-Å herregud, nå er han i gang igjen!

Det har vært et underlig døgn. 24 hele timer uten sutring og klaging. Det har vært et sant helvete! Ligge her i min lidelse og sorg uten å kunne fortelle det til dere. Ingen som kunne synes synd på meg. Ingen hjerter. Ingen god bedring-hilsninger. Tomhet. Ensomhet. Fortvilelse.

 

Som dere forstår har jeg ikke blitt spesielt mye bedre. De store tablettene tror jeg kommer til å hjelpe litt på sikt, men ennå virker de ikke som de skal. Må nok opp i en høyere dose, men den skal trappes forsiktig opp. Hver tredje dag visstnok. Vet ikke hvorfor, men har noe med birvirkninger å gjøre. En av bivirkningene er kraftig hukommelsestap, men kan ikke huske at glemt noe mer enn jeg gjør til vanlig.

 

Kjærest er bekymret. Redd for at jeg skal slutte å puste mens jeg sover. Da jeg sto opp i morges hadde hun lagt ut alle tablettene jeg tar i løpet av et døgn. Det ser voldsomt ut når alt ligger på samme fat, men ingen av disse dosene er kraftige nok til at jeg skal slutte å puste. Fikk faktisk farmasøyten til å sjekke det i formiddag da jeg var å hentet ut en ny resept.

 

Om tablettene virker? Vel, vet jo ikke hvordan livet hadde vært uten dem, men sannheten er at jeg holder ut fram til klokka tolv. Gjør litt vondt når jeg står opp i fem-tiden, men gir seg ganske fort fram til rundt åtte. Da begynner det å murre ganske kraftig, men absolutt levelig. I ti-tiden kjenner jeg at jeg ikke klarer veldig mange timer til og rundt tolv er det over. Da klarer jeg ikke fungere mer enn noen minutter før jeg må legge meg, men smertene er fortsatt til å leve med. På ettermiddagen, rundt fire, begynner smertene å bli så intense at jeg begynner å tenke på dem. Miste fokus. Det er ikke bra og det jobber jeg med.

 

Utover kvelden blir alt bare verre og verre, men det er faktisk når jeg legger meg i sengen at det aller verste starter. Da er det kun søvnen som kan redde meg. Og det gjør den heldigvis. Hver eneste kveld.

 

Ai ai ai, det var deilig med litt seriøst sutring og klaging igjen! Det er skikkelig synd på meg, men jeg bare biter tenna sammen, krummer nakken og fortsetter det humpete livet. For en mann! For et menneske!

 

Ha en herlig dag!

 

 

 

22 kommentarer
    1. Ja dette er et helvete, jeg har selv drevet på nå med en rygg prolaps der ishijasnerva er i klem. Begynte i februar og er like jævlig. Jeg tar og.d.d. 19 tabletter om dagen fordi det er en betennelse i nerva. Har ikke fått tilbud om operasjon fordi de vil at det skal gå over av seg selv, har både gode og dårlig dager. På de gode dagene klarer jeg å henge opp klær på tørkestativet med bare en pause, de dårlige dagene klarer jeg nesten ikke å gå/sitte/ligge. Så ønsker deg riktig god bedring ❤ ønsker ikke min verste fiende dette, så ille er det….

    2. Jeg har all mulig sympati med deg. Glemmer ikke da jeg lå med prolaps i 8-9 mnd. Klarte ikke å sove i senga, måtte ligge på sofaen med vondfoten hvilende på sofaryggen, knasket medisin som sjokolade. Prøvde kiropraktor, naprapat, osteopat. Sistnevnte var den som hjalp mest for meg. Var til utredning for evt operasjon, men prolapsen lå på et sted der legen ikke turte å gå inn og operere, så jg måtte bare vente og se om den tørket inn. Hvilket den begynte å gjøre etter ca 9 mnd.

      Forrige helg opererte de bort en hemoroide – smertene som medfølger etter d er like vonde som prolapsen, og ingen medisiner hjelper stort.

      Jeg håper virkelig at ryggvondtet ditt forsvinner fort som fy. God bedring!!

    3. Huff, får vondt av deg!! Har du snakket med legen om å prøve lyrica? Det funker bedre enn neurontin. Og smerteplaster må jo være mye bedre akkurat nå.
      God bedring 😊

      1. Nei, nå har jeg akkurat startet med neurotin. I dag har jeg vært “smertefri” i mange timer. Kun nå i kveld at jeg har blitt satt helt ut, så tror de er i ferd med å fungere 🙂

    4. Lyrica? Virker bedre enn Neurontin – tok også Nobligan – var overlevandes da :). God innst inni granskauen bedring – hatt rygg, operert x2 nakke. No fun!

    5. Heisann. Ser ut som du går på Neurontin. Samme gjør jeg.disse finnes også i 600 MG,da ser det. Ikke så voldsomt ut i pille dunken 😂😂
      God bedring.vet hvor jævlig vondt dette er .
      Ha ei så god helg som mulig 🥰

    6. Huff og huff. Det var litt av noen doser , du skal bare sutre og klage her ,dem som ikke har vondt vet ikke hvordan det er .God bedring og ha en super fin lørdag m/ jentene dine. .😎🤗🤗🤠🌞🦋

    7. God helg til deg og gjengen din. Hold ut. En dag vil dere se tilbake på disse ukene og undres. Hvordan sto vi ut? Bloggleserne dine heier på dere. 👍🌹🌺

    8. Et lite tips: la damen kjøre! Om du blir stoppa, så kan du bli fotgjenger før du vet ordet av det. God bedring! 🙂

    9. Kan du ikke spørre legen etter smerteplastet i stedenfor enn å trøkke i deg smertestillende hele dagen?
      Vil nå si at du som har vondt hele døgnet absolutt skulle hatt smerteplaster som varer hele døgnet i stedenfor!

      (Det finnes i ulike doser)

    10. Kjenner mæ altfor godt igjen i beskrivelsen av dagen din. Har strevd med det samme i snart 3 år, 2 prolapsoperasjoner på samme nivå i ryggen uten effekt, varig nerveskade…og dermed syke strålesmerter nedover beinet og så ondt i korsryggen at det kjennes ut som den skal “revne”. Neurontin blir ofte fremstilt som en vidundermedisin mot nervesmerter, æ har testa både den, Lyrica og Sarotex. Fikk kun masse bivirkninger: “ullen” i hodet, fryktelig tung i kroppen og veldig trøtt, +15kg og ble flat i følelsesregisteret. Heldigvis merka æ det sjøl, og fikk seponert medisinen. Ved smerteklinikken på Ullevål fikk æ høre at den type medisin kun har god effekt på ca.20% av de som har nervesmerter. Har vært på et rehabiliteringsopphold på kurbadet i Tromsø, der fikk æ låne et TENS apparat, det er lav og høyfrekvent strøm gjennom elektroder som man stiller inn som man synes passer best. Jeg satte 2 pads med høyfrekvent rett over prolapsområdet, lavfrekvent på skinka og låret. Når smertene var på det mest intense på ettermiddag og kveld brukte jeg apparatet i timesvis og følte at det tok fokuset litt vekk fra nervesmertene. Merker at jeg savner det nå når jeg kom hjem (har bestilt). Har hørt man kan få kjøpt forskjellige varianter, bla på Biltema eller Clas Ohlson. Koster bare noen hundrelapper og er verdt å prøve. Kan også fåes hos fysioterapeut.

    11. 😁😁 Om det e nån som klage på det her innlegget, så kan man jo bare lure på koffer dæm i det hele tatt følge bloggen.. Æ digge dæ! 😁
      Du kan ikke få operasjon? Du skal jo liksom kunne fungere både på jobb og ellers..
      Masse god bedring!

        1. Jeg føler virkelig med deg i dette smerte 🤬🤬🤬

          Jeg fikk dobbelprolaps nederst i ryggen og den smerten er noe av det værste.

          Toalettbesøk, sitte, ligge, krype etc. Alt man skulle prøve å gjøre gjorde inn i granskauen så vondt.

          Og takk og pris for at jeg takket ja til operasjon, for dagen etter var jeg oppe og gikk som et nogen lunde friskt menneske. Helt uten smerter og helt uten noen problemer.
          Kan være jeg hadde utrolig flaks, ikke vet jeg.

          Men krysser fingrene for deg og at dette er dine utsikter også 🤞🏻

          Mange lykke klemmer 🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗

    12. Æhhhhhh…… 😳
      Skjønner godt Kjærest sin bekymring! Men greit at du har sjekket med fagfolk 🌞
      Det må da være mulig å få gjort noe drastisk så du kan slutte med alt dette……..
      Har selv vært i en sånn medisinsituasjon. Gikk på Oxicontin i 3 mnd. Fikk beskjed om å trappe saaaakte ned, men sluttet over natten. Aldri snakk om abstinens eller noen annen bivirkning. Samme med Neurontin.
      Men det er kanskje uansett best å følge de råd du får.
      Krysser fingrene for snarlig operasjon og bedring! Dette livet kan du ikke fortsette…….🙄
      God bedring! 🌞😍

    13. Huff,no e det enda mer synd på dæ, sånn kan du jo ikke ha det, blir jo trasig for omgivelsene dine,å se at ďu har så vondt.
      Ikke greit å være arbeidsgiver og supermann, men noen ganger må en tenke litt på seg selv, å prøve å få en akutt operasjon time, skal jo mye til at den første uka etter inngrepet blir verre en det du har no, så ikke sikkert du blir så lenge før du kan ta styringa på jobb igjen 🤞

      1. Helt enig med Tone i det. Og det å få frem hverdagen til mange som sliter slik hver eneste, bidige, dag som dette er viktig. Dem som har det slik hele året har ikke overskuddet til å få det ut i media og sette lys på det. Heldigvis har han det, Enda.

        Ønsker deg masse god bedring! Og håper det vil bli bedre veldig snart ☺️

        Hilsen Sykepleier innen kronisk helsesvikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg