“Vi føler oss ganske trygge på at det er den riktige vinneren”

Jada, dette er kanskje den viktigste saken i verden, men siden NRK bruker flere titalls, kanskje over hundre, millioner kroner som vi alle betaler inn, så er det greit at det i alle fall går riktig for seg. At man er trygg på at den som vinner faktisk er den som har folket i ryggen. Det vet vi ikke nå. Når alt brøt sammen hadde nemlig NRK er slags krisejury bestående av 30, tretti, mennesker som bidro til avgjøre hele sulamitten.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke fikk med meg dramatikken. Jeg sovnet akkurat i det siste artist entret scenen og våknet ikke igjen før Kjærest irritert prøvde å vekke meg for å få meg i seng litt over halv ett. Jeg er nok ikke verdens største MGP-fan, men rett skal uansett være rett. I et valg ville jo dette være uhørt. Kommunens tellesystem bryter sammen og i stedet for å holde nyvalg så trekker kommunen fram et “representativt” utvalg av 30 personer  fra bakrommet som avgjør hvem som skal bli ordfører. Ingen hadde godtatt det.

 

Ja, det er kjedelig med nyvalg, at vi kanskje ikke hadde fått vite hvem som vant før i dag, men tror det hadde vært det beste i dette tilfellet. Artistene har tross alt lagt ned enormt med tid og penger for å delta og jeg vil tippe at mange av dem deltar for å vinne og få sving på karrièren. For deltakerne er dette blodig alvor. Det er jobben deres. I en idrettskonkurranse hadde neppe Norges Idrettsforbund trukket fram 30 engasjerte sportsidioter for å avgjøre hvem som gikk raskest på ski hvis klokka plutselig slutta å virke. Prinsippet er det samme.

 

Nå som det har blitt som det har blitt har vi ikke noe annet valg enn å stille oss bak vinneren. Det var Kjærest sin favoritt, og dermed også min, men mener likevel at NRK burde gjort dette på en annen måte, selv om jeg naturligvis forstår at også de fikk panikk når alt brøt sammen. Det burde de faktisk ha planlagt, i stedet for å trekke fram 30 mennesker som liksom skulle representere oss alle. Vet ikke hvor mange som blir ringt når meningsmålinger lages, men tipper det er litt flere enn 30 utvalgte.

 

Bildet er hentet fra VG. Det er også all min enorme innsikt i denne saken.

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Men i en idrettskonkurranse er det heller ikke folket som stemmer på nett for å avgjøre hvem som går raskest på ski uansett 😊 Heldigvis. Det hadde ikke vært så mye bedre enn om 30 stk hadde stemt egentlig 😊

      Er heller ingen regel om at det må være folkeavstemning i MGP.. endel land bruker vel ikke avstemning i det hele tatt, kun en bitteliten fagjurye til å plukke ut sitt lands bidrag. Eller at TV-kanalen selv bare plukker ut vinneren.
      Men når det først var lagt opp til folkeavstemning her til lands, er det selvfølgelig veldig kjedelig at det ikke fungerer. Helt klart.

      Og ellers: en bra, morsom og fin blogg du har 😊👍

    2. NRK sir at folkefavoritten vant, dermed e dæm “ganske sikker” på at rett låt vant. Jupp, det har nemlig ALDRI skjedd at folkets favoritt ikke har gått videre på selve dagen :-/

    3. Ikke min favoritt, men jeg hadde ikke tenkt å stemme heller. Gidder ikke registrere på nettside, etc. Tlfstemme er bedre. Sånn sett er det ett fett hvem som vant.
      Men: Jeg er slett ikke sikker på at den rette vant når man opererte med en “folkejury” på 30 personer som faktisk avga stemmer på forhånd..før finalen, for den så de ikke. Det som er irriterende, er hvor ufint og respektløst dette er mot alle artistene. For det ble ikke gjort på noen bra måte i det hele tatt, samme søren hvem som vant, eller “vant”. Men gjort er gjort, NRK tabbet seg loddrett ut..haha! ..så får man bare ønske vinneren lykke til i Rotterdam.
      Statskanalen beviste at det var på tide at de ikke får milliarder i lisenspenger direkte, men at det nå går veien om politikerne og statskassa.
      Ja, jeg ble faktisk litt sur i går kveld. Ikke ofte det skjer..

    4. Fikk heller ikke med meg MGP… Men om seieren ble avgjort som du skriver her så er det ikke bra… lukte svidd😕😲

    5. Dette var rett og slett en stooor skandale😵. Eg prøvde gang på gang å stemme underveis, kom aldrig inn før å stemme før de to siste sto igjen i finalen. Ingen av dem var nån av mine favoritter. Synes virkelig synd på alle artistene. S,bønner godt at mange seere og artister vil ha en ny runde. Dette ble bare rett og slett flaut🤔. Gå tilbake til avstemningen som var før.

    6. Ulrikke var også min favoritt, men syns likevel dette ble en skandale.
      Et hån mot de hardtarbeidende artististene at det ble avgjort av en jury på 30 stk.
      God søndag til dere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg