet knekkebrødene med passe paprika i tillegg.

 

Har også halvert mengden løvtynn hamburgerrygg jeg har på mine daglige havreknekkebrød, men det begynte jeg med før jeg begynte slankingen. Det ble for dyrt rett og slett. Gikk gjerne en pakke om dagen. Hadde både to og tre påleggskiver pr knekkebrød, og sikkert et par rett i gapet også. Nå er det bare en skive pr knekkbrød, unntatt på det fjerde. Der har jeg fortsatt 2 skiver.

 

Ellers har jeg ikke gjort noen kostholdsendringer. Har alltid hatt gode og næringsrike middager, både med kjøtt og fisk, så det har liksom ikke vært selve middagen som har vært mitt problem, men mengdene. Nå veier jeg opp. 800g hvis det er litt energitett, opp til 1 kg hvis det er noe magrere kost. Fortsatt mye mat, selv for en som meg. Jeg kan godt kjenne sulten gnage på dagtid, men på kveldene  jeg bli skikkelig mett. Kunne sikkert gått mye raskere ned hvis jeg hadde halvert middagsporsjonene mine, men det er også en stor risiko for at jeg ikke hadde holdt så lenge som jeg har gjort.

 

Når mitt største problem har vært kvelds(over)spising, så er jeg overbevist om at det er riktig av meg å spise godt og mye til middag om kvelden. Jeg elsker det jo! Kveldsmat gir meg masse glede og en av årsakene til at jeg er glad i livet. Denne gleden vil jeg ikke fjerne. Jeg må bare lære meg å kontrollere.

 

Andre spørsmål

Jeg får selvsagt også andre spørsmål, men det er liksom de tre over som er de aller mest vanlige. I ledige øyeblikk skal jeg også redigere inn andre spørsmål og svar her, men det får bli en annen dag. (Må jo jobbe litt også, he he)

 

 

Ønsker i alle fall dere alle, enten dere er på tur nedover eller oppover (igjen), all verdens lykke til! Mest sannsynlig kommer dette til å være en evig kamp, men vi gir oss aldri. Aldri!

 

Hvis du ønsker mer om min vektnedgang og mine erfaringer og tanker ang. bruk av Wegovy, så har jeg samlet de aktuelle bloggpostene under kategorien

VEKTNEDGANG PÅ WEGOVY

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg