Alene i storbyen!

Selv om jeg er en sær faen* som trives meget godt, kanskje alt for godt, i mitt eget, utsøkte selskap, så er det litt kipt å reise uten Kjærest eller Datter. Joda, man kan gå på do så ofte man bare vil og stønne vilt mens man holder på der inne, endatil uten å lukke døren, men likevel. Er forresten skikkelig dør denne gangen. Bor på Scandic ishavshotell eller noe. Bra rom, bare litt for stor seng.

 

Bildet dere ser øverst er ekte. Var et helsikkens vær fra Alta til Tromsø og jeg trodde seriøst min aller siste time var kommet. Det bitte lille flyet ristet og skagte og vinglet og vanglet. Folk ba til gud vår herre og hyperventilerte i panikk og grep i sidedama slik at hun skrek opp i intens smerte. Ok, det var kanskje meg, men prøver tross alt å framstå som en tøffing, og jeg roet meg tross alt litt ned da jeg fikk lov til å sitte bak sammen med flyvertinnen mens hun strøk meg beroligende over ryggen og sang nattasanger. Neida, men seriøst, det var voldsom turbulens og det er skikkelig skummelt. Innrøm det bare du også!

 

På flyplassen i Alta nøt jeg et bedre måltid før avgang. Pleier alltid å unne meg noe ekstra godt når jeg først er ute og reiser. Dette er malt, lettrøkt svinekjøtt som er dampet etter alle kunstens regler i en slags dampboks. Her servert med sirlig kuttet potet stekt i kokende olje og krydret med et orange blandingskydder som faktisk sto framme på et bord. Tomatsaus tilsmakt med sukker, eddik og krydder hører naturlig med til et slikt måltid. Enkelt, men overraskende godt. Kommer til å kjøpe det igjen for å si det slik!

 

Rommet er fint og greit. Minibaren er på utsiden av vinduet. Litt snedig, men er jo tross alt i ishavsbyen Tromsø. Mulig det er for å tekkes turistene, jeg vet ikke. Fungerer greit, men er litt upraktisk om jeg skal være helt ærlig.

 

Selv om jeg svømmer i penger og nyvunnet kjendisstatus så orker jeg ikke alltid å meske meg på restaurant. Er så mange som stopper opp og skal ta på meg, ta bilder, både av meg og maten jeg har kjøpt, så derfor kjører jeg bare helt enkelt på rommet i kveld. For en som ikke spiser brød er jo dette for rene delikatessen å regne. Ikke, og jeg mener seriøst, si noe til Kjærest! Hun kommer til å klikke.

 

Kjøpte denne boken da vi reiste ned til Oslo i forrige uke. Fantastisk bok! Lettlest og ekstremt informativ. Kjeder meg ikke et sekund. Masse ny informasjon og innfallsvinkler som jeg ikke har tenkt over før, som for eksempel at jordbruksrevulusjonen egentlig var en tragedie for mennesket. Plutselig ble man slaver av tiden og årstidene og menneskene døde som fluer av sykdommer. “Heldigvis” gjorde også jordbruket at det ble født flere, så folketallet økte likevel, men til hvilken pris? Og til hvilken pris?

 

Usedvanlig vakker mann! Nesten så jeg blir rørt selv og tør ikke tenke på hvordan du har det der du sitter og sikler. Screenshot gjerne. Det ville jeg ha gjort.

 

Ønsker dere alle en like vakker kveld som bildet dere nettopp har sett på. Kanskje til og med litt for lenge hvis du snur deg og spør ektemannen, men det er en annen sak. Husk å se på Nrk1 i morgen kveld. Da feirer vi samefolkets dag her fra Tromsø og jeg skal naturligvis lage KautoBab 🙂

 

Bourre iddja!

 

 

17 kommentarer
    1. Huff, jeg følte med deg som skulle ut og fly i stormkastene. Heldigvis har min kjære printet i meg at Widerøe har meget god kompetanse i forhold til flygninger i Nord Norge og han påstår det er trygt😳. Ekspertisen må man stole på så da var jeg trygg på at du kom helskinnet frem. Har full forståelse for at du holder deg på rommet, med tanke på den vonde skulderen blir det strevsomt med all autografskriving . Masse lykke til i morgen, skal sørge for at tvn står på riktig kanal

    2. Nok en herlig “fortelling” som ga “kjakan” litt trim😅
      Gorm’e mat på sitt beste ..Den middagen var jo magisk og det ble nok måltidet på rommet også .. Sikla renner når slik god mat vises frem helt klart.. 😋
      Utrolig trivelig å følge deg – eneste blogg jeg leser -ønsker deg ,kjærest og datter det aller aller beste 💓

    3. Du får meg til å bli i godt humør av å lese innleggene dine🤣😂. Kos deg i Nordens Paris😍. Skal se på sendingen i mårra kveld,kun fordi at du skal være med der,lykke til👍👌

    4. Ha en fin kveld med alenetid, har satt TV på opptak, for å være sikker på å få med mæ TV begivenheten i morra, lykke til.

    5. Æ misunne dæ ikke flyturen!! Æ hate å fly!! Dypt og inderlig!!
      Men……… æ digge dæ, og les bloggen din konstant, MEN……….kan du ikke være så snill, å spørre kjærest, om ikke ho kan lage dæ ei ny hua??? Kjærest: Om du les dette: Vær så snill!!!
      Ha det flott i Tromsø. Håpe været roe sæ.

    6. He, he, siklet renner…🤪😂 (av gourmetmåltidet fra flyplassen altså😉). Kos deg på ishavshotellet. Det ser ut som det blir et skikkelig herremåltid på rommet også😊.

    7. Ha et flotters opphold i Tromsøbyen! Et år, for «litt siden», tok jeg – og min kjærest – nabovennene våre her i UK til Tromsø for å oppleve Samefolkets Dag. Det passa jo godt siden kameraten hadde stor bursdag et par dager etterpå. Heldigvis fløy vi i STORT fly! Ingen har hittil klart å få meg opp i de små flyan i nord 😱🙈 Vel, UK folket var storveis fornøyd med Tromsø, sjøl om vi hadde det meste av vær i løpet av noen dager. Ikke like imponert over alt de opplevde ang. pubkulturen 😂 men stort sett det meste ang. mat og ellers falt virkelig i smak. Alt fra reinsdyr, død eller levende, supper, brød…you name it. Bare en norsk matrett har de enda ikke lyst å prøve; Lutefisk. Kos deg, du flinke skribent! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg