Tåler jeg tre stengte uker til?

Regjeringen videreførte i går nedstengingen av Norge og holder halve landet stengt til over påske. Jeg stiller meg 100% bak politikken, men mener de burde gått enda lenger og stengt ned alt som finnes av offentlige smittekilder like lenge. Heldigvis er jeg verken politiker eller helsemyndighet, bare en blogger på antidepressiva som evner å smile mens ser skuta sakte synke ned mot bunnen.

 

Åpner det igjen over påske har jeg mistet ca 1,7 millioner i omsetning samtidig som jeg har betalt ut om lag 1 million i leverandørgjeld og lønn til ansatte for halve mars. Fordelen er at jeg da ikke har mer leverandørgjeld å betale og at både lån og husleie er frosset noen måneder slik at jeg på en måte kan starte på blanke ark hvis Norge har oppnådd en slags normalsituasjon innen den tid. Det er vel lite som tyder på det akkurat nå, men vi kan ikke miste troen!

 

Jeg har to serveringsteder, Hoftepluss og FyFader. FyFader, verdens største salat-og snackbar, ble som frisørene og andre tvangstengt siden konseptet er buffet. Jeg vil anta at denne stengingen vil videreføres også over påske, mens Hoftepluss, som er en slags ferskvaredisk, nok kan åpnes hvis det finnes kundegrunnlag. Problemet mitt er at FyFader står for over 60% av omsetningen og med videre stenging sier det seg selv at det kan bli vanskelig å betjene både lån og husleie, men det er jeg sikker på at vi finner en løsning på. Kreativitet har jeg aldri manglet, men klart man må være realistisk i en slik situasjon også. Det kommer i alle fall til å bli annerledes. Lenge.

 

Inn til videre er jeg ved godt mot. Har ikke noe annet valg. Å legge seg ned å sutre er i alle fall ikke min stil. Jeg liker bedre å sutre stående, ha ha. Neida, er vi alle flinke nå og virkelig følger myndighetens råd så kommer dette til å gå bare godt. Ja, det vil bli konkurser, men på langt nær så mange som det vil bli hvis vi strekker dette ut i langdrag.

 

Og til Erna vil jeg si at det nytter ikke å gi oss flere lån og utsettelse på moms og tro at problemet er løst. Vi trenger penger til å betale regningene våre! Hvis vi skal åpne opp igjen, etter at vi over natten mistet all inntekten vår i over en måned, i en annerledes verden så kan vi ikke åpne opp med en økt gjeldsbyrde. Hjelp oss med penger vi ikke trenger å betale tilbake, så kommer dette til å gå fint med de fleste og alle kan komme tilbake på jobb og betale skatt som før. Ja, det er dyrt, men det kommer til å bli veldig mye dyrere med en million nordmenn på arbeidsledighetstrygd!

 

 

Lag en vakker dag, vask hendene, hold avstand og nys i albuen!

 

Les også FARVEL TIL SMÅBEDRIFTENE av Sigrun Aasland

8 kommentarer
    1. Helt enig. Hva med en borgerlønn til alle innbyggerne? Et eller flere uttak fra oljefondet i forbindelse med krisen?

    2. Helt enig med deg, om det skal være et næringsliv å komme tilbake til etter dette MÅ det komme penger ikke lån til bedriftene.
      Det er jo opptil den enkelte bank å vurdere om det skal gis lån og da sier det seg selv at dette er forbeholdt de med størst gjeldsbyrde som bankene vil berge.

    3. Stå på! Det er tøffe tider, så alle fingrer og tær krysses for at flest mulig kommer helskinnet gjennom dette. Men, samfunnet vårt vil nok være preget lenge etter dette…

    4. Kundene dine kommer tilbake så snart du åpner igjen, viktig at den virusen blir stoppa først. Norge har nok råd til og gi bistand til de som trenger det i mellomtia.

    5. Glede mæ til boka di kommer æ!😊Å den ska æ kjøpe!👌E i sånne hær tia vi må huske på Jahn Teigen😉❤Være 1 Oooooptimist!!😊👍
      Ska prøve å lage bursdagsfeiring til MIN datter idag❤Va 1 dag for sent ute til Amfi, mn d kommer flere daga😉Ha 1 toppers dag!😊

    6. Ja, vi må prøve å være optimister, men det er ikke lett, får håpe vi alle har en jobb å gå tilbake til etter påske. Tar alle sitt ansvar bevisst så får vi stoppet/roet viruset 🤞💪.

    7. Regjeringen burde komme med lønnsbidrag og refusjon av tidligere betalt MVA. Må komme med hjelp som går inn på direkte kostnader

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg