Norges beste smultringer!

Reklame | Kokkejævel.no

For halvannet år siden gikk jeg gjennom et samlivsbrudd. Det er aldri hyggelig, ikke en gang i nærheten, men noe av det verste var tanken på jeg skulle gå resten av livet uten å få nyte min gamle svigersøsters helt fantastiske, utenomjordisk gode, smultringer. Julen i fjor ble selvfølgelig et sant helvete. Måtte kjøpte smultringer på butikken, men det er jo ikke det samme. Fete og tunge og harde. Både jeg og de kjøpte smultringene.

 

Ville for alt i verden ikke gå gjennom enda en jul uten disse eksepsjonelt gode smultringene, så jeg gjorde det eneste rette. Det jeg måtte gjøre hvis jeg skulle holde ut resten av dette livet. Jeg mannet meg opp og ringte henne. “Ja, men selvfølgelig skal du få oppskriften! Syns du de var  gode? Herregud, men så artig da! Joda, de er ganske gode og saftige, nærmest perfekte, men verdens beste, syns du det? Jeg tar bilde av oppskriften og sender deg med en gang. God jul!”

 

Åkei, det var altså  enkelt! Vet ikke hva jeg var så redd for. Her er den i alle fall:

Irenes superfantastiske, og kanskje vel så det, smultringer

3 egg

375 g farin

1/2 liter sur fløtemelk (Ev. halvt om halvt med seter- og lettrømme)

50 g smør

1/2-(1) ts kardemomme

750 g hvetemel

2 ts hjortesalt

 

Smult til steking

 

  • Visp egg og sukker godt sammen
  • Tilsett fløtemelk og smeltet smør
  • Sikt i hvetemel, kardemomme og hjortesalt
  • Elt godt sammen
  • (La deigrøren stå i kjøleskapet et par timer)
  • Bak ut til 1 cm tykk leiv og bruk egen, ikke andres, smultringstikke til å stanse ut
  • Kok dem lysebrune i smulten

 

Leiva skal være 1 cm og det er lett, for smultringutstikkeren er akkurat 1 cm høy. Ringen skal fylles for best resultat. Irene bruker en litt større utstikker, men det fikk jeg ikke tak i. Fungerte greit med en vanlig. Det viktigste er som vi vet tykkelsen.

 

Temperaturen på smulten skal være 180 grader. Bruk termometer! Er fettet for kaldt blir smultringene fettete og ekle. Blir den for varm blir de for hardt stekt. 180 grader.

 

Husk at det kan være lurt å tørke vekk melet rundt munnen før du blir tatt bilde av på Norges største blogg…

 

Respekt for Grandiosa! Grei middag mens røredeigen står i kjøleskapet. Det er innafor, er det ikke?

 

Det var det. Avkjøl smultringene og frys dem ned umiddelbart etter at de har blitt kalde. Slikt bakverk forringes for hver eneste time som går.

 

Kos deg med smultringer mens du ser etter godsaker på julegavebutikken Kokkejævel.no

 

 

 

 

 

 

 

 

46 kommentarer
    1. Hei, hvor mange smultringer, sånn cirka, blir det av denne oppskriften (lurer på om jeg skal doble den eller ikke)?

    2. Kan du ikke forklare hvordan man får til sur fløte? Hvis den syrnes, hva syrnes den med? Ikke svar bare bruk rømme, for det er ikke det svaret jeg er ute etter :p 😉

    3. Flott at du har “respekt for Grandiosa”. Har i 30 år av min arbeidskarriere vært så heldig å få lage denne delikatessen sammen med gode kollegaer. “Vi snakker ekte kjærlighet”

    4. De utstikksrundingan fra smultringformen bruk æ å koke. Kaller de for krumelurer og akkurat stor nok for små munner.

    5. Prøvde denne i dag – gi en god klem til sviger Irene! Maken til smultringer har jeg aldri fått til før! ☺️

    6. Ble så inspirert av disse lubne godsakene (og ja, jeg snakker om smultringene 😉 ) at jeg satte en smultringdeig for første gang på 20 år! Og du hildrande hei for en opplevelse det ble! Ikke deigen altså, men den første biten av en nykokt smultring! Den tok meg sporenstreks40-45 år tilbake i tid og inn i mitt barndoms kjøkken der mamma og pappa kokte “hull med mat omkring”. Og nå må jeg bare spørre….har din ekssvigersøster danske aner? For mine foreldre var danske og disse smultringene smakte nøyaktig som mammas danske oppskrift (som jeg dessverre aldri fikk før både hun og pappa gikk bort).
      Og mens jeg har oppmerksomheten din; Takk for alt du er og alt du gjør, du lyser opp hverdagen, og jeg gråter og gleder meg med deg. Juleklem til deg, Kjærest og Datter. Og en ekstra kos til Maria-katt 🙂

    7. Lagde disse i dag. Myke og gode. Hadde i en liten dæsj med cognac og det ødela ikke smaken, tvert i mot. Kunne tenke meg en anelse mer kardemomme i deigen. Mulig at den kardemommen jeg hadde ikke var så veldig fersk. Nydelige smultringer. Blir garantert å bruke denne oppskriften til neste jul. God jul til deg og familien.

    8. Akkurat samme oppskrift som jeg har etter min mor. Men hun kuttet ut smøret og brukte bare seterrømme, og det gjør jeg og. Enig! Finnes ikke bedre smultringer 😊

    9. Har nydelige barndomsminner fra dengang jeg bakte smultringer sammen med ho mor. Vi brukte ikke utstikker, men rulla pølser som vi la i kryss. “Lett på hånden, lett på hånden…” sang ho Mor…så da lurer jeg på; vil det la seg gjøre å bake dem ut på den måten med oppskriften til Irene?

    10. Jeg lager røre som fylles i en sånn «slipper». De blir også veldig gode, men formen på smultringene blir ofte både morsomme og rare! 😂 Men så lenge de er gode, så får det bare bli sånn. 😄😄

    11. Smult til steking – tips til hva som er best til det? Sånn noe man får kjøpt på vanlig butikk. 😀

    12. Tusen❤lig takk for at du dele denne oppskrifta her med oss😋. No blei eg glad🤗. Smultringer e jo en av favorittene her i huset til jul👍👌.

    13. Så va den her kokinga me smult da🙈. E livredd den smultgryta😂🙂. Kos dokker me smultringa. Her blir det nok Duttas smultringa som vanlig👍😃.

      1. Smultkoking er ikke så farlig hvis man tar noen få forholdsregler: ha skikkelig lokk til gryta. Ha tykke grytekluter rett i nærheten. Blir fettet for varmt, slå ned plata et hakk. Jeg bruker trepinner å fiske opp kakene med – når fettet bruser rundt pinnen, er det passe varmt.
        Straks alle kakene er stekt, sett lokket på kjelen og fjern den fra ovnen. Jeg pleier å sette den utendørs så den får kjølt seg ned.
        Ha på kjøkkenvifta – og kos deg! Bare aldri gå fra gryta. Lønner seg å være to om jobben. Baker du alene, så bak ut alle kakene før du begynner å steke dem.

    14. Du fryse væll ikke n uten å smake nån ferske varme smultringa døppa i 1 glass melk???🙈😂😂

    15. Nei nei nei nei grandiosa… Nei nei nei nei.
      Sikkert supre smultringer men de ble forringet av det derre makkverket av papp.. 😂😂

    16. Aldeles ikke ulike den eldgamle oppskriften jeg bruker. Uten smør, men med bare skikkelig seterrømme – og med en skvett konjakk i røren er vi der. Mor tilførte dessuten litt revet sitronskall, helt utenom oppskriften, bare fordi det er godt. Du trenger sikkert en batch til! Fine julegaver, vettu!
      Finnes jo ikke bedre delikatesser til jul <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg