Verdens beste hvitløksdressing! Vol. 2

Alfa Omega. Et nå nedlagt, men en gang sagnomsust spisested i Alta. Der var jeg kjøkkensjef i hele ni år. Fra jeg var 24 år tror jeg. Utviklet absolutt alle oppskriftene selv. Med hodet. Med tungen. Og med hjertet. Så aldri i en eneste kokebok. Ikke et matprogram på TV. Søkte ikke inspirasjon noe sted. Jeg hadde så mye i meg. Jeg boblet nesten over. Skrev fire menyer i året uten problem. Det var så lett. Det var en syk tid!

 

Nå, på mine eldre dager, ser jeg verdien av å åpne øynene og se utover. Ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for det, men fordi det er forbannet artig. Det finnes så mye godt i verden! Så mye jeg ikke har smakt. Så mye jeg ikke kan. Så mye jeg ikke vet. Nå har jeg kulinarisk kunnskap, erfaring og ballast til å ta alt dette gode inn over meg på en helt annen måte enn før. Gjør ingenting hvis noen er flinkere enn meg til ett eller annet. Det hatet jeg før. Jeg skulle være best, og det var jeg jo, i alle fall i mitt eget hode.

 

Alfa Omegas legendariske hvitløksdressing. Som alt annet jeg har skapt er det enkelt, klare smaker og alle som vil får det til. Denne oppskriften utviklet jeg til en av mine signatursalater “Lykken for meg”, (kommer på en senere blogg), og til signaturretten av dem alle “Ole Mattis Hætta”(jada, kommer den også ;)) og definerte meg vel etter hvert som kjøkkensjef. Tror jeg på et tidspunkt ble kaldt for “Hvitløkskongen” her i Alta. Var vel ikke alltid like positivt ment, men vi solgte, fy F som vi solgte!

 

Hvitløksdressing som på Alfa i mine glansdager

(Denne dressingen glefser etter deg hvis du snur ryggen til…)

 

–  25 gram kinesisk hvitløk, uten spire

– 2 egg

– 1  ts salt

– 1/2 ts grovmalt svart pepper

– 1 ss  grov Idun sennep

– 1/2 grønn jalapeños

– 15 gram sitronjus

– 1/2 pk  fersk bladpersille (slik de har på butikken)

– 1 dl vann

– 5 dl solsikkeolje

– Kjør alt bortsett fra olje på foodprocessor eller stavmikser mens du henter vannet. Spe forsiktig med ca. 2 dl olje. Deretter alt vannet. Spe med resten av oljen. Ferdig, kom og tørk!

 

Denne dressingen er god til både varme og kalde retter. Helt nydelig til biffmiddagen f. eks. eller til røkt torsk, reker og blåskjell.

 

Kokkejæveltips! For en helt fantastisk AIOLI reduserer du bare vannmengden. Enkelt, ikke sant?

Serveres med hell til HELSTEKT KALKUN

 

 

 

 

Verden beste hvitløksdressing Vol. 1 finner du HER

 

18 kommentarer
    1. hva gir hvitfargen her? stusser på at det ikke står majones og/eller rømme. skal vel være eller?

    2. Takk for oppskrift 👏🏻 hadde blitt overlykkelig om du kunne lagt ut oppskrift på lykken for meg og almas datter.. har aldri klart å glemme dem 💕

    3. Ah, gleder meg til å prøve😀
      Sliter alvorlig med å finne igjen matlagingsgleden etter å ha konstatert at jeg ikke tåler noe som helst av melkeprodukter. Så denne er et kjærkomment bidrag til min nye meny😀
      Og så skal du få et tips av meg-revet hodekål og tyttebær blandet sammen. Servert til reinskav😀

    4. Alfa omega, æ har utallige fantastiske mat opplevelser derfra.. vet ikke kor mang enn gang man har måtta stått å venta på ledig bord, å det va det værdt!

    5. Gratulerer, viste det måtte gå bra 👍 synd æ går glipp av god morgen programmet 😥 det vil æ gjerne ha sett . Lykke til der også og kos dåkker med en Oslo tur. 😊

    6. Gratulerer, viste det måtte gå bra 👍 synd æ går glipp av god morgen programmet 😥 det vil æ gjerne ha sett . Lykke til der også og kos dåkker med en Oslo tur. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg